مقالات اینترنت و شبکه, مقالات کامپیوتر و تکنولوژی

تنسور گوگل و عملکردش در برابر تراشه های کوالکام و سامسونگ

امروز می خواهیم در رابطه با عملکرد تنسور گوگل صحبت کنیم. Tensor SoC داخلی گوگل است. این یک پردازنده نیست. پیش از این، گوگل مانند اکثر دستگاه های اندرویدی دیگر در ایالات متحده، به پردازنده های کوالکام متکی بود. با این حال، در سطح جهانی، تنوع بیشتری وجود دارد، زیرا سامسونگ، مدیاتک و هواوی همگی تراشه‌هایی را برای گوشی‌های اندرویدی تولید می‌کنند. اگر می خواهید بیشتر درباره ی عملکرد تنسور گوگل بدانید تا انتها با ما همراه باشید.

تنسور گوگل چیست؟

به خاطر داشته باشید که اپل سیلیکون داخلی خود را دارد، خط تراشه های سری A. این بدان معنا نیست که Tensor و سری A اپل معادل هستند – Tensor سیستمی روی یک تراشه است که از ترکیبی از اجزایی استفاده می کند که گوگل آن را طراحی کرده یا مجوز داده است. شاید به همین دلیل است که گوگل به جای بحث در مورد جزئیات مربوط به CPU، GPU و RAM، زمان زیادی را صرف بررسی مزایای هوش مصنوعی Home Tensor و یادگیری ماشینی می کند.

این اجزا بر سرعت ظاهر یک تلفن، مدت زمان دوام باتری، اتصال سلولی و غیره تأثیر می‌گذارند. همچنین پردازنده‌های مشترکی وجود دارند که وظایف اختصاصی مانند پردازش تصویر یا امنیت را انجام می‌دهند. گوگل در این زمینه‌ها تجربه دارد: تراشه‌های Pixel Visual Core و Titan M به ترتیب در گوشی‌های قبلی ظاهر شده‌اند. و فراموش نکنید که گوگل نیز سالهاست که واحدهای پردازش تنسور را برای سرورهای خود می سازد.

تنسور حتی به اکوسیستم برنامه نویسی یادگیری ماشینی متن باز TensorFlow گوگل اشاره دارد. اما Google Tensor اولین بار است که گوگل یک TPU موبایل را به طور خاص برای یک گوشی معرفی کرده است. در حالت ایده‌آل، این امکان را به تلفن می‌دهد تا به جای ارسال داده‌ها به ابر، اطلاعات بیشتری را روی دستگاه پردازش کند.

Google Tensor چه کاری می تواند انجام دهد؟

گوگل 6 ماه قبل از رونمایی واقعی از گوشی، نمونه‌های نمایشی از آنچه TPU جدید درون تنسور می‌توانست در پیکسل انجام دهد ارائه کرد. گفته می‌شود که تنسور از یادگیری ماشینی برای بهبود عکس‌ها استفاده می‌کند و در یک نسخه نمایشی، یک عکس تار از یک بچه را نشان می‌دهد. پس از دویدن از طریق تنسور، صورت کودک نوپا تیزتر به نظر می رسید. بنابراین همه ی این ها به عملکرد تنسور گوگل وابسته است.

این مطلب را هم ببینید
چند روش ساده برای افزایش کیفیت شبکه های وای فای

رونمایی اولیه از Pixel 6 و تراشه Tensor آن تا حد زیادی بر روی TPU تقویت‌شده با هوش مصنوعی متمرکز بود، و شرکت با عرضه Pixel 6 در اکتبر 2021، این زاویه را دو برابر کرد و Tensor را یک نقطه عطف برای یادگیری ماشین نامید. دقیق ترین تشخیص خودکار گفتار (ASR)” که ارائه شده است.

گوگل گفت Tensor می تواند درخواست های سریع Google Assistant و کارهای صوتی طولانی تر مانند زیرنویس های زنده را انجام دهد. در نسخه ی نمایشی دیگری در حین عرضه پیکسل 6، گوگل از ویژگی زیرنویس خودکار روی دستگاه استفاده کرد که به سرعت و با دقت زبان را در یک ویدیوی پخش از فرانسوی به انگلیسی در زمان واقعی ترجمه می کرد. و این بهترین عملکرد تنسور گوگل بود.

گوگل همچنین نشان داد که چگونه تنسور سایر ویژگی‌های پیکسل 6 مانند حالت حرکت و تشخیص چهره دقیق‌تر را فعال می‌کند. همچنین یک هاب زمینه وجود دارد که آن را نیرو می دهد. این برای کارهای هوش مصنوعی بسیار کم مصرف استفاده می شود، مانند هشدارهایی که اکنون در حال پخش هستند و زمانی که تلفن قفل است روی صفحه نمایش همیشه روشن نشان داده می شود.

می‌توانید بخشی از رونمایی Pixel 6 را در بالای این صفحه تماشا کنید تا به تفکیک بیشتر Tensor و همه ویژگی‌های جدید آن بپردازید. بنابراین عملکرد تنسور گوگل بسیار مهم است.

مشخصات و معیارهای Google Tensor چیست؟

گوگل قول داده است که 80 درصد عملکرد CPU سریعتر در مقایسه با Pixel 5 و 370 درصد عملکرد GPU سریعتر داشته باشد.

Tensor یک TPU (واحد پردازش تنسور) سفارشی برای هوش مصنوعی با یک CPU از دو هسته ARM Cortex-X1، دو هسته میان رده (احتمالاً قدیمی‌تر Cortex-A76) و سپس چهار هسته کم مصرف (احتمالاً Arm’s Cortex-) بسته‌بندی می‌کند. گرافیک توسط یک پردازنده گرافیکی Arm 20 هسته ای تامین می شود. به علاوه، یک هسته پردازش تصویر نیز وجود دارد.

این مطلب را هم ببینید
کاغذ دیجیتال شیائومی paper book pro ll

به لطف همه آن سخت افزار، گوگل ادعا کرد که تنسور می تواند وظایف اختصاصی یادگیری ماشین را بسیار کارآمدتر از تلفن های قبلی پیکسل انجام دهد. بنابراین عملکرد تنسور گوگل نیز قوی تر خواهد بود.

علاوه بر TPU، پیکسل 6 دارای نسخه جدیدی از تراشه امنیتی Titan M گوگل است. گوگل در پست وبلاگی که پیکسل 6 را معرفی کرد، ادعا کرد: “با هسته امنیتی جدید Tensor و Titan M2، پیکسل 6 بیشترین لایه های امنیتی سخت افزاری را در هر گوشی خواهد داشت.”

آیا Google Tensor مبتنی بر ARM سیلیکون است؟

آره. به گفته ریک اوسترلو، رئیس سخت افزار گوگل (از طریق Wired)، Tensor بر اساس همان معماری ARM کوالکام و سایر پردازنده های موبایل است.

Google تلفن‌های پیکسل جدید Pixel 6 و 6 Pro را در اکتبر 2021 عرضه می‌کند. این تلفن‌ها تلفن‌های با قیمتی عالی هستند که توسط Tensor ارائه می‌شوند و آنها را به اولین دستگاه‌هایی تبدیل می‌کنند که با SoC داخلی Google راه‌اندازی می‌شوند. ما فرض می‌کنیم که دستگاه‌های Google بیشتری Tensor یا نسخه‌هایی از آن را دریافت خواهند کرد. پس عملکرد تنسور گوگل شگفت انگیز خواهد بود.

گوگل گفت Tensor در کنار Google Research طراحی شده است. سامسونگ در حال ساخت تراشه ها بر روی فرآیند LPE 5 نانومتری خود است.

سخن پایانی

در این مقاله سعی کردیم شما را با عملکرد تنسور گوگل آشنا کنیم، از زمانی که گوگل شروع به ساخت گوشی‌های پیکسل کرده است، پنج سال می‌گذرد، اما هنوز اغلب از آن سوال می‌شود که آیا در مورد سخت‌افزار جدی است یا خیر. گوگل گفت که کار بر روی سیلیکون Tensor را چهار سال پیش آغاز کرده است (حدود زمانی که اعلام کرد می خواهد بخش سخت افزار تلفن HTC را بخرد). ما گمان می کنیم، با توجه به کسب تجربه تمام رقبای اصلی گوگل در ساخت سیلیکون داخلی خود، گوگل می خواست ثابت کند خط پیکسل فقط یک پروژه سرگرمی برای آن نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *