اخبار تکنولوژی

جنگ با کرونا با استفاده از سوپر کامپیوتر IBM

سوپر کامپیوتر IBM

کرونا، نام ویروسی است که امروزه نامش در کنار بسیاری از کشنده‌ترین بیماری‌های جهان مانند: وبا، طاعون و آنفلوانزا اسپانیایی قرار گرفته است و با اختلاف تا اکنون بیماران فراوانی را به خود مبتلا کرده و تعدادی از آن‌ها را به کام مرگ کشانده است. این روزها همه درحال صحبت درباره این بیماری و راههای مقابله با آن هستند. به تازگی خبری مبنی بر کمک سوپر کامپیوتر IBM به محققانی که برای درمان ویروس کرونا تلاش می‌کند ، منتشر شده است.

سوپر کامپیوتر IBM به جنگ با کرونا می رود

این سوپر کامپیوتر به صورت اضطراری در اختیار دانشمندان قرار می‌گیرد تا محاسباتی که یک ماه طول می‌کشد را تنها در عرض ۲ روز حل کنند. دسترسی اورژانسی محققین به سوپر کامپیوتر سامیت باعث می‌شود تا آن‌ها با سرعت بسیار بالایی، محاسبات خود را انجام دهند و زود‌تر به نتیجه مطلوب برسند. محققین انتظار دارند به کمک سامیت، محاسبات چند ماهه خود را در یک الی ۲ روز انجام دهند. به کمک این سوپر کامپیوتر، آن‌ها ۷۷ ترکیب مولکولی را بررسی کرده‌اند که به درمان ویروس کرونا کمک خواهد کرد.

این مطلب را هم ببینید
کدها و تنظیمات تلفن پاناسونیک

این ابر کامپیوتر بیش از ۸۰۰۰ ترکیب را شبیه‌سازی کرد تا بهترین ترکیب برای از کار انداختن پروتئین ویروس کرونا را پیدا کند. این ترکیبات باعث می‌شود تا ویروس توانایی آلوده کردن سلول‌های میزبان را از دست بدهد. برای درک بهتر این پدیده، محققین دانشگاه تنسی مولکولی از پروتئین ویروس به نام S-Protein ساخته‌اند. آن‌ها به کمک شبیه‌سازی شیمیایی، دینامیک مولکولی ویروس و حرکات اتم و مولکول‌های پروتئین ویروس را مدل می‌کنند.

دانشمندان، ترکیبات مختلفی ساخته‌اند تا بهترین ترکیبی که به ویروس بچسبد را پیدا کنند. هدف نهایی این کار از بین بردن توانایی ویروس کرونا در اتصال به سلول میزبان است. سوپر کامپیوتر سامیت به این محققین اجازه داده است تا بهترین این ترکیبات را بر اساس قدرت چسبندگی، رتبه‌بندی کنند. البته آن‌ها صریحا عنوان می‌کنند که «نتایج ما نشان‌دهنده پیدا کردن درمان برای ویروس کرونا نیست. البته ما بسیار خوشحال هستیم که نتایج ما می‌تواند به تحقیقات آتی سرعت ببخشد».

این مطلب را هم ببینید
می پاور بانک 3 شیائومی رونمایی شد

علاوه بر سامیت، IBM واحد بهداشت واتسون خود را نیز در اختیار سازمان‌های بهداشتی قرار داده تا درک بهتری از ویروس کرونا به دست بیاورند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *