مقالات اینترنت و شبکه, مقالات کامپیوتر و تکنولوژی

مقایسه مرورگر کروم و فایرفاکس ؛ کدوم بهتره؟

مقایسه مرورگر کروم و فایرفاکس

استفاده از مرورگر مناسب تجربه‌ی کاربر را از جست‌وجو در فضای وب تا حد زیادی متحول می‌کند. المان های متعددی هستند که مرورگر را به مرورگری مناسب تبدیل می‌کنند. در طی سالهای اخیر دو مرورگر گوگل کروم و فایرفاکس توانسته اند جایگاه خوبی میان کاربران بدست آورند. اما به نظر شما کدام مرورگر واقعا بهتر است و کدام مرورگر در نبرد مقایسه مرورگر کروم و فایرفاکس پیروز خواهد بود؟

مقایسه مرورگر کروم و فایرفاکس

از نظر راحتی کاربری

از این نظر دو مرورگر مذکور رقابت تنگاتنگی با یکدیگر دارند. هر دو این مرورگرها دارای رابط ساده و منظمی هستند و با اینکه اسکرول افقی برای تب‌ها در فایرفاکس وجود دارد، مدیریت این ویژگی در گوگل کروم آسان‌ تر است. کروم در نسخه موبایل به شما اجازه می‌دهد که تمام تب‌های باز خود در سایر دستگاه‌ها را از طریق منوی تب مشاهده کنید؛ بدون اینکه به صورت دستی آن‌ ها را ارسال کنید. این امر باعث می‌شود به راحتی کار خود را از جایی که باقی گذاشته بودید، ادامه دهید. این موارد کوچک باعث می‌شوند گوگل کروم اندکی برتری نسبت به فایرفاکس در این زمینه داشته باشد.

این مطلب را هم ببینید
3 روش تبدیل اکسل به PDF بدون نرم افزار جانبی

از نظر عملکرد و سرعت

عر دو این مرورگر ها از سرعت خوبی برخوردار هستند. گوگل کروم اندکی در نسخه دسکتاپ و فایرفاکس اندکی در نسخه موبایل سریع‌تر است. همچنین لازم به ذکر است که فایرفاکس با باز کردن تب‌های بیشتر، عملکرد بهتری نسبت به کروم نشان می‌دهد. میزان مصرف منابع سیستم در هر دو مرورگر نسبتا بالا بوده اما فایرفاکس در نسخه موبایل به شما اجازه می‌دهد تا تمامی تصاویر را غیرفعال کنید که یک ویژگی مفید برای زمانی است که می‌خواهید در مصرف اینترنت صرفه جویی کنید.

از نظر امنیت

هر دو مرورگر با دریافت بروزرسانی های متوالی، مشکلات امنیتی را در صورت کشف، برطرف می‌کنند. اما می توان گفت که از نظر امنیت کروم عملکرد بهتری نسبت به فایرفاکس دارد.

این مطلب را هم ببینید
گیمرهای حرفه ای از این تجهیزات استفاده می کنند

از نظر حریم خصوصی

کروم و درواقع خود گوگل، سابقه نه چندان خوبی در زمینه رعایت حریم خصوصی کاربران دارند. بدنامی گوگل در زمینه حریم شخصی و سیاست‌های حریم خصوصی بسیار بد آن‌ها کاملا در تضاد با موزیلا است که سابقه بهتری در این زمینه دارد. هر دوی این مرورگرها ویژگی‌های محافظت از ردیابی خوبی در خود جای داده‌اند؛ اما کنترل شما روی آن‌ها در فایرفاکس بیشتر است. هیچ‌کدام از این مرورگرها دارای VPN یا پراکسی نیستند؛ البته این یک ویژگی استاندارد در مرورگرها نیست.

از نظر افزونه ها

مجموعه‌ی غنی افزونه‌ ها هم که همیشه یکی از نقاط برتری فایرفاکس نسبت به گوگل کروم بوده است. البته به نظر می‌رسد فایرفاکس کوانتوم با تعداد زیادی از افزونه‌ های قدیمی سازگاری خوب ندارد. ولی قطعا به مرور زمان با کار کردن موزیلا روی این موضوع و به‌ روز شدن افزونه‌ ها از سوی توسعه‌ دهندگان این مشکل حل خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *