بررسی و معرفی تجهیزات, عکاسی و فیلم برداری

نکات مهم برای خرید اسپیدلایت

خرید اسپیدلایت

فلاش‌های اکسترنال یا همان اسپیدلایت‌ها یکی از مهمترین و بهترین تجهیزات برای عکاسان پرتره محسوب می‌شوند. البته کاربرد این فلاش‌ها محدود به عکاسی پرتره نمی‌شود و در عکاسی ماکرو، still life ( طبیعت بی‌جان ) و بسته به نوع فلاش، در عکاسی با سرعت بالا برای ثابت کردن حرکت سوژه هم کاربرد‌ دارند. برای خرید اسپیدلایت نیاز است تا نکات مهمی را مدنظر قرار دهید تا بهترین انتخاب را داشته باشید.

خرید اسپیدلایت

دستی یا TTL

اولین نکته‌ای که در هنگام انتخاب و خرید یک اسپیدلایت باید به آن توجه داشته باشید وجود یا عدم وجود فناوری TTL است که به منبع نور اجازه می‌دهد بر اساس اطلاعات به دست آمده از دوربین، شدت نور خروجی را به صورت خودکار تنظیم کنید. در اسپیدلایت‌هایی که از این فناوری استفاده نکرده‌اند شما مجبور خواهید بود تا میزان نور خروجی را به صورت کاملا دستی تنظیم کنید که فرآیندی کمی سخت و شاید پیچیده برای عکاسان تازه کار باشد.

البته این حالت مزایای خود را هم دارد، برای مثال اینکه می‌توانید کنترل بیشتری روی نورپردازی سوژه‌ی خود داشته باشید. فلش‌هایی که از فناوری TTL استفاده می‌کنند معمولا گزینه‌ی بسیار مناسب‌تری برای عکاسان تازه کار به حساب می‌آیند، چرا که بیشتر موارد به صورت خودکار تنظیم می‌شود و علاوه بر آن هر مورد را می‌توانید به صورت دستی نیز تنظیم کنید؛ البته باید توجه داشته باشید که در نهایت قیمت آنها نیز کمی بیشتر از مدل‌های معمولی و دستی است.

این مطلب را هم ببینید
معرفی بهترین دوربین های بدون آینه کانن در سال ۲۰۲۱

قابلیت چرخش ۳۶۰ درجه

یکی از مهمترین نکاتی که باید به آن توجه داشته باشید قابلیت چرخش سری اسپیدلایت است؛ از آنجایی که اکثر عکاس‌ها اسپیدلایت‌ها را روی کفشک دوربینشان نصب می‌کنند، لازم است به این قابلیت توجه داشته باشند، چرا که همیشه نور مستقیم اسپیدلایت مورد استفاده قرار نمی‌گیرد. برای همین منظور می‌توانید از قابلیت چرخش آنها استفاده کرده و جهت تابش نور را تغییر دهید. در واقع شما برای اینکه نور نرم‌تری داشته باشید باید اسپیدلایتتان را به سمت بالا بچرخانید تا نور به سقف برخورد کرده و بازتاب آن سوژه را روشن کند؛ البته این تنها تکنیکی نیست که به قابلیت چرخش سری اسپیدلایت نیاز دارد. سر بسیاری از اسپیدلایت‌ها رو به بالا خم می‌شود؛ اما قابلیت چرخش به طرفین ممکن است تنها در اسپیدلایت‌های سطح‌ بالا وجود داشته ‌باشد.

باتری و زمان بازیابی

اکثر اسپیدلایت‌ها از باتری‌های قلمی آلکاین سایز AA استفاده می‌کنند، البته برخی از آنها به باتری داخلی مجهز شده‌اند که به همین دلیل قیمت بالاتری هم دارند. شما می‌توانید برای روشن کردن مدل‌های معمولی از باتری‌های عادی یا شارژی استفاده کنید، اما باید توجه داشته باشید که این مورد نهایتا روی زمان بازیابی یا همان recycle time تاثیر مستقیمی دارد. این زمان البته همیشه هم خیلی معیار مهمی نیست، برای مثال تنها زمانی که بخواهید از اسپیدلایت برای عکاسی در یک مراسم عروسی استفاده کنید زمان بازیابی هر چه کمتر باشد بهتر است، در غیر این صورت تاثیر آن خیلی کیفیت کار شما را تغییر نخواهد داد.

این مطلب را هم ببینید
بررسی ژست در پرتره های گروهی

شدت نور

یکی از دیگر عناوین مهم در مورد اسپیدلایت‌ها شدت نور خروجی آنها است. معمولا در صفحه‌ی مشخصات هر محصول به این مورد اشاره شده است، لازم است حتما به آن توجه داشته باشید. برای مثال ممکن است یک فلش تا ۵۰ متر قدرت روشن کردن فضا را داشته باشد، انتخاب بین این مورد کاملا بسته به نیازهای شما و البته فضایی که در اختیار دارید دارد. همچنین بعضا قدرت و شدت نور اسپیدلایت‌ها را می‌توان تا چند استاپ کاهش داد.

سرعت سینک

یکی از ویژگی‌های بسیار کاربردی در اسپیدلایت‌ها امکان سینک یا همگام سازی شاتر با اسپیدلایت در سرعت‌های بالای شاتر است. به کمک این امکان که آن را high speed sync یا HSS هم می‌نامند، می‌توانید حتی در نور شدید آفتاب هم دهانه‌ی دیافراگم لنز خود را بسیار باز نگه ‌دارید ( و در نتیجه‌ عمق‌ میدان را برای محو کردن پس زمینه‌ی سوژه‌تان کاهش دهید ) و در عوض با افزایش سرعت شاتر و امکان فلش در سرعت‌های بالا از سوژه‌تان عکس بگیرید. بجز این کاربرد مهم، از امکان سینک فلش در سرعت‌های بالای شاتر برای فریز کردن حرکات ( مانند به هوا پریدن ! ) هم می‌توانید استفاده کنید. بنابراین در هنگام انتخاب یک اسپیدلایت مناسب حتما به این عامل نیز متناسب با سبکی که عکاسی می‌کنید توجه داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *