ترفند های کامپیوتری, مقالات کامپیوتر و تکنولوژی

دلایل خاموش شدن ناگهانی لپ تاپ و آموزش رفع آنها

خاموش شدن ناگهانی لپ تاپ

خاموش شدن ناگهانی لپ تاپ یکی از مشکلات رایج میان کاربران این دستگاهها می باشد. بروز چنین مشکلی می تواند مرتبط به بخش سخت افزار و یا نرم افزار دستگاه باشد که تشخیص درست این مسئله نیاز به بررسی های کارشناسانه و دقیق دارد. در این بخش می خواهیم به بررسی 5 دلیل بارز این مشکل و روش رفع آن ها بپردازیم.

خاموش شدن ناگهانی لپ تاپ به چه علت رخ میدهد؟

داغ بودن بیش از حد لپ تاپ

خاموش شدن ناگهانی لپ تاپ

استفاده زیاد از سیستم باعث بالا رفتن درجه حرارت سیستم می شود که با صطلاح میگویند داغ میکند در این شرایط ذیگر فن خنک کننده وجود در سیستم نمیتواند پاسخگوی این مشکل باشد و به همین علت سیستم خنک کننده به طور اتوماتیک جریان بررق را قطع می کند. برای اینکه بدانید لپ تاپ شما چقدر گرم است انگشتان خود را دور لبه‌های آن قرار دهید تا جایی که بتوانید دریچه‌های خروجی را پیدا کنید. اگر دریچه‌ها در حد کمی گرم بود نیاز به نگرانی نیست. با این حال، اگر این دریچه‌ها بسیار داغ باشند و بوی سوختگی بدهند باید به موتور فن نگاه کنید که ممکن است دچار مشکل شده باشد.

در این حالت فورا لپ تاپ را خاموش کرده و آن را از هرگونه کابل شارژ که به آن متصل است جدا کنید. لپ تاپ را باز کرده و فن را پیدا کنید. پردازنده به آن وصل بوده و معمولاً می‌توانید در این منطقه جمع شدن گرد و غبار را مشاهده نمایید که باید از بین برود. پیچ‌ها را باز کنید. به آرامی با باز کردن یک پین کانکتور کوچک که آن را به بقیه دستگاه وصل می‌کند فن را جدا کنید. می‌توانید با استفاده از یک جارو برقی یا بهتر بگوییم جاروبرقی کامپیوتر فن را تمیز کنید.

این مطلب را هم ببینید
نسل جدید ویووبوک ایسوس با پردازنده نسل 10 اینتل رونمایی شد

مشکلات سخت‌افزاری

نقص در قطعه و یا حتی اشتباه در جایگذاری باعث عدم کارایی درست سیستم کامپیوتری می شود. در مواقعی که سیستم شما بدون هیچ علتی خاموش می شود تمامی موارد ذکر شده را با حوصله دنبال کنید.اگر به تازگی سخت افزاری را بر روی مادربرد نصب نکرده اید برای اطمینان از کارایی تک تک اجزا، قطعات بدون استفاده را تک تک از سیستم جدا کرده و مجددا سیستم را مورد آزمایش قرار دهید.

قطعات اصلی که باید به خوبی کار کنند شامل رم، پردازنده، مادربرد، دوربین، درایوهای هارد، صفحه کلید، پردازنده‌ها و کنترلرهای USB هستند. باید وضعیت دستگاه را به صورت ” this device is working properly” مشاهده نمایید. اگر به تازگی یک قطعه سخت افزاری جدیدی به دستگاه افزوده‌اید شاید وقت آن رسیده باشد تا آن را جدا کرده و بررسی کنید که آیا این چیزی نیست که باعث خاموش شدن ناگهانی لپ تاپ می‌شود یا خیر.

مشکلات به روز رسانی درایورها

وقتی درایورهای شما با موفقیت به روز رسانی نمی‌شوند می‌توانند باعث خاموش شدن تصادفی رایانه‌های شخصی ویندوز 10 شوند. این درایورها برای  اطمینان از اینکه قطعات سخت افزاری PC به درستی کار می کنند ضروری هستند.  Driver Talent یک نرم‌افزار به روزرسانی درایور بسیار ساده و راحت بوده که تقریباً هر مشکلی از درایورها را برطرف می‌کند. شما فقط باید درایور موردنظری که قدیمی شده را شناسایی کرده و جدیدترین نسخه آن را دانلود کنید.

این مطلب را هم ببینید
افزایش سرعت مرورگر گوگل کروم در سه سوت

بایوس قدیمی

BIOS سیستم عامل لپ تاپ و کامپیوتر است که در درجه اول مسئولیت بوت شدن آن را بر عهده دارد. به طور معمول، نیازی به تعویض آن نیست اما بعضی اوقات BIOS منسوخ شده می‌تواند باعث به وجود آمدن مشکلاتی نظیر خاموش شدن ناگهانی لپ تاپ شود. برای فهمیدن نسخه و تاریخ بایوس، ” system information ” را در نوار جستجو پیدا کنید. در اینجا می‌توانید نسخه / تاریخ BIOS دستگاه خود را پیدا نمایید.

ویروسی شدن لپ تاپ

اگر با وجود تمامی توصیه های قبل و چک کردن تک تک موارد، باز هم سیستم شما بی دلیل خاموش شد، مسائل نرم افزاری را نیز در بازبینی خود بگنجانید. گاهی یک مشکل کوچک در نصب برنامه و یا حتی ویروسی بودن فایل ها می تواند این مشکلا ت را بوجود آورد. وجود ویروس در فایل های سیستم شما یکی از نادر ترین علل خاموش شدن ناگهانی کامپیوتر و لپ تاپ شما می باشد اما باز هم امکان بروز مشکل از این طریق می باشد بهترین روش برای حل این مشکل نصب یک آنتی ویروس قدرتمند بر روی سیستم می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *