اخبار تکنولوژی

اپل مک استودیو را با تراشه قدرتمند M1 اولترا و 128 گیگا بایت حافظه رم معرفی کرد

مک استودیو را با تراشه قدرتمند M1 اولترا

امروز می خواهیم مک استودیو را با تراشه قدرتمند M1 اولترا آشنا کنیم. M1 Ultra با بهره گیری از UltraFusion، معماری نوآورانه اپل که دو تراشه M1 Max را با هم ترکیب می کند تا سیستمی بر روی یک تراشه (SoC) با قدرت و قابلیت های بی سابقه پردازشی ایجاد کند، M1 Ultra قدرت پردازش خیره کننده ای را برای مک استودیو جدید به ارمغان می آورد و در عین حال پیشرو در صنعت را ارائه می کند. اگر می خواهید بیشتر با مک استودیو را با تراشه قدرتمند M1 اولترا آشنا شوید، تا انتهای متن با ما همراه باشید.

مک استودیو جدید چه ویژگی هایی دارد؟

عملکرد در هر وات SoC جدید متشکل از 114 میلیارد ترانزیستور است که بیشترین میزان تعبیه شده در یک تراشه در یک کامپیوتر شخصی است. M1 Ultra را می توان با حداکثر 128 گیگابایت حافظه مشترک با پهنای باند بالا و با تاخیر کم پیکربندی کرد که توسط CPU 20 هسته ای، GPU 64 هسته ای و موتور عصبی 32 هسته ای قابل دسترسی است.

مک استودیو را با تراشه قدرتمند M1 اولترا

این به توسعه‌دهندگانی که کد را کامپایل می‌کنند، هنرمندانی که در محیط‌های سه‌بعدی بزرگی کار می‌کنند که قبلاً قابل رندر نبوده‌اند کار می‌کنند، و حرفه‌ای‌های ویدیویی که ویدیوها را تا 5.6 ​​برابر سریع‌تر از Mac Pro 28 هسته‌ای با Afterburner تبدیل می‌کنند به ProRes، یک شاهکار باورنکردنی است. مک استودیو را با تراشه قدرتمند M1 اولترا بسیار هوشمند است.

M1 Ultra نقطه عطف دیگری در توسعه تراشه اپل است که بار دیگر صنعت رایانه های شخصی را شوکه خواهد کرد. جانی سروجی، معاون ارشد فناوری‌های سخت‌افزار اپل گفت: با ترکیب دو تراشه M1 Max با معماری UltraFusion، ما می‌توانیم تراشه‌های اپل را به ارتفاعات بی‌سابقه‌ای ارتقا دهیم. M1 Ultra با CPU قدرتمند، GPU عظیم، موتور عصبی باورنکردنی، شتاب سخت افزاری ProRes و حجم عظیم حافظه مشترک، خانواده تراشه های M1 را به عنوان قدرتمندترین و تواناترین تراشه جهان برای رایانه شخصی تکمیل می کند.

پیشرفت در معماری UltraFusion

M1 Ultra بر اساس M1 Max بسیار قدرتمند و کم مصرف است. برای ساخت M1 Ultra، دو تراشه M1 Max با استفاده از UltraFusion، معماری اختصاصی اپل، به یکدیگر متصل شده اند. رایج ترین راه برای افزایش کارایی، اتصال دو تراشه به یکدیگر از طریق مادربرد است که معمولاً با معایب قابل توجهی مانند افزایش تاخیر، پهنای باند کمتر و مصرف انرژی بیشتر همراه است.

این مطلب را هم ببینید
مانیتور اولترافاین اولد پرو ال جی معرفی شد

با این حال، UltraFusion نوآورانه اپل از یک اینترپوزر سیلیکونی استفاده می‌کند که تراشه‌ها را از طریق بیش از 10000 سیگنال به یکدیگر متصل می‌کند و پهنای باند عظیم 2.5 ترابایت بر ثانیه را با تأخیر کم بین پردازنده‌ها امکان‌پذیر می‌سازد. بیش از چهار برابر پهنای باند فناوری اتصال چند تراشه پیشرو. در نتیجه، M1 Ultra مانند یک تراشه عمل می‌کند و توسط نرم‌افزار به این شکل شناخته می‌شود، بنابراین توسعه‌دهندگان مجبور نیستند کد خود را بازنویسی کنند تا از عملکرد آن بهره ببرند. تا به حال چنین اتفاقی نیفتاده است. مک استودیو را با تراشه قدرتمند M1 اولترا دارای ویژگی های منحصر به فردی است.

M1 Ultra دارای یک پردازنده 20 هسته ای فوق العاده قدرتمند با 16 هسته برای عملکرد بالا و چهار هسته برای کارایی بالا است. این تراشه 90 درصد عملکرد چند رشته ای بالاتری نسبت به سریعترین تراشه رایانه شخصی رومیزی 16 هسته ای موجود با همان محدوده عملکرد ارائه می دهد. علاوه بر این، M1 Ultra با 100 وات کمتر به حداکثر قدرت تراشه رایانه شخصی می‌رسد.

کارایی شگفت انگیزی دارد

این کارایی شگفت‌انگیز به این معنی است که از توان کمتری استفاده می‌شود و فن‌ها بی‌صدا کار می‌کنند، حتی زمانی که برنامه‌هایی مانند Logic Pro در جریان‌های کاری سخت‌گیرانه مانند پردازش‌های بزرگ اجرا می‌شوند. ابزارهای مجازی، پلاگین های صوتی و افکت ها را حجم می دهد.

برای نیازهای به ویژه گرافیک فشرده مانند رندر سه بعدی و پردازش تصویر پیچیده، M1 Ultra دارای یک GPU 64 هسته ای، 8 برابر اندازه M1، است که عملکرد سریع تری را حتی از بهترین پردازنده های گرافیکی رایانه شخصی ارائه می دهد و با 200 وات توان کمتر. مک استودیو را با تراشه قدرتمند M1 اولترا هسته های قدرتمندی دارد.

معماری حافظه مشترک اپل نیز با M1 Ultra گسترش یافته است. پهنای باند حافظه به 800 گیگابایت در ثانیه افزایش یافته است، بیش از 10 برابر آخرین تراشه دسکتاپ، و M1 Ultra را می توان با حداکثر 128 گیگابایت حافظه مشترک پیکربندی کرد. با حداکثر 48 گیگابایت در قدرتمندترین کارت‌های گرافیک رایانه شخصی، هیچ چیزی شبیه به حافظه گرافیکی M1 Ultra وجود ندارد. مقدار حافظه برای جریان‌های کاری فشرده GPU مانند کار با هندسه سه بعدی شدید یا رندر کردن صحنه‌های بزرگ بسیار مهم است.

این مطلب را هم ببینید
تولید ایرپاد پرو اپل دو برابر شد

مک استودیو را با تراشه قدرتمند M1 اولترا

موتور عصبی 32 هسته ای چه کاری را انجام می دهد؟

موتور عصبی 32 هسته ای M1 Ultra تا 22 تریلیون عملیات در ثانیه انجام می دهد و سخت ترین وظایف یادگیری ماشین را تسریع می بخشد. با دو برابر قدرت موتور رسانه M1 Max، M1 Ultra در هنگام رمزگذاری و رمزگشایی ویدیوی ProRes توان عملیاتی بی‌سابقه‌ای را ارائه می‌دهد. مک استودیوی جدید با M1 Ultra حتی می‌تواند تا 18 استریم ویدیوی 8K ProRes 422 را پخش کند – شاهکاری که هیچ تراشه دیگری نمی‌تواند با آن برابری کند. نمایشگرها، کنترلرهای Thunderbolt 4 یکپارچه و بهترین ویژگی‌های امنیتی در کلاس خود از جمله آخرین Secure Enclave اپل، راه‌اندازی ایمن تأیید شده سخت‌افزاری، و فناوری‌های حفاظت از سوء استفاده در حین خدمت. مک استودیو را با تراشه قدرتمند M1 اولترا موتور عالی ای دارد.

ادغام عمیق سخت افزار و نرم افزار همیشه در قلب مک بوده است. MacOS Monterey که برای تراشه های اپل ساخته شده است، از افزایش گسترده M1 Ultra در CPU، GPU و پهنای باند حافظه بهره می برد. فن‌آوری‌های توسعه‌دهنده مانند Metal به برنامه‌ها اجازه می‌دهند تا از مزیت کامل تراشه جدید استفاده کنند و بهینه‌سازی‌های Core ML از موتور عصبی ۳۲ هسته‌ای جدید بهره می‌برند تا مدل‌های یادگیری ماشین سریع‌تر از همیشه اجرا شوند.

سخن پایانی

در این متن سعی کردیم شما را با مک استودیو را با تراشه قدرتمند M1 اولترا آشنا کنیم. کاربران به بزرگ‌ترین مجموعه برنامه‌هایی که تا به حال برای مکینتاش وجود داشته، دسترسی دارند، از جمله برنامه‌های آیفون و آی‌پد که اکنون می‌توانند روی مک اجرا شوند، و همچنین برنامه‌های جهانی که قدرت کامل تراشه‌های خانواده M1 را آزاد می‌کنند. برنامه‌هایی که هنوز به یونیورسال ارتقا پیدا نکرده‌اند، با فناوری Rosetta 2 اپل به راحتی اجرا می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *