ترفند های کامپیوتری, مقالات کامپیوتر و تکنولوژی

معرفی ابزارهای انجام خودکار کارها در ویندوز

ابزارهای انجام خودکار کارها در ویندوز

گاهی اوقات انجام بعضی کارهای تکراری در ویندوز بسیار وقت گیر است یا حتی کارهای کوچکی که زمان کمی میگیرند اگر به طور مداوم استفاده شوند زمان زیادی را از شما میگیرند. ابزارهای انجام خودکار کارها در ویندوز به شما کمک می کنند تا سرعت کار خود را بالا ببرید.

ابزارهای انجام خودکار کارها در ویندوز

Command Prompt

ابزار Command Prompt جانشین MS-DOS Prompt است و یک برنامه مفسر خط فرمان می باشد. فایلی هم که دارای چندین دستور باشد، به عنوان batch file شناخته می شود. برای اسنفاده از این سرویس ابتدا در استارت cmd یا Command Prompt را جستجو کرده تا آن را ببینید. در صورت ذخیره کردن دستورات مورد نیاز در یک فایل متنی، آن ها را باید با پسوند .bat یا .cmd کامپایل کنید.

PowerShell

می توان گفت که PowerShell یک چارچوب اتوماسیون و مدیریت است که قابلیت های زیادی دارد. اگر به دنبال آشنایی با پتانسیل اتوماسیون واقعی هستید، باید کار با PowerShell را یاد بگیرید و از آن استفاده کنید. باید به شما بگوییم که یادگیری و استفاده از Command Prompt بسیار آسان تر از PowerShell است زیرا مورد دوم قدرت و ویژگی های بسیار بیشتری را ارائه می دهد.

این مطلب را هم ببینید
آموزش نحوه ایجاد اکانت مایکروسافت در کامپیوتر

برای استفاده از این سرویس نیز عبارت PowerShell را در سرچ ویندوز وارد کنید. توجه داشته باشید که دو برنامه PowerShell و PowerShell ISE را خواهید دید. PowerShell یک برنامه مفسر خط فرمان مانند CMD می باشد در حالی که گزینه دیگر برای نوشتن اسکریپت ها (با پسوند .ps1) استفاده می شود که شامل یک گروه از دستورات می باشند.

Task Scheduler

یکی دیگر از ابزار های ویندوز که در اتوماسیون کمک می کند، Task Scheduler می باشد. این ابزار برای برنامه ریزی برنامه ها و وظایف (Task) کاربرد دارد. وظایف تعیین شده در بازه زمانی مشخص اجرا می شوند. قابل ذکر است که شما خودتان می توانید وظایف جدید تنظیم کنید. برای دسترسی به این برنامه در سرچ ویندوز عبارت scheduler یا Task Scheduler را وارد کنید. بهتر است بدانید که ویندوز و برنامه های مختلف نصب شده وظایف برنامه ریزی شده ای را برای انجام تعمیرات و نگهداری خود اجرا می کنند.

این مطلب را هم ببینید
آموزش ریست تنظیمات موس و کیبورد در ویندوز

حذف همه فایل های قدیمی با ربات نرم افزار کامپیوتر

اگر فایل های مختلفی را دانلود و استفاده کنید، بعد از یکی دو ماه با فایل های غیر ضروری زیادی رو به رو می شوید. به کمک یک اسکریپت می توان فایل های قدیمی را در یک فایل خاص حذف کنیم. به طور مثال با کد زیر می توانید فایل های docx را حذف کنید. (docx را متناسب با نوع فایل خود تغییر دهید.) همچنین در هر پوشه خاص، فایل های قدیمی تر از ۲۰ روز حذف می شوند که برای تغییر روز ها، مقدار /d را در کد زیر تغییر دهید.

@echo off
forfiles /p “%USERPROFILE%\Documents\My Blogs” /s /m *.docx /d -20 /c “cmd /c del @path”
echo Document files older than 20 days deleted
pause
exit

همچنین می توانید مسیر پوشه را با تغییر مقدار /p جا به جا کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *