تحلیل و بررسی, مقالات کامپیوتر و تکنولوژی

لپ تاپ ThinkPad X1 Nano لنوو رونمایی شد

لپ تاپ ThinkPad X1 Nano لنوو

شرکت لنوو از بزرگ‌ترین شرکت‌های تولید لپ‌تاپ ، کامپیوتر ، موبایل و تجهیزات جانبی در جهان است که در کنار همه آن‌ها تولیدات ویژه‌ای مانند تولید ابر کامپیوترها و تجهیزات ویژه‌شان را نیز در کارنامه کاری خود دارد. لپ تاپ ThinkPad X1 Nano لنوو محصول جدیدی از این برند خوشنام می باشد که به تازگی رونمایی شده و لقب سبک‌‌ترین لپ‌تاپ تاریخ لنوو را به خود اختصاص داده است.

لپ تاپ ThinkPad X1 Nano لنوو

این لپ تاپ وزن بسیار کمی دارد؛ به‌حدی که اگر لپ‌تاپ را درون کوله‌پشتی خود قرار دهید، احتمالا به‌سادگی متوجهش نخواهید شد. لنوو ادعا می‌کند تینک‌پد X1 نانو با حدود دو پوند (۰٫۹ کیلوگرم) وزن، سبک‌‌ترین لپ‌تاپی محسوب می‌شود که تولید کرده است.

لنوو می‌گوید بدنه‌ی تینک‌پد ایکس وان نانو را با ترکیبی از فیبرکربن و منیزیم‌آلومینیوم ساخته و همین موضوع بر کاهش وزن آن تأثیر بسزایی گذاشته است. همچنین، لنوو از استفاده از فناوری‌ها و مواداولیه‌ی جدید برای ساخت صفحه‌کلید لپ‌تاپ خبر می‌دهد و می‌گوید سیستم خنک‌کننده را سبک‌تر از نسل‌های قبل کرده است. براساس اعلام لنوو، تینک‌پد ایکس وان نانو تا پیش از پایان سال جاری میلادی با قیمت ۱،۳۹۹ دلار روانه‌ی بازار خواهد شد.

این مطلب را هم ببینید
تقویت ۱۰ برابری سیگنال وای فای به کمک سطوح هوشمند

معمولا هرگاه سخن از لپ‌تاپ سبک به‌میان می‌آید، ذهنمان به‌سمت عملکرد ضعیف درمقایسه‌با دیگر لپ‌تاپ‌ها سوق داده می‌شود؛ اما این برای تینک‌پد ایکس وان نانو صدق نمی‌کند. لنوو می‌گوید لپ‌تاپ جدیدش متکی‌بر تراشه‌ی نسل‌یازدهمی تایگرلیک اینتل (Intel Tiger Lake) است. فعلا مدل دقیق این پردازنده را نمی‌دانیم؛ اما همه‌ی تراشه‌های تایگرلیک درمقایسه‌با آیس‌لیک پیشرفت محسوسی تجربه کرده‌اند.

به گفته لنوو تراشه‌ی به‌کاررفته در X1 نانو متعلق‌ به سری Core i7 است و واحد پردازش گرافیکی مجتمع Iris Xe دارد. این پردازنده‌ی گرافیکی مجتمع یکی از نکات برجسته‌ی مرتبط با تراشه‌های تایگرلیک است. بررسی‌‌ها نشان می‌دهد پردازند‌ه‌هایی همچون Iris Xe باعث شده‌اند تفاوت بین پردازنده‌های گرافیکی مجتمع و کارت‌های گرافیک مجزا به کمترین حد در تاریخ برسد. استفاده از پردازنده‌ی گرافیکی Iris Xe نشان می‌دهد قوی‌ترین کانفیگ لپ‌تاپ ۱۶ گیگابایت حافظه‌ی رم LPDDR4X دوکاناله دارد. Iris Xe در لپ‌تاپی حضور پیدا نمی‌کند که پیکربندی رم دوکاناله نداشته باشد.

این مطلب را هم ببینید
ترفندهای جستجوی حرفه ای در گوگل

جالب‌ترین نکته درباره‌ی تینک‌پد X1 نانو صفحه‌نمایش آن است. اکثر لپ‌تاپ‌های این بخش از بازار از صفحه‌نمایش ۱۳٫۳ اینچ با وضوح فول HD (معادل ۱،۹۲۰ در ۱،۰۸۰ پیکسل) برخوردار هستند؛ بااین‌حال، برخی از لپ‌تاپ‌ها به صفحه‌نمایش UHD 4K با وضوح ۳،۸۴۰ در ۲،۱۶۰ پیکسل مجهز می‌شوند که انرژی زیادی مصرف می‌کند.

یکی از قابلیت‌های جالب X1 نانو این است که لپ‌‌تاپ جدید لنوو می‌تواند «حضور انسان» را تشخیص دهد. اگر لپ‌تاپ را روی میز رها کنید، به‌ حالت اسلیپ (Sleep)‌ می‌رود و اگر روی صندلی برگردید و جلو لپ‌تاپ بنشینید، تینک‌پد ایکس وان نانو خودکار روشن خواهد شد. لنوو دقیقا نگفت X1 نانو چگونه حضور انسان را تشخیص می‌دهد؛ اما به‌احتمال زیاد قابلیت یادشده از دوربین فروسرخ (IR) بخش جلویی نشئت می‌گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *