اصطلاحات عکاسی, عکاسی و فیلم برداری

طبقه بندی دوربین های عکاسی

طبقه بندی دوربین های عکاسی

می دانیم که دوربین های عکاسی انواع مختلفی دارند. امروزه میزان تنوع این دوربین ها به حدی زیاد شده است که هیچ فردی نمی تواند به راحتی ادعای این را داشته باشد که تمام مدل های دوربین عکاسی را می شناسد. از این رو طبقه بندی دوربین های عکاسی کمک بسیار زیادی به عکاسان خواهد کرد. می توان گفت که نقش عکس و عکاسی در زندگی ما بسیار زیاد است و تقریبا تمام افراد به این هنر به هر شیوه ای نیاز دارند. اما باز هم هیچ کس نمی تواند مدعی دانش تمام و عیار در مورد دوربین های عکاسی باشد. هر عکس کاربرد های متفاوتی دارد و به همین دلیل است که ساختار دوربین های عکاسی با هم متفاوت است. اما با این وجود می توان گفت اجزای داخلی تمام دوربین ها تقریبا یکی است. در ادامه این مقاله به طبقه بندی دوربین های عکاسی می پردازیم.

طبقه بندی دوربین های عکاسی

در بخش اول مقاله گفتیم که اجزای دوربین ها تقریبا یکی هستند. برخی از این اجزا را می توان در ظاهر دوربین مشاهده نمود. اما برخی در درون آن ها قرار گرفته و صرفا با باز کردن وسیله می توان آن را دید. اما در این بخش به سراغ طبقه بندی دوربین های عکاسی می رویم. دوربین های عکاسی بر اساس مشخصه های متفاوتی که بررسی شده اند، طبقه بندی و دسته بندی می شوند. برخی از این مولفه ها و مشخصه ها عبارتند از: عملکرد دوربین، قطع فیلم مورد استفاده، سطح حساس به نور، اندازه دوربین و … . بر اساس این مشخصه ها دوربین ها به سه دسته

  • قطع بزرگ،
  • قطع متوسط و
  • قطع کوچک
این مطلب را هم ببینید
ایجاد احساسات توسط نور در عکاسی

تقسیم بندی می شود.

دوربین های قطع بزرگ معمولا برای عکس های تبلیغاتی، معماری، چهره نگاری، مناظر طبیعی و … کاربرد دارند.

کاربرد دوربین های قطع متوسط هم تقریبا همانند دوربین های قطع بزرگ است اما استفاده از دوربین های موجود در این گروه به مراتب ساده تر و راحت تر می باشد. می توان گفت که دوربین های قطع کوچک برای تمام شاخه های عکاسی ( در حالت غیر حرفه ای) مورد استفاده قرار می گیرند اما این مدل از دوربین ها بیشتر برای عکس های خبری، مستند، تصاویر شخصی و خانوادگی و … مناسب می باشد.

طبقه بندی دوربین های عکاسی

طبقه بندی دوربین های عکاسی

برخی از مدل های دوربین ها

در این بخش با توجه به قطعات، ساختار، شکل و اندازه و سایر مولفه ها مدل های اصلی و خاص دوربین ها را معرفی می کنیم. این مدل ها عبارتند از:

  • دوربین بازتابی دو لنزی
  • دوربین قطع بزرگ
  • دوربین قطع متوسط
  • دوربین قطع کوچک
  •  دوربین بازتابی تک لنز قطع متوسط
  • دوربین رنج فایدر
  • و دوربین بازتابی تک لنز
این مطلب را هم ببینید
مقایسه مویک ایر۲ و مویک ایر ۲ اس

در ادامه برخی از مدل ها را توضیح خواهیم داد. البته در بخش قبل دوربین قطع بزرگ، متوسط و کوچک را توضیح دادیم.

دوربین رنج فایندر

این دوربین مدلی است که با توجه به تجهیزات خاصش مجهز به سیستم فوکوس فاصله یاب می باشد.

این مدل دوربین ها آینه ندارند از این رو تاثیری که آینه بر کیفیت عکس ها می گذارد در آن ها وجود نخواهد داشت. در دوربین رنج فایندر نمی توان منظره را از درون لنز دید چرا که فاقد منشور هستند. البته این دوربین دارای منظره یابی خارج از لنز است.

منظره یاب آن نوع اپتیک است.

 

دوربین بازتابی دو لنزی

دوربین بازتابی دو لنزی که خود جزوی از گروه دوربین های قطع متوسط در طبقه بتندی دوربین ها می باشد، یکی از دوربین های مورد قبول افراد بود. اولین ندل این دوربین در سال ۱۹۲۹ روانه بازار شد. این دوربین همانطور که از اسم آن پیداست دارای دو لنز در جلوی خود می باشد.

 

سخن آخر

با توجه به اهمیت عکس در زندگی امروز ما، در این مقاله سعی کردیم طبقه بندی اصلی دوربین ها و همین طور مدل های خاص دوربین ها را برای شما ارائه دهیم. قطعا این طبقه بندی به شما کمک زیادی خواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *