آموزش و تکنیک های عکاسی, عکاسی و فیلم برداری

آموزش نکات کاربردی عکاسی از رعد و برق

عکاسی از رعد و برق

عکاسی از رعد و برق یکی از مشکل‌ترین انواع عکاسی است. هرچند این کار سرگرم‌کننده است، اما شما به مهارت خاصی نیاز دارید تا بتوانید از صحنه‌ی به‌ وجود آمده به‌ خوبی عکس‌برداری کنید.

عکاسی از رعد و برق

مکان مناسبی را پیدا کنید

هنگام عکاسی از رعد و برق، مهم است بدانید که شرایط محل عکاسی شما می توانند غیر قابل پیش بینی و خطرناک باشند و همیشه عاملی به نام شانس دخیل است. از آنجا که نمی توانیم ببینیم که رعد و برق دارد می آید، باید پیش بینی کنیم که به کجا برخورد خواهد کرد. چگونه این کار را انجام می دهیم؟ با مشاهده الگوی رعد و برق و استفاده از یک لنز زاویه عریض (wide-angle lens) محدوده ای را پوشش می دهیم تا برای ثبت یک رعد و برق به اندازه کافی بزرگ باشد. با باز نگه داشتن شاتر به مدت چند ثانیه ممکن است موفق شویم.

این مطلب را هم ببینید
عکاسی از ابرها

لنز را روی بی نهایت تنظیم کنید

شما نیاز پیدا خواهید کرد که دوربین را از فوکوس خودکار (autofocus) خارج کرده و آن را روی بی نهایت تنظیم کنید. در این نوع عکاسی استفاده از فوکوس دستی (Manual focus) بهتر است، چرا که رعد و برق قطعا سنسور فوکوس خودکار را گمراه خواهد کرد. تنظیم کردن لنز روی بی نهایت به شما عمق میدان (DOF) ماکسیمم می دهد، پس هنگام وقوع رعد و برق در دوردست، هم رعد و برق و هم پس زمینه را در فوکوس واضح و شارپ خواهید داشت. اشیا نزدیک به دوربین قطعا خارج از فوکوس خواهند افتاد، اما در هر حال آن ها سوژه اصلی شما نیستند، نگران آن ها نباشید.

ترکیب بندی

بدون شک با قرار دادن المان هایی همچون درختان، ساختمان‌ها و… در ترکیب بندی، جذابیت آن چندین برابر می‌شود. در انتها ترکیب‌بندی شما به محل ظاهر شدن رعد و برق بستگی خواهد داشت، اما همیشه در نظر داشته باشید که چه المان هایی می‌تواند عکس شما را زیباتر کند.

این مطلب را هم ببینید
چند نکته ضروری برای عکاسی با موبایل

از دوربین و وسایل خود محافظت کنید

معمولا همراه با رعد و برق، باران می‌آید. لذا بهتر است که در چنین شرایطی، زیر یک سقف یا پناهگاه باشید. اما اگر این مسئله ممکن نبود، باید از دوربین و لنز خود محافظت کنید. با استفاده از کاورهای پلاستیکی مخصوص از دوربین و با فیلترهای مخصوص لنز می‌توانید از لنز خود محافظت نمایید. همچنین یک پارچه مناسب به همراه داشته باشید تا در صورت نیاز جهت پاک کردن قطرات باران از آن استفاده کنید. لازم به ذکر است که از تعویض لنز در زیر باران خودداری فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *