ترفند های کامپیوتری, مقالات کامپیوتر و تکنولوژی

آموزش فرمت کردن فلش مموری از کار افتاده

فرمت کردن فلش مموری از کار افتاده

حتما موارد متعددی برای شما پیش آمده که فلش مموری شما و یا دیگر دوستان از کار افتاده باشد و تصور کنید که سوخته و غیر قابل استفاده شده است. در مواقعی ظرفیت  فلش مموری پر نشان داده شده و ویندوز به شما اجازه فرمت کردن درایو را نمی دهد. گاهی اوقات به دلایل و خطاهای نرم‌افزاری مختلف درایو شما از کار می‌افتد. بعضی اوقات هم خطاهای پارتیشن‌بندی باعث پر شدن فضای ذخیره‌سازی می‌‌شود. در این بخش می خواهیم نحوه  فرمت کردن فلش مموری از کار افتاده را به شما همراهان گرامی آموزش دهیم.

فرمت کردن فلش مموری از کار افتاده

خراب بودن فلش درایو را بررسی کنید

اگر کامپیوتر هنوز فلش درایو شما را شناسایی می‌کند، احتمالا می‌خواهید بدانید که آیا خراب شده یا نه. برای این کار، بر روی آیکون درایو راست کلیک کرده و گزینه Properties را انتخاب کنید تا بتوانید وضعیت دستگاه را بررسی کنید. اگر جمله‌ای مثل ” This device is working properly ” دیدید یعنی فلش درایو هنوز هم ارزش نگهداشتن دارد. اگر فولدر فلش درایو را پیدا نکردید نگران نباشید و چند مرحله بعدی را دنبال کنید تا دوباره بتوانید از فلش خود استفاده کنید.

درایو USB خود را با استفاده از ابزار Diskpart Command Line پاک کنید

در ویندوز، یک گزینه داخلی برای پاک کردن همه اطلاعات فلش درایو وجود دارد که با یک راست کلیک می‌توان به آن دسترسی یافت اما در این مرحله احتمالاً این گزینه کار نخواهد کرد چون درایو شما شناسایی نشده است. اگر به داده‌های درایو خود نیاز ندارید، ابزار Diskpart Command Line به شما کمک می‌کند ریشه مشکل را پیدا و مشکلات فضای ذخیره‌سازی را یک بار و برای همیشه برطرف کنید. در ویندوز 10، به قسمت جستجو بروید و command prompt را باز کنید. مطمئن شوید که قبل از آن فلش را وارد کرده‌اید. به محض شروع کار، مطابق شکل زیر، عبارت diskpart را وارد کنید.

این مطلب را هم ببینید
لپ تاپ اسپین ۷ ایسر رونمایی شد

خیلی زود برنامه‌ای به نام “Diskpart” بارگذاری می‌شود که اساساً ابزار پارتیشن‌بندی دیسک مایکروسافت است. با استفاده از این ابزار می‌تواند هر دیسکی را مشاهده، ایجاد، حذف یا تغییر دهید. کنار “Diskpart” عبارت list disk را وارد کنید. با این کار لیستی از هرکدام از دیسک‌های متصل به رایانه شما ارائه می‌شود. در این مرحله می‌توانید به راحتی فلش درایو خود را بر اساس اندازه حجم آن شناسایی کنید.

پس از این کار، #select disk را وارد کنید. به جای #، باید مقدار عددی درایو را وارد کنید. خیلی زود باید پیام Disk# is now the selected disk را ببینید.

از طریق کنسول مدیریت دیسک حجم جدیدی به فلش خود اختصاص دهید

اگر حتی بعد از پاک کردن اطلاعات درایو USB خود، کامپیوتر باز هم نمی‌تواند آن را بخواند، باید Disk Management Console را باز کنید که از منوی جستجو به راحتی می‌توانید آن را پیدا کنید. همچنین می‌توانید عبارت diskmgmt.msc را تایپ کنید. به محض باز شدن پنجره کنسول، می توانید شماره دیسک مربوط به درایو USB خود را ببینید. روی آن راست کلیک کرده و گزینه create simple volume را انتخاب کنید. با انتخاب آن به صفحه new simple volume wizard هدایت می‌شوید. اگر فلش درایو در کامپیوتر شما قابل شناسایی باشد هرگز این گزینه را نخواهید دید. در عوض، شما می‌توانید مستقیما دیسک را از این منو فرمت کنید.

این مطلب را هم ببینید
معرفی بهترین اسپیکرها برای کامپیوتر

پس از کلیک روی Next، می‌توانید اندازه حجم درایو را مشخص کنید. حداکثر میزان حجمی که به عنوان یک واحد پیش‌فرض به صورت واحد مگابایت نشان داده شده است را انتخاب کنید. به محض مشاهده مرحله بعدی، assign drive letter را انتخاب کنید که به شما کمک می‌کند بار دیگر فلش خود را مشاهده کنید. برای مثال، در نمونه زیر حرف “F” انتخاب شده است.

در مرحله بعد پارتیشن را فرمت کنید. شما می‌توانید به این خاطر که داده‌ها را قبلا پاک کرد‌ه‌اید این مرحله را نادیده بگیرید. برای تکمیل فرایند روی Finish کلیک کنید. پس از اختصاص حجم به فلش درایو، می‌توانید یک بار دیگر حافظه درایو USB را مشاهده کنید.

از Partition Wizard استفاده کنید تا فلش شما مثل روز اول کار کند

هرچند شما دوباره می‌توانید از فلش درایو خود استفاده کنید اما به یک ابزار شخص ثالث نیاز دارید تا درایو کار کند و فضای ذخیره‌سازی دیسک را بهینه سازد. برای این کار ابزار رایگانی به نام Partition Wizard وجود دارد. با کمک این ابزار می‌تواند پارتیشن‌های SSD را هم مدیریت کنید. این نرم‌افزار را دانلود و نصب کنید. پس از نصب برنامه احتمال دارد اعلانی ظاهر شود و از شما بخواهد یک نرم‌افزار آنتی ویروس شخص ثالث را نصب کنید که در صورت عدم نیاز به آن می‌توانید این اعلان را نادیده بگیرید.

شما می‌توانید فلش خود را مشاهده کنید. برای شناسایی کامل بخش‌های آسیب دیده فلش، اسکن کامل را انجام دهید. پس از اسکن کردن، فلش درایو شما درست مثل روز اول کار می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *