آموزش و تکنیک های عکاسی, عکاسی و فیلم برداری

نکات مهم برای عکاسی از آبشار

عکاسی از آبشار

آبشارها یکی از محبوب ترین سوژه‌های طبیعی برای علاقه مندان و عکاسان منظره و طبیعت است. علاقه به این زیبایی طبیعی به وضوح قابل لمس است و بسیاری با اشتیاق، با دوربین و سه پایه به میان مناظر می‌روند تا آبشاری مدفون در دل زیبایی‌ها را به ثبت برسانند. شاید بنظر کار ساده ای باشد اما عکاسی از آبشار و اینکه باعث شوید آب نرم به نظر برسد، می‌تواند کار سختی باشد. به خصوص اگر تجهیزات مناسب نداشته باشید.

نکاتی که برای عکاسی از آبشار باید مدنظر داشته باشید

سرعت شاتر پائین

برای اینکه آب نرم به نظر برسد باید از سرعت شاترهای خیلی پائین استفاده کنید. سرعت شاتر پائین باعث خلق افکت روح می‌شود و باعث می‌شود سوژه نرم و تار دیده شود که دقیقا چیزی است که شما می‌خواهید. سرعت شاتر بالا آب متحرک را ثابت می‌کند و باعث می‌شود صحنه کاملا معمولی به نظر برسد.

این مطلب را هم ببینید
آموزش نکات تکنیکی زیبایی‌شناسی در عکاسی هنری

استفاده از سه پایه

اگر قصد عکاسی از آبشار و آب روان را دارید و می‌خواهید کاری کنید نرم به نظر برسد، باید از سه پایه استفاده کنید. دلیل این امر هم این است که نمی‌توانید هنگام استفاده از سرعت شاترهای خیلی پائین دوربین را روی دست خودتان بگیرید و لرزش دوربین هم نداشته باشید. البته می‌توانید دوربین خودتان را روی یک صخره یا هر شیء دیگری بگذارید اما در این صورت حرکت‌های شما محدود خواهد بود. به همین خاطر اگر سه پایه ندارید توصیه می‌کنم حتما یک سه پایه تهیه کنید.

استفاده از ایزو پائین

پس از اینکه دوربین خودتان را روی یک سه پایه قرار دادید، باید به کم کردن سرعت شاتر خودتان ادامه دهید. رساندن ایزو دوربین به کم‌ترین میزان ممکن برای عکاسی از آبشار ، برای مثال رساندن آن به ایزو 100 علاوه بر اینکه کیفیت عکس را افزایش می‌دهد، سرعت شاتر را هم کاهش خواهد داد. برای مثال اگر ایزو را در یک دوربین DSLR از 800 به 100 کاهش دهید، سرعت شاتر نیز سه گام کامل کاهش خواهد یافت. بنابراین اگر قبلا با سرعت شاتر 1/200 ثانیه عکاسی می‌کردید پس از کاهش ایزو این سرعت به 1/25 ثانیه می‌رسد.

این مطلب را هم ببینید
چرا باید هنوز از دوربین برای عکاسی استفاده کرد نه گوشی؟

استفاده از لنزهای واید و تله

هم از لنزهای واید و هم تله برای عکاسی از آبشار استفاده کنید. آبشارهای بلند و قدرتمند رطوبت زیادی را در آسمان رها می‌کنند که ممکن است روی لنز شما بنشیند و به آن آسیب برساند. برای عکاسی از این آبشارها بهتر است از لنزهای تله فوتو  استفاده کنید. در صورتی هم که می‌خواهید از آبشارهای کوچک‌تر عکاسی کنید و می‌توانید به آن‌ها نزدیک شوید نیز می‌توانید از یک لنز واید استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *