مقالات اینترنت و شبکه, مقالات کامپیوتر و تکنولوژی

آموزش قطع کردن دسترسی افراد به شبکه وای فای

قطع کردن دسترسی افراد به شبکه وای فای

گاهی شاید بخواهید پسورد وای فای WiFi را به اطرافیانتان و دوستان و همسایه ها بدهید که بتوانند به مودم شما وصل شوند. با این کار آنها دسترسی کامل و نامحدود به وای‌فای شما خواهند داشت و می‌توانند با تمام دستگاه‌های خود به شبکه شما ملحق شوند. به منظور افزایش امنیت شبکه خود، بهترین کار این است که بعد از استفاده این افراد از اینترنت بی‌سیم شما راه دسترسی مجدد آنها به شبکه وای‌فای خود را مسدود کنید. در این بخش روش های قطع کردن دسترسی افراد به شبکه وای فای را به شما عزیزان آموزش می دهیم.

روش های قطع کردن دسترسی افراد به شبکه وای فای

کلمه عبور شبکه وای‌فای خود را تغییر دهید

راحت‌ترین و امن‌ترین روش برای جلوگیری دسترسی دیگران به شبکه خصوصی شما تغییر دادن کلمه عبور وای‌فای در روتر شما است. با این کار از دسترسی تمام دستگاه‌های بی‌سیم (حتی دستگاه‌های خود شما) به شبکه وای‌فای جلوگیری خواهد شد. برای دسترسی مجدد به شبکه شما باید کلمه عبور جدید را مجددا در تمام دستگاه‌های خود وارد کنید. هر کسی که این کلمه عبور جدید را در اختیار نداشته باشد نمی‌تواند به شبکه متصل شود.

اما نکته اینجا است که اگر تعداد زیادی دستگاه متصل به شبکه داشته باشید، اتصال مجدد آنها به شبکه به ویژه در مورد دستگاه‌های اینترنت اشیا که به صفحه نمایش مستقل مجهز نیستند بسیار دردسر ساز و وقت گیر خواهد بود. برای انجام این کار شما معمولا باید از طریق رابط وب مدیریت به صفحه تنظیمات روتر خود وارد شده و بعد از مراجعه به بخش Wireless یا Wi-Fi کلمه عبور وای‌فای را تغییر دهید. نکته دیگری که نباید فراموش کنید این است که بعد از وارد کردن کلمه عبور به تنظیمات روتر خود حتما گزینه کدگذاری امنیتی WPA2 را انتخاب کنید.

این مطلب را هم ببینید
لپ تاپ های الین ویر X15 و X17 معرفی شدند

از روش فیلترینگ با آدرس مک روی روتر خود استفاده کنید

اغلب روترها یک قابلیت کنترل دسترسی دارند که می‌تواند دستگاه‌هایی را که اجازه اتصال به شبکه دارند را تعیین کند. هر دستگاه بی‌سیم یک آدرس مک منحصر به فرد دارد که برای شناسایی آن مورد استفاده قرار می‌گیرد. بعضی از روترها به شما اجازه می‌دهند امکان اتصال دستگاه‌هایی با یک آدرس مک مشخص را مسدود کنید. بعضی از روترها هم این امکان را فراهم می‌کنند تا دستگاه‌هایی با آدرس مک مشخص را در لیست سفید قرار داده و تنها اجازه دسترسی آنها را به وای‌فای فراهم کنید. به این شکل سایر دستگاه‌هایی که آدرس مک آنها در این فهرست قرار نداشته باشد امکان اتصال نخواهند داشت.

نکته اینجا است که همه روترها این گزینه را در اختیار ندارند و حتی اگر روتر شما به این قابلیت مجهز باشد روش کاملا امنی محسوب نمی‌شود. هر کسی که کلمه عبور شبکه وای‌فای شما را در اختیار داشته باشد می‌تواند با تغییر آدرس مک دستگاه خود از لیست سیاه آدرس مک روتر شما خارج شود. از طرفی شما هر بار که بخواهید دستگاه جدیدی را به شبکه بی‌سیم خود متصل کنید باید ابتدا آدرس مک را به طور دستی در تنظیمات روتر وارد کنید.

این مطلب را هم ببینید
آموزش ریکاوری فایل های پاک شده در ویندوز ۱۰ با ابزار جدید

اخراج دیگران از شبکه وای‌فای با استفاده از نرم افزار

با جستجو در اینترنت به نرم افزارهایی مثل Netcut یا JamWifi برمی‌خورید که با ارسال بسته‌هایی به سایر دستگاه‌های موجود در شبکه وای‌فای شما اتصال آنها را به این شبکه قطع می‌کند. این ابزار در واقع یک حمله غیرمجاز برای قطع دسترسی موقت یک دستگاه به شبکه خانگی شما ترتیب می‌دهد. این راهکار واقعی نیست. حتی اگر اتصال یک دستگاه به شبکه قطع شود، دوباره تلاش خواهد کرد تا یک بار دیگر اتصال برقرار شود. بنابراین استفاده از نرم افزار برای حذف همیشگی دیگران از شبکه خانگی راهکار درستی نخواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *