ترفند های کامپیوتری, مقالات کامپیوتر و تکنولوژی

معرفی بهترین نرم افزارهای تبدیل عکس به متن

بهترین نرم افزارهای تبدیل عکس به متن

در دنیای امروز و با پیشرفت فناوری و ارتباطات، نیاز روز افزون تبدیل اطلاعات به دیجیتال بیش از پیش احساس می‌شود. یکی از این نیازها تبدیل عکس به متن و قابلیت ویرایش آنها است. ابزارهای مختلفی برای انجام این کار وجود دارد که در این بخش می خواهیم به معرفی بهترین نرم افزارهای تبدیل عکس به متن بپردازیم.

بهترین نرم افزارهای تبدیل عکس به متن را بشناسید

FreeOCR

برنامه FreeOCR یکی از بهترین نرم افزار‌های تبدیل تصویر به متن فارسی است که تمامی امکانات اساسی مورد نیاز برای این تبدیل را در اختیارتان قرار می‌دهد. مثلا اگر اسکنرتان از نوع اسکنرهای TWAIN باشد (که معمولا همه اسکنرها را شامل می‌شود)، می‌توانید به صورت مستقیم متنی را اسکن کرده و محتوای متنی آن را خارج کنید. علاوه بر این می‌توانید از این سرویس برای وارد کردن عکس و تبدیل آن به نوشته استفاده کنید. این امکان از فرمت‌های چند صفحه‌ای TIFF و PDF نیز پشتیبانی می‌کند.

این برنامه از نوع متن‌باز بوده و در ابتدا توسط کمپانی Hewlett-Packard نوشته و سپس توسط گوگل برای استفاده همگان انتشار یافت. این برنامه تبدیل عکس به متن با نام Tesseract شناخته شده و دارای امکاناتی همچون سیستم تشخیص خودکار طرح متن است. این موضوع بدان معنا است که کاربر نیاز به صرف وقت برای مشخص کردن متن از طریق کشیدن مستطیل اطراف آن ندارد.

SimpleOCR

از بهترین برنامه ‌های تبدیل عکس به نوشتار SimpleOCR است که می‌تواند متون تایپ شده را به طور مستقیم به فرمت TXT یا نوشته دیجیتال تبدیل کند. اگر فایل ورودی مورد نظرتان دارای پیچیدگی‌هایی همچون ستون است یا به درستی اسکن نشده است، این برنامه تبدیل تصویر به متن فارسی توانایی این تبدیل را ندارد. البته می‌توانید با هزینه بیشتر این مشکل را حل کنید، اما اگر فایل ورودیتان ساده است، می‌توانید از امکانات ابتدایی این برنامه استفاده کنید. از امکانات دیگری که این برنامه ارائه می‌دهد امکان تشخیص متن از روی دستخط است.

Easy Screen OCR

از اپلیکیشن‌ های تبدیل عکس به متن برنامه Easy Screen OCR است که برای تبدیل عکس به متن نوشتار از موتور شناسایی مبتنی بر ابر (Cloud) گوگل استفاده می‌کند. همانطور که انتظار دارید این نرم افزار کاربردی برای تبدیل متن به عکس از اینترنت استفاده می‌کند. این برنامه تبدیل تصویر به متن فارسی برای شما بسیار کاربردی خواهد بود؛ البته اگر استفاده از اینترنت برای شما مهم نباشد.

این نرم افزار تبدیل تصویر به متن فارسی از دقیق‌ترین نرم افزارهای تبدیل عکس به نوشتار بوده و برای استخراج متن از اسکرین شات (عکس از صفحه) طراحی شده است. این ویژگی از این اپلیکیشن اندروید تبدیل عکس به نوشتار به شما امکان می‌دهد تا متون را از وبسایت‌ها و هر آنچه روی صفحه نمایش داده می‌شود کپی کنید. امکان جالبی که در این نرم افزار وجود دارد این است که از بیش از صد زبان پشتیبانی کرده و توانایی ترجمه آن متون را دارد.

این مطلب را هم ببینید
معرفی بهترین نرم افزارهای تبدیل فایل WMV به MP4

Capture2Text

از دیگر برنامه های تبدیل عکس به متن می‌توان به برنامه Capture2Text اشاره کرد. این مورد، برنامه‌ای بسیار مفید با قابلیت تبدیل عکس به نوشتار فارسی از طریق پردازش عکس روی صفحه دستگاهتان است. برای تبدیل عکس به متن تایپ شده تنها به فشردن یک دکمه و انتخاب متن موردنظر نیاز دارید. بعد از این، برنامه نتایج تبدیل عکس به متن و نوشتار را مستقیما به کلیپ بورد می‌فرستد تا کاربر به راحتی بتواند آن را در یک پردازشگر متن قرار دهد.

برنامه متن یار Capture2Text برنامه‌ای پرتابل است که برای اجرا در سیستم‌های مختلف نیازی به نصب ندارد. تنها کاری که باید انجام دهید این است که از آن در ویندوز 7 و بالاتر استفاده کنید. این نرم افزار از بهترین نرم افزارهای تبدیل عکس به نوشتار فارسی بوده و به خاطر متن‌باز بودن به راحتی قابل ویرایش است. می‌توانید آن را بنا به نیاز خود تغییر دهید و دوباره بسازید! البته تا زمانی که با شرایط مجوز GNU کنار بیایید. این برنامه رابط کاربری ساده‌ای داشته و به هیچ وجه با جلوه‌های بصری آراسته نشده است. اگر به دنبال نرم افزار کاربردی برای تبدیل عکس به متن هستید، از این برنامه استفاده کنید.

OCR With Google Docs

اگر از رایانه شخصی خود دور هستید، می‌توانید از امکانات OCR Google Drive استفاده کنید. از بهترین ابزارهای تبدیل عکس به نوشتار در کامپیوتر Google Docs است که یک برنامه OCR داخلی دارد. این برنامه توانایی تشخیص متن در فایل JPEG، فایل PNG، فایل GIF و PDF را دارد. تنها نکته‌ای که باید در استفاده از این برنامه تبدیل عکس به نوشتار در ویندوز در نظر داشته باشید این است که فایل‌های انتخابی باید حجمی برابر با 2 مگابایت یا کمتر داشته و وضوح متن نیز باید حداقل 10 پیکسل باشد. علاوه بر این Google Drive می‌تواند زبان مورد استفاده در فایل‌های اسکن شده را به صورت خودکار تشخیص دهد، اگرچه دقت تبدیل عکس به نوشتار آنلاین در حروف غیر لاتین ممکن است چنگی به دل نزند.

این مطلب را هم ببینید
دلایل رایج کند شدن سرعت اینترنت وای فای

از روش های تبدیل عکس به نوشتار فارسی استفاده از این برنامه است که قدم اول وارد شدن به حساب گوگل درایو را شامل می‌شود. برای استفاده از این برنامه تبدیل عکس به متن آنلاین، روی گزینه New و سپس File Upload یا My Drive و سپس Upload Files کلیک کنید. از میان فایل‌های موجود در کامپیوتر خود، فایل موردنظر (PDF یا عکس) را انتخاب کرده و آن را بارگذاری کنید. حالا فایل موردنظر در حساب گوگل درایو شما قرار می‌گیرد. حالا روی فایل کلیک راست کرده و گزینه Open with و سپس Google Docs را انتخاب کنید. گوگل با استفاده از دقیق ترین نرم افزارهای تبدیل عکس به نوشتار، فایل PDF یا عکس مورد نظرتان را به نوشته تبدیل کرده و آن را در فایل جدیدی باز می‌کند. حالا می‌توانید قسمت‌هایی که نرم افزار به درستی نتوانسته تبدیل کند را خودتان اصلاح کنید.

Microsoft OneNote

نرم افزار تبدیل عکس به نوشتار انگلیسی Microsoft OneNote از قابلیت OCR پیشرفته‌ای برخوردار است که توانایی تبدیل عکس و دست‌نوشته‌های کاربر به متن را دارد. برای انجام این تبدیل، عکسی اسکن یا ذخیره شده را در OneNote آپلود کنید. برای تبدیل قسمتی از متن موجود در تصویر نیز می‌توانید با استفاده از محیط OneNote عکس موردنظر را برش دهید. روی عکس آپلود شده کلیک راست کرده و روی گزینه Copy Text from Picture کلیک کنید. متن شناسایی شده توسط نرم افزار در کلیپ بورد کپی می‌شود و سپس می‌توانید آن را دوباره در OneNote یا هر برنامه‌ دیگری از جمله Word یا Notepad جایگذاری کنید.

علاوه بر این OneNote می‌تواند تنها با یک کلیک، متنی را از چند صفحه پرینت شده استخراج کند. برای این کار باید متن موردنظر را در OneNote آپلود کرده و با کلیک راست روی صفحه مورد نظر این تبدیل را انجام دهید. روی گزینه Copy Text from this Page کلیک کنید تا متنی را تنها از یک صفحه انتخاب شده استخراج کنید. با کلیک روی گزینه Copy Text from All the Pages of the Printout می‌توانید تمام متن موجود در صفحات آپلود شده را به فایل دیجیتالی نوشتاری تبدیل کنید. توجه داشته باشید که دقت OCR به کیفیت عکس نیز بستگی دارد و به همین علت نیز شناسایی متن از روی دست‌نوشته‌ها در این برنامه و البته برنامه‌های دیگر هنوز نیاز به پیشرفت بیشتری دارد.

1 دیدگاه در “معرفی بهترین نرم افزارهای تبدیل عکس به متن

  1. رسول شاه پسند گفت:

    سایت خوب با مقالاتی بسیار بی نظیری دارین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *