آموزش و تکنیک های عکاسی, عکاسی و فیلم برداری

نکات مهم استفاده از سه پایه در عکاسی

استفاده از سه پایه در عکاسی

سه پایه‌ها لوازم جانبی شگفت انگیزی هستند و می‌توانند در عکاسی به شما کمک زیادی کنند. در این بخش می خواهیم به آموزش نکات مهم استفاده از سه پایه در عکاسی بپردازیم.

نکات مهم استفاده از سه پایه در عکاسی را بدانید

به سه‌پایه فشار نیاورید

بال هد بسیار چیز خوبی است و به شما امکان می‌دهد تا دوربین را در زوایای مختلف، ثابت کنید. اما من اغلب متوجه می‌شوم که برخی از شاگردان تازه‌کارم سعی می‌کنند دوربین را به سختی و با فشار، روی بال هد سه‌پایه‌ جابجا کنند یا بچرخانند. نتیجه‌ی این اقدام، شکستن هد سه‌پایه است. حتی به چشم خودم دیده‌ام که دوربین از گیره در رفته، سر خورده و به زمین افتاده و شکسته است است.

پس اگر شما نیز خواستید زاویه دوربین خود را روی بال هد سه‌پایه تغییر دهید، حتماً ابتدا یکی از پیچ‌های بال هد را شل کرده و موقعیت قرار گرفتن دوربینتان را تغییر دهید. سپس مجدداً پیچ آن را سفت کنید. هرچقدر هم بال هد خوبی داشته باشید، فشار آوردن روی آن، موجب هرز شدن گوی و پیچ‌ها می‌شود و به زودی عملکرد اولیه خودش را از دست می‌دهد.

این مطلب را هم ببینید
عکاسی از بافت ها

به سه‌پایه دست نزنید

مثلاً وقتی باد شدیدی در حال وزیدن است، به نظر می‌رسد که اگر سه‌پایه را محکم نگه‌ داریم بهتر است. اما معمولاً نیازی نیست این کار را انجام دهید و اگر به سه‌پایه‌ی خود دست بزنید، خود این کار موجب لرزش دوربین می‌شود. خصوصاً وقتی که در حال عکاسی با سرعت شاتر پایین هستید. بهتر است به جای نگه داشتن یا دست زدن به دوربین، قبل از شروع کار، کیف عکاسی خودتان را از زیر سه‌پایه آویزان کنید. به این ترتیب عکس‌های بسیار زیباتر و شارپ‌تری ثبت خواهید کرد.

از استحکام همه‌چیز اطمینان پیدا کنید

مشکل رایجی که معمولاً حین استفاده از سه‌پایه رخ می‌دهد این است که دهانه‌ی متصل به بال هد، چندان محکم نصب نشده است. همیشه حواستان باشد که آچار آلن مناسبی برای محکم کردن پیچ‌های بال هد به همراه داشته باشید. همچنین به شما توصیه می‌کنم که از استحکام تمام پیچ‌‌ و قفل‌های سه‌پایه‌ی خود اطمینان حاصل کنید. بنابراین از محکم بودن پایه‌ها اطمینان حاصل کنید. ممکن است هرازگاهی لازم شود که پیچ‌ها را سفت‌تر کنید. گهگاه پایه‌های سه‌پایه شل می‌شوند و ممکن است حین نوردهی‌های طولانی تکان بخورند. یا حتی بدتر، ممکن است که کل سه‌پایه واژگون شود.

این مطلب را هم ببینید
معرفی گیمبال دوربین Zhiyun Crane 3s 

آب داخل سه‌پایه‌ها را خالی کنید

اگر زیاد در رودخانه، دریاچه یا کنار دریا عکاسی می‌کنید، احتمالاً متوجه می‌شوید که بعد از مدتی پایه‌های سه‌پایه‌ی تلسکوپی‌تان پر از آب و نهایتاً خراب می‌شود. شما باید حتماً پس از عکاسی در این شرایط، آبی که در داخل پایه‌های سه‌پایه جمع می‌شود را خالی کنید. برای این کار باید سه‌پایه را برگردانید، اما برای اینکه از خیس شدن دوربینتان جلوگیری کنید حتماً ابتدا آن را از سه‌پایه جدا کرده و سپس سه‌پایه را به صورت وارونه، از پایه‌ها به صورت سر و ته بگیرید تا آب جمع شده خارج شود. فراموش نکنید همه‌ی این‌ها برای محافظت از دوربین گران‌بهایتان است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *