اصطلاحات عکاسی, عکاسی و فیلم برداری

قانون ۱۶ آفتابی در عکاسی چیست؟

قانون ۱۶ آفتابی

یکی از نکات معمول نوردهی در عکاسی، قانون ۱۶ آفتابی است. اگر چه یادگیری این نکته به اوایل عکاسی باز می گردد ، و برخی معتقدند که در این مرحله منسوخ است ، اما بیشتر عکاسان هنوز هم هنگام یادگیری نکات نوردهی از این قانون صحبت می کنند. بنابراین ، قانون 16 آفتابی چیست ، و آیا هنوز هم برای گرفتن عکس امروز اهمیت دارد؟ ما در ادامه این مقاله به بررسی این مفهوم می پردازیم. تا بدانیم چه چیزی است و سوالاتمان را پاسخ دهیم. پس در ادامه با ما همراه شوید.

معرفی اولیه

قانون ۱۶ آفتابی راه ساده‌ای برای تعیین یک نور دهی خوب برای یک عکس است. در یک روز روشن و آفتابی، وقتی شما از یک دیافراگم f / ۱۶ استفاده می‌ کنید، این قانون یک سرعت شاتر برابر با معکوس ایزوی خود (مقدار ۱ / ایزو)را توصیه می‌ کند.
برای مثال، در ایزو ۱۰۰، از سرعت شاتر ۱ / ۱ ثانیه استفاده کنید. در ایزو ۲۰۰، از سرعت شاتر ۱ / ۲۰۰ ثانیه‌ای استفاده کنید. این تمام چیزی است که به آن مربوط می‌شود
به خاطر داشته باشید که همه تنظیمات مختلف قرار گرفتن در معرض توصیه شده توسط قانون 16 آفتابی ، حتی در یک روز آفتابی ، به همان اندازه ارزش ندارند ، و خود این قاعده ادعا نمی کند که هستند. به عنوان مثال ، شما احتمالاً نمی خواهید برای بسیاری از عکس ها در تنظیماتی مانند f / 16 ، ISO 3200 و 1/3200 ثانیه عکس بگیرید.
در عوض، قانون ۱۶ آفتابی همه چیز در مورد ارائه یک مجموعه سریع تنظیمات نوردهی است که به عکسی با روشنایی مناسب منجر خواهد شد. شما هنوز باید از این تنظیمات استفاده کنید تا مشخص کنید کدام یک برای صحنه‌ ای که شما ثبت می‌ کنید، ایده‌آل است. هم چنین، توسعه قاعده ۱۶ آفتابی با فرض یک مقدار دیافراگم متفاوت یا یک صحنه تاریک‌ تر آسان است.
بررسی قانون ۱۶ آفتابی

کوه

اندازه گیری های دوربین و این قاعده

  • بیشتر عکاسان از قانون 16 آفتابی برای کارهای روزانه خود استفاده نمی کنند.
درعوض ، آنها از کنتور دوربین برای پیدا کردن نوردهی مناسب استفاده می کنند و در صورت نیاز به جبران، نوردهی را تنظیم می کنند.
  • این همان کاری است که شما نیز باید انجام دهید.
قانون ۱۶ آفتابی بهتر از نورسنج شما نیست. در اصل، از آن به عنوان راهی برای محاسبه نوردهی استفاده می‌ شد.
امروزه ، در اصل ، هر دوربین دیجیتال موجود در بازار دارای یک متر داخلی است و می توانید عکس های خود را فوراً بررسی کنید  تا میزان نور را بسنجید. عملا می توان گفت این قاعده در عکاسی برای دوربین های امروزی کاربرد ندارد.
به عبارت دیگر ، قانون 16 آفتابی نقطه شروع خوبی برای تدوین “متر ذهنی” خود است. همچنین یک روش مفید برای آموزش عکاسان مبتدی در مورد مفهوم نوردهی، نحوه ارتباط تنظیمات دوربین شما با یکدیگر، و صحنه‌ای که در حال عکاسی از آن هستید، می‌ باشد.

چارت این قاعده

در زیر ، توضیحاتی درباره نمودارهایی با تنظیمات قرار گرفتن در معرض توصیه شده از قانون 16 آفتابی خواهید دید. توضیحات این نمودار همچنین شامل نوردهی های معادل برای صحنه های تیره‌ تر هم می باشد. توجه داشته باشید که این مقادیر دقیق نیستند، و دوباره، نوردهی بهینه بستگی به تعدادی از عوامل اضافی دارد. همچنین توضیحات نمودار کلیه تنظیمات بالقوه را که برای یک صحنه معین کار می کند را شامل نمی شود. (به عنوان مثال شما می توانید در غروب خورشید در f / 11 عکس های باکیفیت بگیرید.)

توضیحات چارت:

  • برای ایزو ۱۰۰ و با دیافراگم اف ۱۶ با ۱/۱۰۰ ثانیه می توان تصویر برداری کرد.
  • برای ایزو ۲۰۰ و با دیافراگم اف ۱۶ با ۱/۲۰۰ ثانیه می توان عکس جدیدی گرفت.
این نکات بخش از توضیحات چارت بود. در این بخش خود تصویر چارت را می توانید ببینید.
جدول قانون ۱۶ آفتابی

جدول

این مطلب را هم ببینید
4لنز جدید مخصوص دوربین‌های بدون آینه کانن معرفی شد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *