مقالات اینترنت و شبکه, مقالات کامپیوتر و تکنولوژی

معروفترین پروتکل‌های امنیت شبکه‌های بی‌سیم خانگی را بشناسید

معروفترین پروتکل‌های امنیت شبکه‌های بی‌سیم خانگی

با وجود گستردگی اینترنت در دنیای امروز ، موضوع امنیت اطلاعات از اهمیت بالایی برخوردار می باشد. با توجه به افزایش حملات به شبکه های وایرلس در سال های اخیر، روش ها و تکنولوژی های جدیدی با استفاده از الگوریتم ها و رمز نگاری های مختلفی تولید شده اند تا امنیت این نوع شبکه ها را بیش از گذشته افزایش دهند. در این بخش قصد داریم معروفترین پروتکل‌های امنیت شبکه‌های بی‌سیم خانگی را معرفی کنیم.

معروفترین پروتکل‌های امنیت شبکه‌های بی‌سیم خانگی

باید به این نکته توجه داشته باشید که شبکه‌های بی‌سیم ذاتا ناامن هستند. در نخستین روزهای معرفی شبکه‌های بی‌سیم، تولیدکنندگان سعی داشتند تا این فناوری را تا جایی که امکان دارد ساده در اختیار کاربر نهایی بگذارند. به همین دلیل پیکربندی اولیه اغلب تجهیزات شبکه بی‌سیم ساده اما ناامن ارائه می‌شد.

این مطلب را هم ببینید
چگونه در ویندوز 11 یک حساب کاربری میهمان ایجاد کنیم؟

(Wired Equivalent Privacy (WEP

این اولین پروتکل رمزگذاری توسعه داده شده برای شبکه‌های بی‌سیم است. همان‌گونه که از نام آن مشخص است، WEP طراحی شده بود تا یک سطح امنیتی برابر با شبکه‌های سیمی‌ را فراهم کند. اما اینگونه نشد. این پروتکل نقص‌های امنیتی آشکاری دارد، پیکربندی آن دشوار است و به راحتی می‌توان به آن نفوذ کرد.

(Wi-Fi Protected Access (WPA

این پروتکل در زمان آغاز توسعه استاندارد امنیتی بی‌سیم 802.11i و به عنوان یک نسخه اصلاحی برای استاندارد WEP معرفی شد. در حال حاضر اغلب پیاده سازی‌های WPA از یک کلید پیش اشتراکی (PSK) استفاده می‌کند که تحت عنوان WPA Personal شناخته می‌شود و برای رمزگذاری از پروتکل انسجام کلید موقتی یا Temporal Key Integrity Protocol (TKIP) استفاده می‌کند. WPA Enterprise نیز از یک سرور احراز هویت برای تولید کلیدها یا مجوزها استفاده می‌کند.

این مطلب را هم ببینید
دلایلی که خرید هدفون بلوتوث را توجیه می کنند

 (Wi-Fi Protected Access version 2 (WPA2

این پروتکل بر پایه استاندارد امنیت بی‌سیم 802.11i بنا شده است. مهمترین پیشرفت WPA2 نسبت به WPA استفاده از استاندارد رمزگذاری پیشرفته یا Advanced Encryption Standard (AES) برای رمزگذاری داده‌های مبادله شده است. امنیت تامین شده توسط AES به اندازه‌ای قدرتمند است که دولت ایالات متحده آن را برای رمزگذاری اطلاعات طبقه بندی شده و فوق سری تایید کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *