عکاسی و فیلم برداری, مقالات آموزشی پهپاد

فاکتور‌های مهم انتخاب هلی‌شات که باید مدنظر قرار دهید

فاکتور‌های مهم انتخاب هلی‌شات

برای انتخاب بهترین هلی‌شات، صرف اینکه یک برند باکیفیت ان را تولید کرده باشد کافی نیست. امکانات این تجهیزات پیشرفته باید مناسب عملکردی که از ان انتظار دارید باشد. کیفیت دوربین، تکنولوژی پرهیز از موانع، سادگی کاربری و یادگیری استفاده از هلی‌شات و نهایتا پایداری آن در شرایط مختلف آب و هوایی، همگی می‌توانند روی انتخاب یک هلی‌شات مناسب تاثیرگذار باشند. در این بخش با ما همراه باشید تا به بررسی فاکتور‌های مهم انتخاب هلی‌شات بپردازیم.

فاکتور‌های مهم انتخاب هلی‌شات

به‌دنبال چه دوربینی باشید؟

اولا سعی کنید از مدل‌هایی که دارای حسگر کوچکتر از 23.7×15.6 mm هستند پرهیز کنید. این حسگر‌ها فقط در نور خوب، از کیفیت بالایی برخوردار هستند و وقتی نور محیط کم می‌شود، نویز شدیدی در ویدیو‌های آنها دیده می‌شود.
فراموش نکنید که بخش زیادی از کار‌های تجاری (مانند کلیپ‌های عروسی) در نور غروب یا حتی در تاریکی شب فیلمبرداری می‌شود. ضمن اینکه این ویدئو‌ها مستقیما استفاده نمی‌شوند و در کنار ویدیو‌های باکیفیت دوربین‌های DSLR که روی دست ضبط شده‌اند مونتاژ می‌شوند و تفاوت کیفیت آنها در نور کم، آنقدر شدید دیده می‌شوند که هر کسی با هر سطحی از دانش تصویربرداری می‌تواند متوجه نویز صحنه‌های هلی‌شات بشود.

سرعت شاتر هم یکی دیگر ازعوامل موثر در تصویربرداری هلی‌شات است. برای گرفتن عکس‌های باکیفیت، به سرعت‌های شاتر بالا احتیاج خواهید داشت. اگرچه سرعت‌هایی مانند 1/500 ثانیه در نور روز معمولا کافی است، اما برای دوربینی که در بالای سطح زمین و گاهی اوقات رو به خورشید عکس می‌گیرد، سرعت‌های بسیار بالاتر در حد 1/4000 ثانیه یا بیشتر هم نیاز دارید. بنابراین حتما بررسی کنید که هلی‌شات شما بتواند با چنین سرعت‌هایی عکس بگیرد.

این مطلب را هم ببینید
3 اشتباه مرتبط با سرعت شاتر در عکاسی

تنظیمات دستی یا Manual هم یکی دیگر از قابلیت‌های مورد نیاز برای دوربین هلی‌شات است. اگر دوربین شما دارای تنظیمات دستی سرعت و شاتر و حساسیت نباشد، عملا کنترلی روی نوردهی ویدیو‌ها و عکس‌ها ندارید و نمی‌توانید از دانش خودتان برای ثبت تصاویر زیبا استفاده کنید. در چنین دوربین‌هایی، عملا همه چیز به نرم افزار خود دوربین برمی‌گردد و کنترل شما بیشتر از یک دوربین موبایل نخواهد بود.

قابلیت پرهیز از موانع و تشخیص قطع ارتباط

اینکه در حین کار، ارتباط هلی‌شات با فرستنده آن قطع شود، کاملا طبیعی و غیر قابل اجتناب است. خصوصا در پهپاد‌هایی که دارای برد زیادی هستند، این امکان وجود دارد که با خارج شدن از دید مستقیم هلی‌شات، به ناگهان کنترل آن را از دست بدهید. به همین دلیل داشتن قابلیت پرهیز از موانع و تشخیص قطع ارتباط برای آنها الزامی است.

به دنبال هلی‌شات‌هایی بگردید که این دو قابلیت را داشته باشند. اولا بتوانند در تمامی جهات (نه فقط روبرو و پشت، بلکه بالا و پایین و به طور کلی در تمامی 360 درجه اطراف خود) رادار مخصوص موانع و تغییر جهت پرواز داشته باشند و هم اینکه بتوانند در صورت قطع ارتباط با فرستنده، به سرعت مکان اولیه پرواز را به یاد آورده و به موقعیت اولیه باز گردند.

سادگی استفاده و راهبری پرواز

این موضوع را به شدت جدی بگیرید. به پرواز درآوردن یک هلی‌شات، اصلا به سادگی کار کردن با یک دوربین نیست. فکرش را بکنید که بعد از خرید هلی شات نتوانید از آن استفاده کنید چون به پرواز درآوردن آن و کنترلش سخت است!

این مطلب را هم ببینید
معرفی بهترین نشریه های عکاسی در جهان

به همین دلیل تجهیزاتی که قابلیت‌های خودکار بیشتر و استفاده و راهبری پرواز ساده‌تر داشته باشند، برای کسانی که تازه وارد این حوزه شده‌اند اهمیت بیشتری دارد. اگر تابحال از هلی‌شات‌ها استفاده نکرده‌اید، به این موضوعات توجه کنید:

کالیبراسیون GPS: هلی‌شات‌هایی که دارای سیستم‌های ناوبری و جهت‌یابی از راه دور هستند، حتما باید GPS آنها قبل از پرواز کالیبره شود. به دنبال هلی‌شات‌هایی باشید که روش کالیبراسیون آنها بسیار ساده و قابل فهم باشد. فراموش نکنید شما باید قبل از هر بار پرواز این کار را تکرار کنید و بنابراین باید روش ساده‌ای برای آن داشته باشید.

مقاومت و پایداری در آسمان

دلیل اینکه پایداری در آسمان برای ما اهمیت دارد این است که زمان استفاده از پهپاد‌ها اغلب بسیار محدود است. جدای از زمان محدود شارژ باطری‌ها، اصولا نمی‌توانید ساعت‌ها به پرواز با هلی‌شات بپردازید. حتی در کشور‌هایی که مجوز خاصی برای کارهای تجاری مانند فیلمبرداری و عکاسی از عروسی ها وجود ندارد، باز هم زمان زیاد به پرواز درآوردن هلی‌شات‌ها می‌تواند منجر به محدودیت‌های قانونی شود. برای همین هم بهتر است خیلی سریع کار را انجام دهید.

علاوه بر این، آب و هوای منطقه برای کار با هلی‌شات‌ها بسیار تاثیرگذار است و اصلا نباید کار با آنها را با عکاسی و فیلمبرداری با دوربین‌های عکاسی مقایسه کنید. وقتی دوربین شما روی زمین و در دستتان قرار دارد، نهایتا عایق‌بندی خوب دوربین‌ها می‌تواند در برابر هر نوع آب و هوایی مقاوم باشد. اما هلی‌شات‌ها نمی‌توانند در هنگام باران و رعد و برق، یا در برابر باد‌های شدید مقاومت کنند و ممکن است به شدت آسیب ببینند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *