اصطلاحات عکاسی, عکاسی و فیلم برداری

نویز در عکاسی به چه معناست؟

انواع نویز در عکاسی

 

مفاهیم و نکات بسیار زیادی در عکاسی وجود دارد که فهم آن ها به هر عکاس و هنرمندی کمک زیادی می کند. اگر ما در زمینه علم و هنر عکاسی اطلاعات خود را بالا ببریم به راحتی می توانیم در این زمینه فعالیت کنیم. ما در این مقاله قصد داریم برای شما مفهوم نویز در عکاسی را ارائه کنیم. کم و بیش همه ما نام نویز را شنیده ایم. حال بببنیم چه مفهومی دارد. در ادامه با ما همراه شوید تا معنی نویز را بفهمیم.

 

مفهوم Noise چییت؟

نویز موضوعی در عکاسی است که به نظر می رسد باعث گیجی و سردرگمی خیلی ها شده باشد. با این حال اگر قصد دارید کیفیت تصویر را بالا ببرید باید این مفهوم را به درستی درک کنید. نویز در واقع نوعی پوشش دانه دار در عکس است که جزئیات را مبهم می کند و باعث می شود تصویر به طرز چشمگیری بد نشان داده شود.

در برخی موارد عکس ها انقدر نویز دارند که عملا غیر قابل استفاده خواهند شد. مثلا اگر با درپوش لنز خود عکس بگیرید، عکس حاصل کاملا سیاه نخواهد بود. ممکن است به سیاهی نزدیک باشد اما همیشه پیکسل های تصادفی، روشن و رنگی در آن دیده می شود. در این حالت فقط با روشن کردن تصویر در فوتوشاپ می توانید پیکسل های تصادفی را به راحتی مشاهده کنید. در عمل شما مجبورید تصویر را با زون های عظیمی از تغییر رنگ و پیکسل های عجیب و غریب، تغییر دهید. این مشکل هم به عنوان نویز در عکاسی شناخته می شود‌

معنی نویز در عکاسی

قبل و بعد

از نظر فنی همیشه در عکس ها مقداری نویز وجود دارد. شما هیچ کاری برای جلوگیری از آن نمی توانید انجام دهید. این یک ویژگی فیزیکی نور در عکاسی است.

این مطلب را هم ببینید
دوربین جدید a7S III سونی معرفی شد

انواع نویز در عکاسی

دو نوع نویز وجود دارد. نویز شات و نویز دیجیتال. اگر چه هر دوی این نویز ها از منابع مختلفی به دست می آیند، ولی وقتی به عکس نگاه می کنید، یافتن تفاوت بین نویز شات و نویز دیجیتال سخت است. زیرا هر دو  تقریبا یک نتیجه دارند. نتیجه هر دو پیکس هایی است که به طور تصادفی خیلی روشن، خیلی تیره یا رنگی هستند.

نویز شات

نویز شات یا نویز فوتون اتفاقی است که به دلیل وجود فوتون هایی می باشد که در صحنه ای که از آن عکس می گیرید وجود دارد. نور از همه چیز هایی که می بینید ساطع می شود اما در یک الگوی ثابت اتفاق نمی افتد و نتیجه آن دانه دانه شدن است. به طور مثال یک لامپ کم نور به طور میانگین ۱۰۰۰ فوتون در ثانیه ساطع می کند. پس در هر لحظه میزان فوتون ساطع شده متفاوت است. از این رو اگر از این لامپ کم نور در ثانیه عکس بگیرید، هر بار نتیجه مشابهی با بار قبل نمی گیرید. این همان جیزی است که عکاسان نویز شات می نامند.

این مطلب را هم ببینید
معرفی کانن eos r5c با قابلیت های ویژه سینمایی

 

نویز دیجیتال.

نویز دیجیتال یا نویز الکترونیکی اتفاقی است که در اثر مشکلاتی در سنسور دوربین و صفحات الکترونیکی داخلی به وجود می آید و عیوب را به تصویر منتقل می سازد. گاهی اوقات نویز دیجیتال الگوی کانلا مشخصی نشان می دهد. گرچه به مدل دوربین هم بستگی دارد.

هر دو نویز شات و دیجیتال در عکاسی دیجیتال دارای اهمیت هستند. نویز شات تاثیر بیشتری بر عکش های شما می گذارد.

توضیحات بیشتر درباره این مفهوم

شما می توانید برای هر تصویری که فکر می کنید، از نویز به عنوان پس زمینه استفاده نمایید. به راحتی می تواتید ظاهر نویز را با تغییر تنظیمات دوربین بهبود ببخشید. مثلا با استفاده از سرعت شاتر طولانی تر، تنظیم دیافراگم وسیع تر یا عکاسی از صحنه ای نورانی تر.

نویز در عکاسی

نوک

سخن آخر

ما در این مقاله به معرفی مفهوم نویز در عکاسی پرداختیم و انواع آن را نیز بیان کردیم. معرفی این موضوع کمک بسیار زیادی به ما خوهادکرد تا آثار هنری زیبایی خلق کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *