آموزش و تکنیک های عکاسی, عکاسی و فیلم برداری

نکات ضروری برای عکاسی در هوای سرد

نباید برخی از فرصت های عکاسی را در شرایطی که هوای بیرون سرد است ععاز دست بدهیم. مهم نیست از چه تجهیزات دوربینی استفاده می کنیم مهم این است که آمادگی لازم برای تهیه وسایل مورد نیاز و آگاهی از  شرایطی را که لازم است را مهیا کنیم تا اطمینان داشته باشیم که با وجود سرما در عکس گرفتن به موفقیت می رسیم. و عکس های با کیفیتی را تهیه می کنیم

قبل از اینکه درباره عکاسی در هوای سرد صحبت کنیم، باید بگوییم که باید باهوش بود چرا که سرما باعث هیپوترمی و سرمازدگی می شود نه تنها انسانها بلکه لوازم جانبی که به همراه داریم هم هنگامی که در طولانی مدت در معرض سرما قرار بگیرند دچار مشکلاتی می شوند پس برای رفتن به بیرون برای عکاسی در فصل سرد برنامه ریزی داشته باشید و حتما  اطرافیان خود را از برنامه خود مطلع کنید اینکه  به کجا می روید و چه زمانی باید انتظار  برگشت شما را داشته باشند.چون ممکن است در هوای سرد اتفاقاتی که انتظار نداریم هم اتفاق بیفتند بنابراین با آگاهی کامل از خانه خارج شوید.

 

اقدامات لازم قبل از بیرون رفتن برای عکاسی

1-باتری های دوربین ها هم به اندازه ما و دیگر موجودات زنده از سرما متنفر هستند و دمای پایین محیط باعث پایین آمدن عملکرد آن می شود و تجربه به همه ما ثابت کرده است که دقیقا هنگامی که می خواهید بهترین عکس های خود را بگیرید همان لحظه است که باتری دوربین شما تمام می شود.بنابراین تمهیدات لازمم را باید اندیشید پس با باتری تازه از منزل بیرون بروید و باتری های یدک به همراه داشته باشید و آنها را داخل لایه های لباس خود نگه دارید تا آنها را گرم بمانند .حالا که به این موضوع فکر می کنم احتمالا باید کسی باشدد تا مخترع نوعی قفسه بندی بر روی سینه برای باتری های دوربین طراحی باشد چون کمک بزرگی برای گرم نگه داشته شدن باتری ها در هوای سرد می کند.

2-کیف های دوربین یا کوله پشتی ها همیشه برای کمک به شما برای تمیز نگه داشتن و محافظت وسایل شما همیشه موثر است.وقتی خارج از خانه عکاسی می کنید به طور حتم دوربی شما در معرض هوای سردی هستند که پاهای شما هم در همان سرما دچار سردی می شوند اما راههایی وجود دارد تا دوربین خود را از سرما و برف و لجن و یخ محافظت کنید که در پایین به آنها اشاره می شود.

این مطلب را هم ببینید
دوربین دیجیتال سونی مدل RX0

3-یک کیسه پلاستیکی بزرگ باید به همراه داشت که بعدا دلیلش را خواهیم گفت

4-دستکش گرم چون علاوه بر اینکه دستان شما را گرم نگه می دارد به شما امکان می دهد که بتوانید کنترل های دوربین خود را به راحتی دستکاری کنید.

5-علاوه بر دستکش، گرم کننده های الکترونیکی هم بسیار  کارایی بسیار بهتر و بیشتری نسبت به دستکش دارند با ی بار استفاده خواهید فهمید که چرا زودتر از انها استفاده نکرده اید.

6-پاپوش های مخصوص سه پایه دوربین هم برای محافظت از سه پایه مفید است و همچنین می تواند به عنوان مانعی بین دستان شما و یک سطح فلزی بسیار سرد باشد و باعث عملکرد بهتر ما در عکس گگرفتن باشد.

نباید از یاد برد که باتری های یدکی خود را تا حد امکان گرم نگه دارید. همچنین، اگر فلاش اکسترنال به همراه دارید، گرم نگه داشتن آن را نیز فراموش نکنید. باتری های موجود در فلاش در سرما آسیب خواهند دید.

نکات ضروری عکاسی در هوای سرد

1- اول اینکه هوای سرد زمستان به طور کلی شفاف تر از هوای گرم تابستان است، زیرا معمولاً رطوبت کمتری دارد. هوای پاک = عکس های تردتر شیرین تر در نتیجه کیفیت بهتر عکاسی

2-نورپردازی در برف یکی از پیچیده ترین کارهای عکاسی با سوژه های برفی است چراکه گاهی در معرض نور دهی کم قرار می گیریم گاهی در نور دهی زیاد نابراین ممکن است فریب بخوریم یک قاعده کلی در عکاسی دیجیتال این است که برای روشن ترین بخش های صحنه هم نوردهی کنید و مطمئن شد که هایلایت به حالت تمام سفید تبدیل نشوند در صورت عکاسی در نور خورشید هم از هود لنز استفاده کنید چرا که برف می تواند به عنوان یک بازتابنده غول پیکر عمکل کند و احتمال اینکه نورهای سرگردان به لنز دوربین شما برسد و باعث شعله ور شدن ناخواسته لنز شود زیاد است.

این مطلب را هم ببینید
سلفی های غیر ممکن با پهپاد

3-چون زوایای نور خورشید پایین تر است کیفیت نور به طور کلی بهتر است و سایه های طولانی تر هستند و عامل خوبی برای عکاسی هم می باشند اگر هم هوا ابری باشد می‌توانید تنظیمات تعادل سفیدی “Cloudy” را تغییر دهید تا کمی گرما به عکس‌هایتان اضافه کنید و رنگ آبی را به حداقل برسانید.

4- فیلتر UV هم برای از بین بردن مه در عکاسی است که بیشتر مواقعی که در ارتفاعات هستید اتفاق می افتد با این حال فایده بزرگ دیگر UV عکاسی در آب و هوای برفی است که لنز جلویی دوربین را در باران و برف و سایر عناصر محیطی محافظت می کند.

اقدامات لازم بعد از عکاسی در هوای سرد قبل از اینکه به داخل برگردید

برخی از اقدامات احتیاطی وجود دارد که ممکن است بخواهید قبل از بازگشت به داخل برای گرم شدن لوازم عکاسی انجام دهید.

1) کارت حافظه خود را از دوربین خود بیرون بیاورید.

2) دوربین و لنزهای خود را در یک کیسه پلاستیکی بدون هوا قرار دهید. حتما مشاهده کرده اید که رطوبت و تراکم روی یک جسم سرد که وارد یک محیط گرم می شود ایجاد می شود. رطوبت و الکترونیک با هم خوب بازی نمی کنند و ضد هم هستند کیسه پلاستیکی به شکل جادویی خود را قربانی فرآیند تراکم می‌کند تا دوربین و تجهیزات شما در حین گرم شدن خشک بمانند و مانع اکسیده شدن باتری می شود و به عمر باتری های دوربین شما می افزاید بنابراین اجازه بدهید باتری ها حدود دو ساعت داخل پلاستیک بماند سپس با خیال راحت برای خود مقداری چای گرم آماده کنید، یک حمام آب گرم بگیرید و عکس‌های جدید خود را به کامپیوتر منتقل کنید.

3) اگر هوای بیرون سرد و خشک بود، می توانید دوربین خود را روی طاقچه یا میز قرار دهید تا روند گرم شدن دوربین کندتر صورت بگیرد..

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *