مقالات اینترنت و شبکه, مقالات کامپیوتر و تکنولوژی

سرعت کم اینترنت رایگان 100گیگابایتی مشکل ساز شد

اینترنت رایگان 100گیگابایتی

با تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها و کم شدن ساعات کاری، ویروس کرونا این روزها بخش بزرگی از مردم را خانه نشین کرده است. در این شرایط مسئولینی نیز هستند که تلاش می‌کنند با اقداماتی، مردم را به خانه نشینی تشویق کنند. در همین راستا وزیر ارتباطات از ارائه 100 گیگ اینترنت ثابت رایگان خبر داده است. اما کاربران پس از فعالسازی این اینترنت رایگان 100گیگابایتی متوجه سرعت بسیار پایین آن شدند.

اینترنت رایگان 100گیگابایتی سرعت پایینی دارد

در پی شیوع ویروس کرونا در کشور و قرنطینه مردم در خانه هایشان محمدجواد آذری جهرمی دراین‌باره در صفحه‌ی شخصی حساب خود در توییتر نوشت:

«اینترنت رایگان عرضه کنید»

این درخواستی است که بسیاری از شما از وزارت ارتباطات داشته‌اید. امروز از ارائه‌کنندگان خدمات «اینترنت ثابت» درخواست کردیم که از فردا تا پایان سال جاری، برای همه‌ی کاربران خود به‌صورت رایگان یک بسته 100 گیگابایتی فعال کنند.

تجمع‌ کمتر، پیشگیری بیشتر #کرونا

از فردای آن روز، اپراتورهای اینترنت ثابت هرکدام در وب‌سایت خود روش فعال‌ کردن اینترنت رایگان 100گیگابایتی را منتشر کردند. شرط اول فعال‌ شدن بسته این است که مشترک از قبل بسته‌ی فعالی داشته باشد. اکثر اپراتورها می‌گفتند بسته‌ی هدیه‌ی ۱۰۰ گیگابایتی در اولویت استفاده‌ی کاربر خواهد بود و حجم بسته‌ی فعلی او نیز بر جای خود باقی می‌ماند تا زمانی‌که بسته‌ی هدیه به‌پایان برسد و کاربر می‌تواند پس‌از‌آن، استفاده از بسته‌ی قبلی خود را ادامه دهد.

بااین‌حال در همین روزهای اندک پس از خبر اهدای اینترنت هدیه، جدل‌های زیادی میان کاربران و اپراتورها برای فعال‌کردن بسته‌ی هدیه شکل گرفته است. در موردی، شاتل در نظر گرفته بود مشترکان پس از اتمام بسته‌ی فعلی خود، بتوانند از حجم اینترنت هدیه استفاده کنند که تنها تا ۲۹ اسفند سال جاری اعتبار دارد. این موضوع خشم کاربران زیادی را برانگیخت.

این مطلب را هم ببینید
معرفی بهترین نرم افزارهای مدیریت کافی نت و گیم نت

وزیر ارتباطات درباره‌ی افت کیفیت اینترنت گفت:

قبول داریم هنوز شرایط مانند قبل به حالت عادی بازنگشته است؛ اما با‌توجه‌به وضعیت روزهای اول هفته‌ی گذشته، هم‌اکنون اینترنت در شرایط مقبول‌تری قرار دارد.

او به این موضوع اشاره کرد که ظرفیت شبکه‌ی موبایل اجازه‌ی عرضه‌ی اینترنت رایگان را نمی‌داد و افزود:

کاربران درباره‌ی بسته‌های فعال فعلی خود نیز نگران نباشند. با اپراتورها وارد مذاکره می‌شویم تا پس از اتمام بسته‌ی هدیه‌ی ۱۰۰ گیگی، بسته‌ی اینترنتی که در‌حال‌حاضر فعال است و در پایان اسفند مهلتش به‌پایان می‌رسد، باردیگر برای کاربران تمدید و به ایام عید و پس از آن تعمیم داده شود.

محمدرضا بیدخام، مدیر کل ارتباطات و امور بین‌الملل شرکت مخابرات ایران، به افزایش مصرف اینترنت در روزهای اخیر و کیفیت شبکه‌ی مخابراتی اشاره کرد و گفت:

مصرف ترافیک شبکه‌ی شرکت مخابرات از اول اسفند تا شب گذشته حدود ۳۴ درصد افزایش پیدا کرده و از ۴،۴۰۰ ترابایت به ۵،۹۰۰ ترابایت رسیده است؛ اما مشکلی از بابت ظرفیت شبکه نداریم. شبکه‌ی مخابرات در‌حال‌حاضر از پایداری برخوردار و خرابی خاصی تاکنون گزارش نشده است. همچنین تلاش بر این است که طبق پیش‌بینی‌ها، اگر مصرف اینترنت با این روند ادامه داشته باشد، مشکلی ایجاد نشود.

درنهایت، سجاد بنابی، نایب‌رئیس هیئت‌مدیره‌ی شرکت ارتباطات زیرساخت، ساعتی پیش در رشته توئیتی، علت اصلی کاهش کیفیت اینترنت در چند هفته‌ی اخیر را افزایش میزان مصرف اینترنت و مشکلات زیرساختی شرکت‌های اینترنتی اعلام کرد. او در توضیح این موضوع نوشت:

امروز جلسه‌ی چهارساعته‌ای با حضور آذری‌جهرمی و مدیران سازمان تنظیم مقررات و زیرساخت برای بررسی وضعیت سرعت اینترنت کاربران ثابت داشتیم. خلاصه‌ی وضعیت به‌شرح زیر بود:

رشد مصرف کاربران دوبرابر سه هفته پیش است. مشکلات زیر رخ داده است:

۱. شرکت آسیاتک در دَه استان با مشکل پرشدن ظرفیت خطوط انتقال بین‌استانی مواجه بود. این ظرفیت‌ها از سوی شرکت زیرساخت تأمین و واگذار شد.

۲. شرکت نداگسترصبا (صبانت) با پرشدن شدید ظرفیت انتقال بین‌استانی و اینترنت مواجه بود. گراف‌های این شرکت نشان‌دهنده‌ی وضعیت بد کیفیت سرویس از ساعت دو عصر هرروز تا ساعت یک بامداد بود. در‌حال‌حاضر، شرکت مخابرات ایران و زیرساخت در حال ارتقای مدارات انتقال این شرکت هستند.

۳. شرکت داتک هم با پرشدن شدید ظرفیت ارتباط بین مراکز مخابراتی درون‌شهری و نیز ارتباطات اینترنت مواجه بود. برای این شرکت نیز که پهنای باندش را از شرکت رسپینا تأمین می‌کند، ارتقای مدارات آغاز شد.

۴. شرکت مخابرات استان اصفهان با مشکل فنی در بالانس ترافیک اینترنت بین لینک‌های فعلی مواجه بود که با تغییر تنظیمات و اصلاح بالانس، مشکل برطرف شد.

۵. پرشدن ظرفیت ارتباطات اینترنتی شرکت‌های مخابرات استان خراسان‌رضوی و مخابرات استان تهران نیز با افزایش ظرفیت ارتباطات آن‌ها حل شد.

۶. از مجموع بیش از ۱،۴۰۰ مرکز مخابراتی کشور، تجهیزات انتقال شرکت مخابرات ایران در ۷۰ مرکز نیازمند ارتقای سخت‌افزاری است. حدود ۲۰ مرکز از این ۷۰ مرکز در استان کرمان واقع است. حل مشکل این ۷۰ مرکز که عمدتا کم‌ظرفیت هستند، در مدت کوتاه قابل‌رفع نیست و باید خرید تجهیزات و نصب پیگیری شود.

با ارتقاهای صورت‌گرفته، امشب وضعیت عمومی سرعت اینترنت‌های خانگی به‌مراتب بهتر از روز گذشته خواهد بود. این جلسه‌ فردا نیز برگزار و وضعیت مجددا بررسی و اقدامات پیگیری خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *