اصطلاحات عکاسی, عکاسی و فیلم برداری

منظره یاب در عکاسی چه وسیله ای است؟

View Finder

در علم و هنر عکاسی، برخی وسایل و تجهیزات چه روی خود دوربین باشد و چه جداگانه خربداری شود، کمک بسیار زیادی به ما خواهد کرد. این وسایل و تجهیزات می توانند ما را در خلق آثار زیبا و جذاب یاری دهد. در این مقاله قصد داریم به معرفی منظره یاب بپردازیم. با ما همراه باشید.

منظره یاب چیست؟

ابزار های مختلفی جهت تولید یک عکس در دوربین وجود دارد.  یکی از این ابزار ها منظره یاب است. این قسمت از دوربین واقعا ساده است اما کمک زیادی به ما در گرفتن عکس می کند. ما تصویر را به کمک ویزور دوربین می بینیم و کادر مورد نظرمان را با توجه به سوژه انتخاب می کنیم. در آخر عکس را می گیریم. در واقع عکسی که توسط ما گرفته شده و دیگران می بینند، همان تصویری است که ما از طریق منظره یاب دوربین می بینیم.

اگر منظره یاب تصویر دقیق و واضحی در اختبار ما قرار دهد، میزان اشتباه ما در انتخاب موضوع و کادر مناسب کم خواهد شد. از این رو می توانیم عکس های زیبا تر و بهتری بگیریم. به منظره یاب، ویزور نیز گفته می شود.‌ این وسیله در دوربین های مختلف به اشکال متفاوتی ساخته می شود. تا به حال به دوربین های قدیمی دقت کرده اید؟ در این دوربین ها عکاس ها پشت دوربین قرار می گیرند و پارچه سیاه رنگی را روی سر خود قرار می دهند. این کار به ابن دلیل است که در مدل های دوربین فانوسی تصویر بر روی شیشه مات نقش می بندد. از این رو پارچه سیاه روی سر عکاس، باعث می شود که او تصویر ایجاد شده روی شیشه مات را بهتر ببیند.

این مطلب را هم ببینید
تفاوت نور سخت و نور نرم در عکاسی

ویزور(visor) دید مستقیم

معمولا در دوربین های ساده تر نوع خاصی از منظره یاب ها مشاهده می شود.‌ البته این نوع ابزار در مدل های پیچیده تر هم مشاهده می شود. این دوربین های ساده رنج فایند نام دارند و ویزوری که در آن به کار می رود نام خاصی دارد. نام آن دید مستقیم است.  در این نوع منظره یاب، یک دریچه در قسمت بالا و وسط یا در قسمت سمت چپ دوربین قرار دارد و در آن تعدادی عدسی نصب شده.‌ عکاس از درون این دریچه می تواند کادر مربوط به سوژه مورد نظر خود را انتخاب نماید.

نکته قابل توجهی در این وسیله ها وجود دارد که باید به آن اشاره کنیم. در فاصله های نزدیک با استفاده از این مدل منظره یاب ها، بین ان چیزی که می بینیم و عکسی که در نهایت گرفته می شود، تفاوت هایی وجود دارد.‌ به این تفاوت ها در عکاسی، خطای توازی یا اصطلاحا “پارالکس” می گویند. در ادامه نوع دیگری از ویزور را معرفی می کنیم. این مدل از ویزور ها معروف به منظره یاب بازتابی هستند. در بخش بعد توضیحات آن را ارائه می دهیم.

این مطلب را هم ببینید
آموزش چند ترفند کاربردی برای عکاسی از کیف و کفش

"<yoastmark

منظره یاب بازتابی در دوربین چیست؟

این مدل از ویزور در دوربین های بازتابی تک لنز ملاحظه می شود. این منظره یاب از پیشرفته ترین انواع ویزور ها می باشد.‌ حال بیایید با سبک کار این وسیله آشنا شوبم و ببینیم چگونه به ما در خلق آثار هنری کمک می کند. در این ویزور ها پرتو های نور از طریق لنز وارد می شوند و به آینه ۴۵ درجه برخورد می کند. این پرتو ها به سمت بالا منعکس می شوند و روی شیشه ای مات نقش می بندد. در بالای این شیشه مات منشوری ۵ وجهی با تراش های خاص خود قرار دارد. در مقابل یکی از وجه های منشور، عدسی بزرگی نصب شده است. چشم عکاس با پشت این عدسی قرار گرفتن، می تواند مناظر و سوژه را ببیند. این منظره یاب ها خطاهای موجود در انواع قبلی را ندارند. از این رو بهتر هستند.

 

سخن آخر

در این مقاله به معرفی منظره یاب یا ویزور پرداختیم. این وسیله کمک زیادی به خلق آثار هنری می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *