آموزش و تکنیک های عکاسی, عکاسی و فیلم برداری

آموزش کاهش نویز در عکاسی شب

کاهش نویز در عکاسی شب

وجود نویز یکی از عمده ترین مشکلاتی است که کیفیت عکس‌ها را پایین می‌آورد. این نقاط رنگی ریز حتی می‌توانند عکس‌ با کیفیت را هم دچار مشکل کنند و گاهی رهایی از نویز در عکس‌ها اجتناب ناپذیر به نظر می‌رسد. در عکاسی شب این موضوع بسیار آزاردهنده تر است و باعث خراب شدن تصاویر می شود. در این بخش قصد داریم تکنیک هایی جهت کاهش نویز در عکاسی شب را به شما عزیزان آموزش دهیم.

تکنیک های کاهش نویز در عکاسی شب

روش Median

  1. در فتوشاپ از لایه عکس فعلی کپی بگیرید
  2. پس از اینکه لایه عکس کپی شده را انتخاب کردید، به مسیر Filter > Noise Reduction > Median > 1 مراجعه کنید و سپس روی OK کلیک کنید.

این کار هم نویز الگوی ثابت را کاهش می‌دهد و هم (تا حدود کمتری) نویز تصادفی را در بقیه تصویر کاهش می‌دهد. در خیلی از موارد ممکن است شما هم دقیقا چنین چیزی بخواهید. در صورتی که هدف شما فقط کاهش نویز الگوی ثابت بدون از دست دادن جزئیات در بقیه تصویر است، متد بعدی ممکن است برای شما بهتر باشد

این مطلب را هم ببینید
معرفی دوربین گوپرو MAX 360

روش Median با حالت ترکیب Pin Light

  1. در فتوشاپ از لایه فعلی عکس کپی بگیرید
  2. پس از اینکه لایه عکس کپی شده را انتخاب کردید به مسیر Filter > Noise Reduction > Median > 3 یا 4 مراجعه کنید و سپس حالت ترکیب یا Blending Mode را روی Pin Light قرار دهید.

این تکنیک تاثیر خیلی زیادی روی کاهش نویز الگوی ثابت دارد اما تاثیری روی کاهش نویز تصادفی یا بقیه تصویر ندارد. این تکنیک به تنهایی و یا به صورت تلفیقی با تکنیک‌های دیگر برای کاهش نویز تصادفی خیلی تاثیر دارد. اما به تنهایی برای کاهش نویز Hot Pixel عملکرد فوق‌العاده‌ای دارد.

کاهش نویز گرد و غبار و خط و خش

  1. در فتوشاپ از لایه عکس فعلی کپی بگیرید
  2. پس از انتخاب لایه‌ی عکس به مسیر Filter > Noise Reduction > Dust & Scratches مراجعه کنید
این مطلب را هم ببینید
نکات مهم خرید هلی شات که باید مدنظر قرار دهید

این روش کاهش نویز در عکاسی از شب ، نویز الگوی ثابت را با کمترین تاثیر روی نویز تصادفی یا جزئیات بقیه تصویر کاهش خواهد داد. عملکرد این روش خیلی خوب است اما معمولا جایگاه دوم را پس از کاهش نویز Median با حالت ترکیب Pin Light خواهد داشت.

در تست‌های ما ثابت شد که بهترین روش برای کاهش نویز Hot Pixel یا نویز با الگوی ثابت در زمان ادیت (به خصوص با استفاده از کاهش نویز Median با استفاده از حالت ترکیب Pin Light) است. تاثیر این روش خیلی زیاد است و ما حتی آن را نسبت به تکنیک کاهش نویز نوردهی طولانی داخلی دوربین ترجیح می‌دهیم. کاهش نویز نوردهی طولانی داخلی دوربین معمولا در حذف نویز الگوی ثابت موثر است اما می‌توانیم با استفاده از ابزارهای ادیت هم به نتایج مشابهی برسیم و مطمئنا شما هم دوست ندارید امکان استفاده از دوربین را در طول پروسه کاهش نویز از دست بدهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *