بررسی و معرفی تجهیزات, عکاسی و فیلم برداری

لنز تله فوتو چیست و چرا باید از آن استفاده کرد؟

لنز تله فوتو چیست و چرا باید از آن استفاده کرد؟

یک لنز تله فوتو خوب می تواند به شما کمک کند عکاسی خود را به سطح بالاتری ببرید. در اینجا به برخی از دلایل علاقه عکاسان به لنزهای تله اشاره شده است.لنزهای تله فوتو در بین عکاسان آماتور و حرفه ای بسیار محبوب هستند. آنها در موقعیت های مختلف مفید هستند و می توانند به شما کمک کنند تا عکاسی خود را به سطح بالاتری ببرید.

لنز تله فوتو چیست؟

یک لنز تله‌ فوتو دارای دسترسی طولانی است و به شما امکان می‌دهد از سوژه‌ای دور عکس بگیرید یا سوژه را در کادر خود بزرگ‌نمایی کنید. به طور کلی، اگر فاصله کانونی 60 میلی متر یا بیشتر از لنز داشته باشد، “تله فوتو” در نظر گرفته می شود. بسیاری از مردم لنزهای تله فوتو را با لنزهای زوم اشتباه می گیرند اما در واقع آنها چیزهای متفاوتی هستند. یک لنز تله‌فوتو می‌تواند یک لنز زوم باشد اما لزوماً نباید باشد. تله‌فوتوها در فواصل کانونی مختلفی از «تله‌فوتوی متوسط» (معمولاً 70-200 میلی‌متر) و «سوپر تله‌فوتو» (بیشتر از 300 میلی‌متر) وجود دارند و می‌توانند لنزهای زوم یا پرایم باشند. مهم نیست که لنز زوم می کند یا خیر، مهم این است که فاصله کانونی چقدر است.

موارد استفاده از لنزهای تله فوتو

در اینجا برخی از دلایلی که عکاسان لنزهای تله فوتو را بسیار دوست دارند آورده شده است:

1. تله فوتو باعث می شود سوژه ها به دوربین نزدیکتر به نظر برسند

این واضح ترین دلیل برای استفاده از لنز تله فوتو است و اینکه چرا بیشتر مبتدیان به دنبال آن هستند. یک لنز تله فوتو به شما امکان می دهد از سوژه هایی که دورتر هستند عکس بگیرید. وقتی از چیزهایی عکس می گیرید که نمی توانید یا نمی خواهید به آنها نزدیک شوید، این به کارتان می آید. داشتن فاصله بیشتر بین شما و سوژه می تواند به برخی از افراد کمک کند در مقابل دوربین احساس راحتی بیشتری کنند. عکس گرفتن از یک بازی فوتبال از حاشیه؟ یک لنز تله فوتو شما را به عمل نزدیکتر می کند.

این مطلب را هم ببینید
فوکوس یا واضح سازی در عکاسی

آیا می خواهید از داخل ماشین خود از حیات وحش خطرناک عکس بگیرید؟ یک لنز تله فوتو به شما این امکان را می دهد.تله‌فوتوها همچنین با ایجاد جلوه‌های فشرده‌سازی شبیه به نحوه دیدن روابط بین اشیا به پس‌زمینه، به بهبود رابطه بصری بین سوژه و محیط آن کمک می‌کنند. رشته‌ کوه‌هایی که به نظر می‌رسد عملاً درست بالای منظره شهری قرار دارند، از نظر بصری با تله فوتو بهتر از زوایای باز ترجمه می‌شوند. به زبان ساده، لنزهای تله فوتو با نزدیک‌تر نشان دادن سوژه‌های دور به دوربین، امکانات عکاسی شما را باز می‌کنند.

2. تله فوتو به بهتر دیده شدن پس زمینه تار کمک می کند

اگر تا به حال عکسی را دیده اید که در آن سوژه در فوکوس قرار دارد، اما پس زمینه تار است و تعجب کرده اید که چگونه این اثر به دست آمده است، پاسخ اغلب با یک لنز تله فوتو است. این استفاده به ویژه در عکاسی پرتره رایج است. راه رسیدن به این ظاهر عکاسی با لنز بلند و بازترین دیافراگم موجود است. به عنوان مثال، یک لنز تله فوتو 70-200 میلی متری که در فاصله 200 متری با دیافراگم f/2.8 عکس گرفته شده است، سوژه شما را در پس زمینه ای زیبا ایزوله می کند.

این مطلب را هم ببینید
دوربین کامپکت A7C سونی رونمایی شد

نه تنها زاویه دید در لنزهای تله فوتو به طور چشمگیری متفاوت خواهد بود، بلکه کیفیت آن در مقایسه با زاویه باز قوی تر خواهد بود، حتی زمانی که با این زاویه دید در دیافراگم بسیار باز عکس می گیرید.

به طور کلی، هرچه لنز طولانی تر و دیافراگم بازتر باشد، این اثر بیشتر می شود. این در واقع ارتباط بسیار کمی با خود لنز دارد و با فاصله ای که از سوژه خود عکس می گیرید ارتباط دارد. لنزهای بلندتر به شما این امکان را می‌دهند که از سوژه‌های خود از دورتر عکس بگیرید، بنابراین از نظر ادراکی سوژه را در پیش‌ زمینه کوچک می‌کنید در حالی که اندازه پس‌زمینه یکسان باقی می‌ماند.همانطور که در فواصل کانونی بیشتر عکاسی می کنید، سوژه ای که در پیش زمینه کادر قرار دارد نسبت به آنچه در پس زمینه اتفاق می افتد کوچکتر می شود. این اثر همچنین می تواند باعث شود که ویژگی های صورت متناسب تر به نظر برسد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *