آموزش و تکنیک های عکاسی, عکاسی و فیلم برداری

مزایای استفاد از سه پایه در عکاسی چیست؟

مزایای استفاد از سه پایه در عکاسی

سه پایه در عکاسی یک وسیله سه پا است که به منظور نگه داشتن ثابت و ایمن یک دوربین طراحی شده است. سه پایه مناسب به شما امکان می دهد تصاویر بی نقصی را ثبت کنید. در این بخش می خواهیم به بررسی مزایای استفاد از سه پایه در عکاسی بپردازیم.

مزایای استفاد از سه پایه در عکاسی

زمان‌بر بودن استفاده از سه پایه یک مزیت است

وقتی سه پایه ندارید، معمولاً خیلی سریع‌تر عکس می‌گیرید. اغلب بلافاصله دوربین را جلوی چشمتان می‌گیرید و دکمه شاتر را فشار می‌دهید. حتی گاهی اوقات ممکن است برای اطمینان، چند شات پشت سر هم بگیرید تا بعدا یکی را با دقت انتخاب کنید. اما وقتی سه پایه دارید کمی مسئله فرق می‌کند. شما مجبورید قبل از اینکه سه پایه را باز کرده و در جای خودش قرار دهید، ابتدا درباره زاویه‌ای که می‌خواهید عکس بگیرید خوب فکر کنید.

در همان زمانی که دوربین را می‌خواهید روی آن وصل کنید هم باید با دقت کادر عکس را بررسی کنید تا بعدا مجبور به جابجا کردن آن نباشید. بعد هم وقتی دیگر دوربین را روی دست ندارید، با دقت بیشتری کادر را نگاه می‌کنید. اینکه در شرایط راحت‌تر و آزاد‌تری کادربندی می‌کنید، جدای از افزایش کیفیت عکس، خلاقیت و دقت شما را نیز بالاتر می‌برد. خوب نگاه کردن به سوژه، باعث می‌شود تا تصویری را در آن ببینید که ذهن شما آن را دیده است، نه چشم شما. توانایی جستجو و یافتن بهترین حالت یک سوژه، زمانی انجام پذیر است که همه حواس شما به تماشای آن باشد، نه دیدن آن.

این مطلب را هم ببینید
رفلکتور در عکاسی پرتره

سه پایه ها می‌توانند وزن اضافی را برایتان حمل کنند

البته منظور من از حمل کردن، راه بردن نیست. منظور من این است که می‌توانید ساعت‌های طولانی، بدون خستگی کنار سه‌پایه‌تان بنشینید و منتظر سوژه بمانید. بسیاری از عکاسان طبیعت و حیات‌وحش مجبورند ساعت‌ها منتظر فرا رسیدن زمان دلخواهشان صبر کنند. خصوصا اینکه اغلب موارد، از دوربین‌های dslr همراه با لنز‌های تله بلند استفاده می‌کنند که معمولاً هم لنز‌های سنگینی هستند. نگه داشتن این لنز‌ها در دست کار بسیار سختی است و اصولا به همین دلیل هم هست که اغلب این لنز‌ها همراه با پایه مخصوص سه‌پایه ارائه می‌شوند.

ثبات بالاتر و شارپنس بیشتر

اگرچه اصولا دلیل اصلی استفاده از سه پایه این است که لرزش دوربین که ناشی از حرکت دست است کمتر شود، اما استفاده از برخی ابزارها و تکنیک‌های جانبی، حتی لرزش ناشی از فشردن دکمه را هم حذف می‌کند. مثلا می‌توانید از شاتر‌های ریموت‌دار استفاده کنید. این شاتر‌ها، با یک سیم مخصوص خود دوربینتان، به آن وصل می‌شوند و دستگاه کنترل از راه دور آن می‌تواند بدون نیاز به دست زدن به دوربین، دکمه شاتر را بزند.

این مطلب را هم ببینید
چالش های عکاسی عروسی و نحوه روبرو شدن با آنها

عکاسی در نور کم

عکاسی در نور کم صرفا به معنی محیط‌های کم‌نور نیست که بتوانی با بالا بردن حساسیت دوربین، میزان نور کم را جبران کنید. گاهی اوقات ثبت عکس در نور کم آنقدر سخت است که تقریباً غیرممکن می‌شود.

عکاسی نجوم و آسمان شب، نقاشی با نور (که شاتر دوربین برای چندین ثانیه یا چند دقیقه باز می‌ماند تا یک نفر، یک منبع نورانی را در تصویر حرکت دهد)، عکاسی از رد نورهای مترک (مانند چراغ اتوموبیل‌ها) و بسیاری دیگر از شرایط عکاسی، نیاز به نوردهی در حد چند دقیقه دارد و عملا بدون سه‌پایه امکان‌پذیر نیستند. تنها راه ممکن، این است که دوربین شما در تمام این مدت ثابت باشد. بنابراین باز هم یک سه‌پایه نیاز دارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *