بررسی و معرفی تجهیزات, عکاسی و فیلم برداری

دوربین تک لنز انعکاسی و معرفی آن

معرفی دوربین اس ال آر

دوربین ها انواع مختلفی دارند که بسته به نوع ساخت و یا کارایی آن ها نام‌ گذاری شده اند. یکی از انواع دوربین ها، دوربین تک لنز انعکاسی (بازتابی) است. این دوربین در زبان انگلیسی با نام Single Lenz Reflex و با مخفف SLR شناخته می شود. در این مقاله قصد دارم به بررسی و معرفی دوربین های اس ال آر بپردازیم. با ما همراه شوید تا با جزئیات این دوربین ها آشنا شویم.

معرفی دوربین تک لنز انعکاسی

به دوربین هایی که تصویر در آن ها به وسیله آینه و منشور در منظره یاب ایجاد می شود، دوربین تک لنز انعکاسی یا بازتابی (SLR) می گویند‌. در این دوربین های محبوب، هنگامی که دکمه دیافراگم فشرده می شود، حضور آینه این اجازه را می دهد تا نور از طریق گیرنده عبور کرده و تصویر گرفته شود. این دوربین دارای یک آینه شیب دار است که بین شاتر و لنز قرار گرفته و تکه شیشه شفاف و منشوری مانند در بالای آن قرار دارد.

  • کار منشور در دوربین اس ال آر این است که تصویر را روی صفحه بچرخاند.
  • آینه به سیستم تایمر شاتر وصل است بنابراین تا زمانی که دیافراگم باز است، باز می ماند.

آینه در دوربین تک لنز انعکاسی، تصویر واقعی را به سمت منظره یاب هدایت می کند. در این نوع دوربین اجزا به گونه ای تنظیم شده اند تا تصویر واقعی را دقیقا همانطور که در فیلم ظاهر می شود، ارائه دهند. به طور دقیق تر و جامع تری اجزای دوربین اس ال آر را بیان می کنیم. این اجزا عبارتند از :

  • لنز
  • آینه انعکاسی
  • شیشه مات ( فوکوس اسکرین)
  • منشور
  • منظره یاب
  • صفحه شاتر کانونی
  • نور
اجزای تک لنز

اجزای دوربین

مدل های مختلف دوربین تک لنز

این روزها اکثر دوربین های SLR با دو کنترل دستی و اتوماتیک ساخته شده اند و بیشتر دوربین های عکس برداری از نوع عکاسی کاملا اتوماتیک هستند. از نظر مفهومی دوربین های اتوماتیک تقریبا شبیه به مدل های کاملا دستی هستند اما همه چیز به جای کاربر توسط میکرو پردازنده مرکزی کنترل می شود. ریز پردازنده مرکزی اطلاعات را از سیستم فوکوس خودکار دریافت می کند. سپس چندین موتور کوچک را فعال می کند که لنز را تنظیم کرده و دیافراگم را باز و بسته می کند. در دوربین های مدرن این سیستم رایانه ای بسیار پیشرفته است. در دوربین های اتوماتیک به جای چرخ دنده ها و فنر ها، از تخته های مدار و موتور های برقی استفاده می کنند.

این مطلب را هم ببینید
دوربین عکاسی کانن Canon 6D Mark II

مزیت بارز دوربین تک لنز انعکاسی دقت بالای آن است. گاهی اوقات در دوربین و عکاسی تصویری که از طریق منظره یاب دیده می شود دقیقا برابر تصویر موجود نیست و ترکیب حاصل ممکن است با آنچه انتظار داشتید تفاوت داشته باشد. اما دوربین SLR اطمینان می دهد که این اتفاق نمی افتد. دوربین های اس ال آر با لنز های مختلف به خوبی کار می کنند. در این دوربین ها به راحتی می توانید لنز ها را تعویض کنید و همیشه نسبت به آنچه ضبط می کنید اطمینان داشته باشید.‌

 

معایب دوربین های تک لنز انعکاسی چیست؟

همان طور که هر مدل دوربین، خصوصیات و کارایی خاص خود را دارد، می تواند معایب زیادی هم داشته باشد.‌

در این بخش از مقاله برخی از معایب آشکار دوربین تک لنز انعکاسی را بررسی می کنیم.

این مطلب را هم ببینید
ترکیب بندی در عکاسی و معرفی آن

این دوربین های SLR نسبت به سایرین سنگین تر و حجیم تر هستند.‌

دوربین های SLR نسبتا پیچیده هستند، بنابر این احتمال شکستن آن ها بیشتر است.

این معایب با توجه به توانایی های بالای اس ال آر، نگرانی عمده ای ایجاد نمی کنند. برای بیستر عکاسان، دوربین تک لنز انعکاسی یک انتخاب عالی برای گرفتن عکس های با کیفیت بالا است.

اس ال آر

دوربین slr

سخن آخر

همان طور که گفتیم دوربین ها انواع مختلفی دارند. یکی از انواع آن ها دوربین تک لنز بازتابی  یا همان SLR است. این دوربین در بین عکاسان از محبوبیت ویژه ای برخوردار است. از این رو در این مقاله به معرفی آن پرداختیم.دورب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *