اصطلاحات عکاسی, عکاسی و فیلم برداری

عکاسی خیابانی چیست؟

معانی عکاسی خیابانی

عکاسی انواع مختلفی دارد. شاخه های گوناگونی در عکاسی موجود است که بنا به شرایط، هر فردی می تواند شاخه مورد نظر خود را انتخاب نماید. از انواع گروه های عکاسی، می توان به عکاسی خیابانی، عکاسی مفهومی، عکاسی مستند و …. اشاره نمود. در این مقاله هدف ما بررسی عکاسی خیابانی است.

بیایید با هم مفهوم این مدل از عکس ها را بررسی کنیم.

تعریف این شاخه

ممکن است در لغت و کلمه، مفهوم عکاسی خیابانی کمی سخت و بد به نظر برسد. از این رو برخی از عکاسان خیابانی، صرفا نام عکاس را با خود یدک می کشند‌. شاید با شنیدن کلمه “عکاس خیابانی” فردی را در نظر بیاورید که در خیابان ها و کوچه پس کوچه های شهر ها راه می رود و عکس می گیرد. درست است که بخشی از این گروه عکاسی، همین عکس از کوچه و خیابان ها باشد، اما عکس های دیگری هم می شود گرفت. در مورد فهم این مدل عکس ها نباید هیچ گاه دچار اشتباه شد و صرفا نباید با عکس گرفتن از کوچه و خیابان اشتباه گرفته شود. ویکی پدیا عکاسی خیابانی را به عنوان “عکاسی که برای هنر یا تحقیق انجام می شود تعریف می کند.

عکاسی خیابانی چیست؟

کلاه

در ادامه بررسی می کنیم که عکاسی خیابانی چه چیزی را برای ما بیان می کنید؟

این مطلب را هم ببینید
لنزهای سونی در سال 2021

 

بررسی این شاخه مهم

به جرات می توان گفت که این مدل از عکاسی، نمایش بی رقیبی از طبیعت یا زندگی انسان را برای سایرین ارائه می دهد. این مدل یکی از چالش برانگیزترین اما در عین حال یکی از پرتحرک ترین ژانرهای عکاسی است. مستند سازی افراد در محیط روزمره خود کار آسانی نیست . به صبر ، کار سخت و حتی گاهی شجاعت نیاز دارد تا بتوانید به افراد غریبه کامل نزدیک شوید و عکاسی کنید. در این مدل شما باید به سرعت عکس العمل نشان دهید.

عکاسی خیابانی و مفهومش

سایه

در حال حاضر رسانه های اجتماعی پر از عکاسانی هستند که خود را عکاس خیابانی می دانند. اما من به شما می گویم که به صرف عکس گرفتن از کوچه و خیابان و مردم، نمی شود عکاس خیابانی شد. یک عکس خیابانی خوب به موضوعی کاملاً مشخص نیاز دارد.

کلیه قوانین

  • ترکیب ،
  • قانون  یک سوم ،
  • خطوط پیشرو ،
  • استفاده از فضای منفی ،
  • تقارن ،
  • فریم

و غیره در این مدل عکاسی هم وجود دارد. داستانی را با تصاویر خود تعریف کنید. عکس‌هایی ایجاد کنید که بیننده مکث کند و سوالاتی بپرسد.

اینها نشانه‌ های عکاسی خیابانی خوب هستند.

آیا در این گروه عکس ها نیاز به وجود افراد هست؟

در این که آیا در این مدل به وجود افراد نیاز هست یا نه بحث و جدل زیادی وجود دارد. گروهی عقیده دارند که در تمامی عکس ها باید حضور افراد حس شود. در حالی که عده بیشتری بر این باور هستند که حتی با سایه افراد هم می توان عکسی خیابانی و جالب گرفت که همه را به تفکر وا دارد. با این تفکر حتی می توان از وسایلی که مردم پشت سر خود جا گذاشته اند هم عکاسی کرد. معمولا این مدل عکاسی ها بیننده را به فکر فرو می برد که داستان پشت تمام این وسایل ها یا آشغال ها چه بوده است.
عکاسی خیابانی چگونه است

سیاه و سفید

آیا هر شخصی که می بینیم کاندیدای عکاسی خیابانی هست؟

عده ای با این نظر مخالف و عده ای موافق هستند. اما به نظر می رسد بهتر است که پرتره های خیابانی را زیر مجموعه ای از عکاسی خیابانی بدانیم. در پرتره های خیابانی به راحتی می توانید با افراد آشنا شوید. اما نمی توان گفت که هر فردی می تواند سوژه مناسب عکاسی شما باشد. اگر قرار است با مفهوم کار کنید باید شخصی متناسب با مفهوم عکس خیابانی خود بیابید در حالی که برای پرتره هر فرد یک سوژه است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *