ترفند های کامپیوتری, مقالات کامپیوتر و تکنولوژی

با هارد اکسترنال آسیب دیده چه کار کنیم؟

هارد اکسترنال آسیب دیده

هارد اکسترنال امروزه به یکی از وسایل ضروری و مهم در زندگی روزمره تبدیل شده است. برای ذخیره اطلاعات مهم و محرمانه شما بهترین گزینه ، هارد اکسترنال می باشد که از نظر قیمت نیز قابل خرید برای هر شخصی می باشد. هارد اکسترنال در واقع همان هارد داخلی کامپیوتر یا لپ تاپ هست که فقط ظاهر و رابط اتصال متفاوتی دارد. این دستگاه ذخیره سازی از حساسیت بالایی برخوردار بوده و تا حد امکان باید مراقب باشید که هیچ ضربه ای به آن وارد نشود. اما اگر به هر دلیلی این اتفاق افتاد، فراموش نکنید که کوچکترین اشتباهی می تواند منجر به پاک شدن کلیه اطلاعات درون هارد شود. بنابراین باید بدانید که با هارد اکسترنال آسیب دیده چه کنید؟

هارد اکسترنال آسیب دیده

از سلامت هارد اطمینان حاصل کنید

قبل از هر چیز چک کنید که هارد هنوز هم کار می کند یا خیر. اکثر هاردها در یک محفظه محافظتی قرارداده شده‌اند و احتمال زیادی وجود دارد که خود هارد‌ از ضربه جان سالم به در برده و این محفظه اطراف آن باشد که آسیب دیده است. بنابر این ابتدا آن را به کامپیوتر خود متصل کنید تا مشخص شود هارد در سلامت است یا نه.

به تولیدکننده هارد مراجعه کنید

اگر در مرحله قبل با پاسخ منفی مواجه شدید، یعنی هار از کار افتاده بود، بهتر است به تولیدکننده مراجعه کنید. تقریبا همه هاردها دارای گارانتی هستند و اگر دوره گارانتی آن به پایان نرسیده باشد ، تولیدکننده موظف است مسئولیت آن را بر عهده گیرد. اگر اطلاعاتی که روی هارد‌ ذخیره کرده بودید، اهمیت زیادی ندارند می‌توانید از شرکت مربوطه درخواست کنید یک هارد‌ جایگزین برایتان ارسال کند.

این مطلب را هم ببینید
معرفی بهترین نرم افزار های کاربردی بعد از نصب ویندوز

اگر از هارد اکسترنال صدای تیک تیک می‌شنوید هیچ کاری نکنید

در مرحله اول هنگامی که هارد را به سیستم متصل کردید، اگر صدای تیک تیک شنیدید فورا باید هارد را جدا کنید. در واقع این صدا ناشی از برخورد هد با صفحه دیسک هارد است و در صورتی که ادامه پیدا کند ممکن است صفحه‌ای که اطلاعات روی آن ذخیره شده در نتیجه آن خراش یا آسیب ببیند. اگر صفحه دیسک آسیب ببیند هیچ شکی نداشته باشید که اطلاعات ذخیره شده روی آن نیز از بین رفته است. ریسک کردن در این مرحله باعث نابودی بیشتر هارد اکسترنال آسیب دیده و اطلاعات داخل آن می شود.

هارد اکسترنال آسیب دیده

مطمئن شوید آیا فایل‌ پشتیبان قابل استفاده‌ای دارید یا خیر

اگر اطلاعات داخل هارد اهمیت زیادی دارند، بهتر است بطور منظم از آن ها بکاپ بگیرید. برای مثال اگر از فایل‌های PST خود بکاپ گرفته‌اید، حتی اگر فایل‌های اصلی از دست رفته باشند نیز می‌توانید به راحتی آن‌ها را دوباره برگردانید. از همین رو، اگر هارد‌ شما به دلیل وارد آمدن ضربه یا موارد دیگر دچار آسیب شده است مطمئن شوید آیا از اطلاعات آن بکاپ گرفته‌اید یا خیر.

این مطلب را هم ببینید
آموزش افزودن PDF به پاورپوینت

از نرم‌افزار‌های تعمیر هارد دیسک استفاده نکنید

مرحله قبل برای زمانیست که هارد شما سالم بوده است. هنگامی که هارد آسیب دیده و شما فراموش کرده بودید که از اطلاعات خود پشتیبان تهیه کنید، چاره ای جز تعمیر هارد دیسک ندارید. نم افزارهای زیادی در این زمینه وجود دارند که اطمینان کردن به آن اشتباه محض است. هارد اکسترنال آسیب دیده به لحاظ سخت افزاری آسیب دیده و این گونه نرم افزارها نمی توانند کاری برای آن انجام دهند.

خودتان هارد را تعمیر نکنید

باز کردن و تعمیر یک هارد کار هر کسی نیست. هرگونه ذره خاک یا گرد و غبار در یک اطاق کثیف می‌تواند مثل آب خوردن یک هارد باز شده را نابود کند. علاوه بر این اگر یکی از قسمت‌های حیاتی هارد دچار رطوبت شود، دردسرهای دیگری به دنبال دارد.

هارد اکسترنال ضد ضربه بخرید

همیشه می گویند پیشگیری بهتر از درمان است بنابراین توصیه میشود هنگام خرید هارد اکسترنال ، حتما به سراغ محصولات ضدضربه بروید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *