اصطلاحات عکاسی, عکاسی و فیلم برداری

عکاسی مادون قرمز چیست؟

عکاسی مادون قرمز با دوربین های دیجیتال آسان شده است در گذشته، عکاسی مادون قرمز به دلیل محدودیت های تکنولوژیکی دشوار بود. در این نوع عکاسی، سنسور تصویر یا فیلمی که استفاده می شود به نور مادون قرمز حساس است. با توجه به این مورد، دردسرهای زیادی وجود داشت.

ویژگی های عکاسی مادون قرمز

برای چشمی که آموزش ندیده، عکس‌های تک رنگ در مادون قرمز ممکن است دقیقاً مانند تصاویر سیاه و سفید معمولی به نظر برسند. با این حال، کمی طولانی‌تر به عکس نگاه کنید و جلوه‌های منحصربه‌فردی را خواهید دید. به عنوان مثال، اجسامی که معمولاً در نور مرئی روشن هستند (مانند آسمان) در مادون قرمز تیره تر به نظر می رسند و برخی از اجسام که معمولاً تیره تر به نظر می رسند (مانند شاخ و برگ سبز) در واقع درخشش روشنی پیدا می کنند. نتیجه نهایی صرفاً یک احساس فراموش نشدنی از دیدن چنین عکسی است زیرا هم وهم انگیز و هم منحصر به فرد است.

از چه چیزی در مادون قرمز عکاسی کنیم؟

علاقه مندان به مادون قرمز عموماً معتقدند که مؤثرترین و لذت بخش ترین سوژه ها برای عکاسی، مناظر آفتابی در فضای باز هستند. اشیاء خاصی که باید در عکس گنجانده شوند چیزهای معمولی مانند آب، چمن، ابرهای کرکی و شاخ و برگ هستند. نور خورشید در صبح و عصر بیشتر از ظهرها مادون قرمز را نشان می‌دهد، بنابراین در این زمان ها عکس بگیرید.

البته تصاویر گرفته شده در زیر یک آسمان ابری نیز ممکن است در مادون قرمز خوب ظاهر شوند، همانطور که ساختمان های با دیوارهای روشن در برابر آسمان تاریک می توانند بسیار جالب باشند.

انتخاب دوربین دیجیتال مناسب

گرفتن دوربین دیجیتال مناسب یکی از کلیدهای موفقیت در عکاسی مادون قرمز است. این امر به دلیل به این دلیل دشوار است که دوربین های دیجیتال دارای فیلترهای ویژه و مسدود کننده نور مادون قرمز بر روی سنسورهای خود هستند. اگر از هر علاقه مندان به عکاسی مادون قرمز بپرسید، و او احتمالاً به شما خواهد گفت که اکثر دوربین های دیجیتال جدید به خوبی عکاسی مادون قرمز را نمی گیرند.

این به این واقعیت مربوط می شود که سازندگان دوربین می خواهند مادون قرمز قبل از رسیدن به سنسور دوربین متوقف شود. این در تضاد قابل توجهی با اولین دوربین های دیجیتال موجود در بازار است که مقدار بسیار خوبی از نور مادون قرمز را وارد می کنند. یکی از مورد احترام ترین این دوربین ها Olympus C-2020Z بود. امروزه برای داشتن یک دوربین دیجیتال موثر برای مادون قرمز، باید تنظیماتی را انجام دهید.

سه انتخاب وجود دارد

البته این بدان معنا نیست که با دوربین های دیجیتال امروزی نتایج شگفت انگیز مادون قرمز به دست نخواهید آورد. برعکس، دوربین های دیجیتال امروزی می توانند برای عکاسی مادون قرمز عالی باشند. شما فقط باید فیلتر مسدود کننده نور مادون قرمز را روی سنسورهای آنها بردارید، یک دوربین دیجیتال بدون چنین فیلتری بخرید یا از یک فیلتر مادون قرمز روی لنز استفاده کنید.

این مطلب را هم ببینید
عکاسی به عنوان شغل

برخی از دوربین های دیجیتال مانند Sigma SD14 حذف فیلتر مسدود کننده نور مادون قرمز را آسان می کنند. تنها چیزی که لازم است این است که لنز را بردارید تا به فیلتر پشت آن برسد و سپس فیلتر را به سمت بالا فشار دهید تا آزاد شود. Sigma SD14 در این زمینه مثال زدنی است زیرا بسیاری از دوربین های دیگر برای حذف فیلتر نیاز به تبدیل حرفه ای دارند.

شما همچنین می توانید یک دوربین دیجیتال بدون فیلتر مسدود کننده نور مادون قرمز خریداری کنید. با این حال، چنین دوربینی می تواند بسیار گران باشد و پیدا کردن آن تا حدودی سخت است. دو نمونه فوجی IS-1 و فوجی آی اس پرو هستند که هر دوی آنها چند سالی است که در بازار عرضه شده اند.

گزینه سوم شما استفاده از فیلتر مادون قرمز برای جلوگیری از ورود نور مرئی به سنسور دوربین دیجیتال شما است. این باید بهترین نتایج عکاسی مادون قرمز را به شما بدهد (با فرض اینکه برای یک دوربین دیجیتال بسیار گران قیمت و بدون فیلتر مسدود کننده نور مادون قرمز هزینه نکنید). در بیشتر مواقع می توانید این فیلتر را به راحتی به لنز متصل کنید، اما اگر یک مدل کامپکت دیجیتال دارید، ممکن است به یک لوله آداپتور لنز نیاز داشته باشید.

تنظیمات دوربین

اکنون که ایده ای در مورد سبک دوربین دیجیتال دارید، آماده هستید تا چند عکس بگیرید. به بیان ساده، باید انتظار داشته باشید که با نوردهی نسبتا طولانی مواجه شوید. به این موضوع نگاه کنید: به طور متوسط، یک فیلتر مادون قرمز همراه با فیلتر مسدود کننده نور مادون قرمز دوربین دیجیتال شما تنها 0.1 درصد از نور ورودی را اجازه می دهد. به عنوان مثال، یک صحنه روشن تر که به 1/500 ثانیه در F/8 با نور مرئی نیاز دارد، حداقل 1 ثانیه بیشتر در F/4 طول می کشد. این در مورد اکثر دوربین های دیجیتال صدق می کند.

چگونه به درستی تمرکز کنیم

اگر دوربین دیجیتال غیر SLR دارید، خوش شانس هستید زیرا فوکوس خودکار از طریق تشخیص کنتراست در صفحه حسگر تصویر تنظیم شده است. مدار دوربین شما به درستی تعیین می کند که چه زمانی تصویر در فوکوس است. با دوربین SLR، فوکوس خودکار توسط گروهی از سنسورهای اختصاصی کنترل می‌شود که به همان اندازه تصویربردار از لنز دور هستند، در پشت برخی از آینه‌ها. ممکن است با یک دوربین SLR با کمی نادرستی مواجه شوید، زیرا تصویرگر و سنسورهای فوکوس خودکار هر کدام کمی از یک نسخه متفاوت از نور مادون قرمز دریافت می کنند (به خاطر داشته باشید که فیلتر مسدود کننده نور مادون قرمز روی تصویرگر وجود دارد). اگر در فوکوس مشکل دارید، سعی کنید از تنظیمات بزرگنمایی گسترده تر استفاده کنید و در نظر بگیرید که با اولویت دیافراگم تقریباً F/8 عکس بگیرید.

این مطلب را هم ببینید
راهنمای عکاسی در تعطیلات عید

بعد از پردازش چه باید کرد؟

خوب، بنابراین شما دوربین خود را پیکربندی کرده اید، در فوکوس صحیح آن موفق بوده اید، و اکنون می خواهید تصاویر خود را به بهترین شکل ممکن نشان دهید. متوجه خواهید شد که عکس های مادون قرمز شما به طور معمول یک رنگ بنفش یا قرمز را نشان می دهد. اگر با دوربین های Olympus عکس های مادون قرمز زیادی می گیرید، بدون شک از قبل این را می دانید. پس چه باید کرد؟ فقط تصاویر مادون قرمز خود را به مقیاس خاکستری (تک رنگ سیاه و سفید) ترجمه کنید. با استفاده از یک برنامه خوب پس از پردازش، معمولاً می توانید به سادگی با حذف اشباع تصویر به این هدف برسید.

به مقداری رنگ فکر کنید

تصاویر مادون قرمز نهایی شما نباید سیاه و سفید باشند، اگرچه برخی از علاقه مندان به عکاسی خلوص تک رنگ را دوست دارند. اگر کمی تجربی‌تر هستید، به استفاده از اطلاعات رنگ در فایل‌های تصویری خود فکر کنید تا عکس‌های مادون قرمزی که واقعاً خارج از این دنیا هستند، داشته باشید. ساده ترین راه برای انجام این کار این است که تصویر را به اجزای RGB جداگانه تقسیم کنید، هر کدام را جداگانه تغییر دهید و در نهایت آنها را دوباره ترکیب کنید. در نهایت می توانید تصاویری کاملا مسحورکننده و به یاد ماندنی مانند یک آسمان بنفش یا زرد در بالای دریاچه آبی یخی با انعکاس آینه ای داشته باشید.

عکاسی مادون قرمز به طور گسترده در زمینه هایی مانند نجوم، علوم پزشکی قانونی و عکاسی هوایی استفاده می شود، اما علاقه مندان به عکاسی نباید به این برچسب های محدود کننده اهمیت دهند. عکاسی تا زمانی که جلوه‌ای شگفت‌انگیز داشته باشید آزمایش کردن است، بنابراین هر چقدر که می‌خواهید با مادون قرمز سرگرم شوید.

در حالی که عکاسی مادون قرمز چالش کوچکی را ایجاد می‌کند، زیرا شما هرگز نمی‌دانید که عکس چگونه خواهد شد، این نیمی از لذت این بخش جالب عکاسی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *