مقالات کامپیوتر و تکنولوژی

هر آنچه باید درباره ی پنل های tn ips و va بدانید

پنل های TN، IPS و VA

امروز سعی داریم شما را با پنل های TN، IPS و VA آشنا کنیم. فناوری های مانیتور متفاوتی وجود دارد که هر کدام به روش منحصر به فرد خود بر کیفیت تصویر تأثیر می گذارند. هر فناوری پنل نقاط قوت و ضعف خود را دارد و انتخاب بهترین آنها معمولاً به استفاده و ترجیحات شخصی شما بستگی دارد. اگر می خواهید بیشتر با پنل های TN، IPS و VA آشنا شوید، تا انتهای متن با ما همراه باشید.

این پنل ها چه ویژگی هایی دارند؟

در این مقاله، تفاوت‌های اصلی بین سه نوع از رایج‌ترین نوع پنل‌هایی که امروزه استفاده می‌شوند را بررسی خواهیم کرد: IPS، VA و TN. ما جنبه‌های مختلف کیفیت تصویر و مدیریت حرکت را بررسی می‌کنیم تا مطمئن شویم اطلاعات لازم برای تصمیم‌گیری آگاهانه  و خرید را دارید.

هر آنچه باید درباره ی پنل های tn ips و va بدانید

تقریباً همه نمایشگرها از پنل های LCD (نمایشگر کریستال مایع) استفاده می کنند که با نور پس زمینه LED روشن می شوند. سه نوع اصلی از پنل های LCD وجود دارد: سوئیچینگ در هواپیما (IPS)، تراز عمودی (VA) و نماتیک پیچ خورده (TN). ایده کلی هر نوع پانل یکسان است: کریستال‌های مایع به بار الکتریکی واکنش نشان می‌دهند و میزان نور اجازه عبور و رسیدن به هر یک از سه زیرپیکسل رنگی را کنترل می‌کنند. پنل های TN، IPS و VA ویژگی های خاص خود را دارند.

برای این مقاله، نگاهی به سه مانیتور گیمینگ با کارایی بالا خواهیم انداخت: LG 27GP950-B، Samsung Odyssey G7 LC32G75T و ASUS TUF Gaming VG258QM. ما چند جنبه از عملکرد آنها، از جمله کیفیت تصویر و کنترل حرکت را با هم مقایسه خواهیم کرد.

بیشتر درباره ی این پنل ها بدانید

IPS که مخفف in-plane-switching است، از جهت گیری کریستالی متفاوتی در مقایسه با VA و TN استفاده می کند. در حالی که TN و VA کریستال‌ها را می‌پیچانند، کریستال‌های IPS موازی با بستر شیشه‌ای هستند و در داخل صفحه زیرلایه می‌چرخند تا نور را از خود عبور دهند، مشابه شاتر در دوربین. پنل‌های IPS بسیار رایج‌ترین پنل‌ها در مانیتورهای امروزی هستند.

VA یا تراز عمودی، از کریستال های تراز عمودی استفاده می کند که برای عبور نور کج می شوند. در حالی که کریستال های IPS با بستر شیشه ای موازی هستند، کریستال های VA عمود بر بستر هستند. اگرچه پنل های VA به اندازه پنل های IPS برای نمایشگرها رایج نیستند، اما یکی از رایج ترین انتخاب ها برای تلویزیون ها هستند. پنل های TN، IPS و VA پنل های کارآمدی هستند.

این مطلب را هم ببینید
لپ تاپ ریزر بلید 15 استودیو ادیشن رونمایی شد

TN یا نماتیک پیچ خورده اولین فناوری LCD در بازار بود. پانل های TN از کریستال های مایع تشکیل شده اند که بین دو فیلتر پلاریزه قرار گرفته اند. هنگامی که جریان الکتریکی اعمال می شود، کریستال ها می پیچند و به نور اجازه عبور می دهند. پنل‌های TN تا حد زیادی ارزان‌ترین هستند، اما همچنین کمی قدیمی هستند و آنقدرها هم رایج نیستند.

مزایای این پنل ها چیست؟

تعمیم نحوه عملکرد هر نوع LCD ممکن است سخت باشد. در بیشتر موارد، تفاوت بین هر نوع بسیار جزئی است، اما چند حوزه کلیدی وجود دارد که یک نوع به طور مداوم بهتر از بقیه است. ما در مورد ویژگی‌های اضافی یا عناصر طراحی صحبت نخواهیم کرد، زیرا این ها بسته به بافت کلی بازار مانیتورهایی که به آن ها نگاه می‌کنید متفاوت است. هر کدام مدل های رده بالا و پایین رده ای دارند و مجموعه ویژگی ها و عملکرد متناسب با آن متفاوت است.

اگرچه اکثر مانیتورهای امروزی بسیار خوب به نظر می رسند، اما بسته به نوع LCD مورد استفاده، تفاوت های قابل توجهی وجود دارد. مهمترین تفاوت بین پنل های LCD مختلف در نسبت کنتراست و زوایای دید آنهاست، اما در سایر جنبه های کیفیت کلی تصویر می تواند تفاوت های ظریفی وجود داشته باشد. پنل های TN، IPS و VA خاص هستند.

پانل های VA مزیت آشکاری در اینجا دارند. پانل های TN بدترین کنتراست را دارند، معمولاً در محدوده 600:1 – 1200:1. پنل های IPS کمی بهتر هستند و بین 700:1 تا 1500:1 متغیر هستند، اما هنوز به خوبی پنل های VA نیستند. بیشتر پنل‌های VA در مانیتورها نسبت کنتراست بالاتر از 2500:1 دارند و برخی از آنها 5000:1 تا 6000:1 هستند.

مانیتورهای جدید چگونه عمل می کنند؟

مانیتورهای جدید حتی از کم نور موضعی برای دستیابی به نسبت کنتراست بسیار بالاتر استفاده می کنند. مانیتورهای IPS حتی با کم‌نور کردن موضعی نمی‌توانند رنگ مشکی به عمق پنل‌های VA تولید کنند. به طور خلاصه، اگر اغلب از رایانه خود در یک اتاق تاریک استفاده می کنید، پنل مناسب است، زیرا تنها نوع پنل LCD است که می تواند سیاهی عمیق را در اتاق تاریک ایجاد کند. اگر در یک اتاق تاریک نیستید، تفاوت کنتراست به سختی قابل توجه است، به خصوص که بسیاری از مانیتورها دارای پوشش های ضد تابش هستند که می تواند نسبت کنتراست موثر نمایشگر را کاهش دهد. پنل های TN، IPS و VA مانیتورهای خاص خود را دارند.

این مطلب را هم ببینید
آموزش ریکاوری ایمیل های پاک شده در جیمیل

هر آنچه باید درباره ی پنل های tn ips و va بدانید

از بین سه مانیتور نشان داده شده در اینجا، سامسونگ بهترین کنتراست را دارد، تقریباً 4 برابر نسبت کنتراست دو مانیتور دیگر. ما کنتراست را در سطح ثابت سفید 100 cd/m² اندازه گیری می کنیم، بنابراین این بدان معناست که رنگ مشکی سامسونگ به طور متوسط 4 برابر تیره تر از بقیه است. دو مورد دیگر در مورد انتظارات ما از نمایشگرهای TN و IPS هستند، اما ایسوس برای TN ها در بالاترین حد خود قرار دارد. اکثر مانیتورهای TN که ما آزمایش کرده ایم بسیار بدتر از این هستند.

از آن جایی که روشنایی توسط یک نور پس زمینه در پشت لایه LCD کنترل می شود، نوع LCD استفاده شده اساساً تأثیری بر حداکثر روشنایی صفحه نمایش ندارد. با این حال، تفاوتی بین TN و VA/IPS وجود دارد، اما بیشتر به محدودیت های بازار مربوط می شود تا محدودیت های فنی. مانیتورهای TN تقریباً به اندازه گذشته محبوب نیستند و مدل‌های باقی‌مانده معمولاً بازی‌های با عملکرد بالا را هدف قرار می‌دهند، بنابراین تمرکز کمتری روی روشنایی وجود دارد.

سخن پایانی

در این متن سعی کردیم شما را با پنل های TN، IPS و VA آشنا کنیم. به همین دلیل، تقریباً تمام مانیتورهای سطح بالا در حال حاضر در بازار از پنل های VA یا IPS استفاده می کنند، بنابراین اگر به دنبال یک تصویر بسیار روشن، به خصوص برای HDR هستید، به احتمال زیاد VA یا IPS خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *