بررسی و معرفی تجهیزات, عکاسی و فیلم برداری

بررسی دوربین بدون آینه کانن مدل EOS R3

اگر می خواهید نیم نگاهی به آینده دوربین های بدون آینه کانن داشته باشید ، به Canon EOS R3 نگاهی بیندازید ممکن است شبیه یک دوربین DSLR از یک دهه پیش باشد، اما  یکی از پیشرفته ترین دوربین های ورزشی و حیات وحش است که تا به حال ساخته شده است. که مهم ترین ویژگی آن یک سنسور CMOS جدید با نور 24.1 مگاپیکسل است.طراحی این سنسور مانند دوربین های سونی  Sony A1 است و این  R3 هم یک موتور عکاسی است که می تواند با سرعت 30 فریم در ثانیه عکسبرداری پشت سرهم و حداقل شاتر نورد را در فیلم ایجاد کند.EOS R3 یک دوربین حرفه ای غیرمعمول است، دارای ویژگی های ویدئویی مانند توانایی فیلمبرداری 6K خام داخلی و صفحه نمایش لمسی بزرگ است که به شما امکان می دهد نقاط فوکوس را فقط با مشاهده در منظره یاب انتخاب کنید.

مقایسه طرح و اندازه Canon EOS R3 با Canon EOS 1D X Mark III

Canon EOS R3 بدون آینه است و شبیه دوربین DSLR ورزشی Canon EOS 1D X Mark III است. که بزرگتر از Sony A1 است اما کوچکتر از DSLR است.EOS R3 در دستان ما به طور قابل توجهی سبک تر از 1D X Mark III است و وزن آن 822 گرم (یا کمی بیشتر از 1 کیلوگرم با کارت و باتری) است. این باعث صرفه جویی بسیار زیاد در وزن بیش از 400 گرم می شود،که باعث خوشحالی تیراندازان ورزشی می شود. تفاوت اندازه آن ها هم قابل توجه است ، زیرا EOS R3 نه به اندازه ارتفاع و نه عرض 1D X Mark III ، اما کمی عمیق تر است.

آنچه واقعاً EOS R3 را به عنوان یک دوربین ورزشی حرفه ای در مقایسه با مدل های کوچکتر مانند Canon EOS R5 نشان می دهد ، کیفیت ساخت و چسبندگی داخلی باتری آن است. این بدنه از جنس آلیاژ منیزیم است که آن را سخت ترین دوربین بدون آینه می کند که کانن تاکنون ساخته است.

ویژگی ها ی دوربینCanon EOS R3

EOS R3 دارای سطح مقاوم در برابر آب و هوا با 1D X Mark III است ، اما مقاومت در برابر افزایش دما مانند DSLR کانن را ندارد. به هر حال، این دوربین عمدتا یک دوربین ورزشی است ، همان طور که توسط دستگیره عمودی داخلی نشان داده شده است. همچنین از همان باتری LP-E19 با EOS-1D X Mark III استفاده می کند که ظرفیت آن تقریباً یک سوم بیشتر از باتری دوربین LP-E6NH Canon EOS R5 است.

جایی مانند صفحه نمایش دوربین 1D X Mark III در پشت آن وجود ندارد، اما اکثر دکمه های عقب آن در همان محل دوربین قرار دارند و همچنین دارای کنترلر هوشمند است. دکمه AF-On لمسی کمی شبیه یک ماوس کامپیوتر وارونه است و به شما امکان می دهد نقطه فوکوس خودکار خود را به سرعت در اطراف قاب حرکت دهید. این دوربین EOS R3 کانن بازخورد خوبی از طرفداران حرفه ای خود داشت.  یک دکمه اضافی Smart Controller برای هنگامی که عکسی عمودی می گیریم نیز وجود دارد.

از آنجا که Canon EOS R3 یک دوربین بدون آینه است ، طبیعتاً تفاوت هایی بین آن و DSLR های اسپورت این شرکت وجود دارد. بارزترین ویژگی آنها منظره یاب و صفحه پشتی آن است. کانن تأیید کرده است که EOS R3 دارای منظره یاب الکترونیکی (EVF) مشابه Canon EOS R5 است، این بدان معناست که این دوربین دارای 5.67 میلیون نقطه با نرخ تازه سازی 120 فریم بر ثانیه است.

این مطلب را هم ببینید
راهنمای جامع عکاسی طبیعت و منظره

دوربینCanon EOS R3 یک منظره یاب نوری

کانن ادعا می کند این دوربین”با یک منظره یاب نوری” رقابت می کند ، که برای عکاسان حرفه ای بسیار مهم است. همچنین به حالت “OVF simulation View Assist” اضافه شده است که به شما امکان می دهد حرکتی را که در خارج از قاب انجام می شود مشاهده کنید. صفحه لمسی آن با زاویه دید متفاوت که دارای وضوح فوق العاده 4.1 میلیون نقطه است . صفحه بالایی EOS R3 همچنین اشتراکات بیشتری با  دوربینEOS R5 دارد ، با یک صفحه مربع در بالا سمت راست که تنظیمات فعلی شما را نشان می دهد.

همانطور که در دوربین R5 ، این یک راه مفید برای خاموش نگه داشتن صفحه پشت بین عکس ها است تا به حفظ عمر باتری کمک کند. در سمت چپ ، EOS R3 از رویکرد 1D X Mark III استفاده می کند ، با دکمه های اختصاصی برای Drive ، نورسنجی و حالت AF.

فوکوس خودکار

Canon EOS R5 ، دارای سیستم Dual Pixel CMOS AF II است،اما این بار چند تفاوت وجود دارد. اولا Canon ادعا می کند که EOS R3 “سریعترین دوربین سری EOS R از نظر فوکوس است و R5 را با توانایی فوکوس در 0.03 ثانیه،در مقایسه با 0.05 ثانیه را مغلوب می کند.

EOS R3 همچنین اولین دوربین کانن است که دارای حالت فوکوس خودکار “ردیابی خودرو” است. این چیزی است که قبلاً در Olympus OM-D E-M1X دیده بودیم ، و حالت R3 شبیه به سیستم AF تشخیص سوژه هوشمند آن دوربین عمل می کند و تمرکز بر روی اتومبیل های رالی ، موتورسیکلت ها و اتومبیل های F1 کابین خلبان باز را قفل می کند. که می توانید بر آن تمرکز کنید.

ما هنوز نتوانسته ایم این ردیابی AF را آزمایش کنیم،اما به نظر می رسد کنترل دانه ای بیشتری نسبت به سیستم Olympus ارائه می دهد.برای مثال،می توانید خودرو یا کلاه ایمنی راننده را برای نقطه تمرکز خود در اولویت قرار دهید. اگر این مورد در نزدیکی و همچنین Canon Eye AF چشم Canon  به طور طبیعی ، EOS R3 دارای سایر حالت های ردیابی AF برای انسان ، سگ ، گربه و پرنده است که در EOS R5 مشاهده کردیم.

بهبود عملکرد AF نهایی نسبت به دوربین Canon EOS R5 عملکرد کمی بهتر در نور کم است. کانن می گوید که دوربین EOS R3 می تواند در شرایط نوری تا -7.5 EV فوکوس کند (یک صحنه شبانه با حداقل نور ماه را در نظر بگیرید)،که در مقایسه با -6EV پایین ترین قیمت EOS R5 است. به خاطر داشته باشید که هر دوی این ارقام بر اساس عکاسی با لنز f/1.2 در ISO100 ساخته شده اند و این باعث می شود محدوده نظری فوکوس بیشتری داشته باشید.

این مطلب را هم ببینید
آموزش عکاسی خیابانی: اصول و نکات کلیدی

سیستم فوکوس خودکار کنترل شده توسط چشم

اما مهارت های فوکوس خودکار دوربین Canon EOS R3 تنها در ردیابی دانه های عرق روی پیشانی راننده ماشین مسابقه نیست.دوربین همچنین روش جدیدی برای کنترل نقطه AF شما به نام Eye Control AF ارائه می دهد. این در واقع نسخه جدیدی از سیستم فوکوس خودکار کنترل شده توسط چشم است که در اواخر دهه 90 در Canon EOS 3 SLR مشاهده کردیم.

به طور خلاصه،به دوربین این امکان را می دهد که در منظره یاب محل مورد نظر خود را تشخیص داده و فوکوس خودکار را به آن نقطه در کادر منتقل کند. ایده این است که،در سناریوهای سریع این کار سریع تر از استفاده از کنترل های دستی است و به شما امکان می دهد بر تنظیم نوردهی و یا ترکیب خود تمرکز کنید. کانن می گوید این سیستم از فناوری مورد استفاده در بخش پزشکی این شرکت اقتباس شده است و از هشت LED کم قدرت در منظره یاب برای ردیابی چشم شما و پوشاندن اطلاعات روی سنسور استفاده می کند.

این دوربین طراحی شده است تا بیشتر از تمرکز استفاده کنیم تا ردیابی.به عنوان مثال،انتخاب یک موتورسیکلت خاص که در پیست به سمت شما حرکت می کند. پس از استفاده از Eye Control AF برای انتخاب موضوع ، شاتر را فشار می دهید تا ردیابی فوکوس خودکار شروع شود.محدودیت احتمالی دیگر این است که سیستم برای چشم و صحنه های مختلف نیاز به کالیبراسیون دارد.

ویدیو

قابلیت ضبط ویدئوی خام 6K/60p به صورت داخلی همچنین فیلمبرداری بیش از حد 4K/60p و 4K/120p آهسته را انجام می دهد می تواند تا شش ساعت فیلم معمولی یا 1.5 ساعت با نرخ فریم بالا فیلمبرداری کندCanon در مورد قدرت های ویدئویی EOS R3 در آستانه عرضه کامل این دوربین نسبتاً ساکت بود ، اما آنها از موارد پنهان هستند. این یک دوربین ترکیبی قدرتمند است که می تواند به طور غیرمعمول ویدئوی خام را به صورت داخلی (با وضوح 6K/60p ، با استفاده از عرض کامل سنسور) به همراه نمونه برداری بیش از حد 4K/60p ضبط کند.

مزیت ویدئوی بیش از حد نمونه برداری این است که دارای جزئیات بیشتر و سر و صدای کمتری است،بنابراین ما مشتاقانه منتظریم تا نحوه عملکرد آن را در طول یک آزمایش کامل مشاهده کنیم. از نظر تئوری ، به لطف سنسور جدید روی هم ، فیلم EOS R3 نیز باید دارای شاتر نورد بسیار کمی باشد.

دوربین Canon EOS R3 ممکن است به طور رسمی پرچمدار دوربین بدون آینه کانن نباشد، اما مطمئناً برای این کار واجد شرایط است-این جدیدترین فناوری بزرگ دوربین های کانن است برای تیراندازان ورزشی و حیات وحش است.این طراحی و این واقعیت که یک دوربین آن 24.1 مگاپیکسلی است که “فیلم 6K ضبط می کند ، به این معنی است که EOS R3 پاسخ مستقیم Canon به دوربین سونی A1 نیست. شاید بعداً ، به شکل یک پرچمدار واقعی مانند دوربینEOS R1  کانن باشد اما در حال حاضر، این دوربین به طور مرتب شکافی را در خط تولید کانن تحت برچسب “رقیب دوربین سونی مدل A9 II” پر می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *