مقالات اینترنت و شبکه, مقالات کامپیوتر و تکنولوژی

همه چیز درباره اینترنت پاک کودک و نوجوان

اینترنت پاک کودک و نوجوان

امروزه تاثیر اینترنت به نوعی بر تمام مخاطبین از کودک تا بزرگسال جهانی شده است. شاید تا قبل از شیوع بیماری کرونا کودکان و نوجوانان کمتری بودند که دائما با ابنترنت سر و کار داشتند ولی متاسفانه از زمانی که کلاس های آموزشی آنلاین آغاز شد، کودکان زیادی مجبور به استفاده از اینترنت شدند. به این صورت بهتر که در این مقاله راجع به اینترنت پاک کودک و نوجوان صحبت کنیم.

منظور از اینکه اینترنت پاک کودک و نوجوان راه اندازی شده چیست؟

نمی دانم که دقیقا اسم اینترنت را چه می توان گذاشت. زیرا منبعی است که در عین حال هم می تواند عامل فساد و هم می تواند عامل موفقیت یک کودک یا نوجوان باشد. در این راستا وزیر ارتباطات و فناوری تاکید کرده که تا پایان سال شرایط اینترنت پاک کودک و نوجوان فراهم می شود. منظور از این موضوع این است که تمام آسیب هایی که در فضای مجازی وجود دارد، از بین خواهد رفت تا کودکان و نوجوانان بتوانند بدون نگرانی از این سیستم استفاده کنند. ولی با این وجود این که والدینی بخواهند اجازه چنین چیزی را به فرزندانشان بدهند یا خیر، اجباری نیست و به خود آن ها وابسته است. ولی به گفته وزیر ارتباطات زیر ساخت لازم برای استفاده از این افراد فراهم خواهد شد.

با توجه به اینترنت پاک کودک و نوجوان قرار است که فضای مجازی از این پس به بعد زیر نظر تراز انقلاب اسلامی راه اندازی شود تا کودک و نوجوان بتوانند در یک فضای مناسب و در کیفیت عالی از اینترنت استفاده کنند. به این ترتیب وزارت اطلاعات و ارتباطات قصد دارد تا در جهت از بین بردن فساد فضای مجازی این طرح را راه اندازی کند. به این صورت به لطف محقق شدن چنین ایده ای فرزندان می توانند در کنار خانواده خود بدون هیچ نگرانی در یک فضای سالم به یادگیری مهارت ها و دانش های جدید بپردازند. و نیازی نیست که خانواده نگران ایجاد شدن فساد یا هر گونه آسیب باشد.

اینترنت پاک کودک و نوجوان

چطور می توانیم فرزندان خود را در استفاده از اینترنت کنترل کنیم؟

سوالی که اغلب والدین به دنبال آن هستند، این که آن ها نمی دانند که چگونه می توانند فرزندان خود را در زمانی که از فضای اینترنت استفاده می کنند کنترل کنند. بهتر بدانید این موضوع اصلا نگران کننده نیست و با رعایت نکات مهمی می توانید این کار را انجام دهید. بهتر است که خشونت و سرزنش کردن کودکان در زمانی که آن ها از فضای مجازی استفاده می کنند را کنار بگذارید. شاید بپرسید پس چه کاری باید انجام دهیم؟

این مطلب را هم ببینید
نحوه اضافه کردن فایل PDF به پاورپوینت

بهترین کار این است که به جای کنترل مشهودانه به جای اینکه فرزندان خود را حساس کنید، با آن ها طرح دوستی بریزید و سعی کنید که در زمانی که فرزندان شما در حال استفاده از اینترنت هستند، با استفاده از جملات “عزیزم بیا با هم در رابطه با فلان چیز تحقیق کنیم”یا اینکه “عزیزم بیا با هم ببنیم که معلمت چه توصیه ای کرده است” و سایر جملات این چنینی به او نزدیک شوید و بعد در کنار او بنشینید و بدون کنجکاوی کردن او را زیر نظر بگیرید.

در صورتی که سعی کنید دائما او را از استفاده از اینترنت و شبکه های اجتماعی سرزنش کنید، یا با جملات اینکه “معلوم هست چه کار می کنی ” یا اینکه” ایا نمی خواهی تلفن را کنار بگذاری” او را کنجکاو کنید که مگر در این گوشی چه می تواند باشد که با من چنین رفتار می کنند، بهتر است که با او دوست باشید تا او کنجکاویتی راجع به فضای مجازی و اینترنت به دست نیاورد. این تنها راهی است که می توانید با خیال آسوده آن ها را تحت کنترل خود بگیرید و از اینکه آن ها در حال استفاده از اینترنت پاک کودک و نوجوان هستند خیالتان نیز راحت می شود.

اینترنت پاک کودک و نوجوان

تعادل بهترین عامل در کنترل کودک و نوجوان در استفاده از اینترنت

یکی از مهم ترین عوامل در زمینه اینترنت پاک کودک و نوجوان که همه چیز را در هر جایی تحت کنترل خود در می آورد، تعادل است. داشتن تعادل باعث میشود هیچ عامل از حد خودش عبور نکند. به همین دلیل تعادل داشتن سرلوحه شروع هر کاری است. شاید والدین بپرسند که منظور از اینکه تعادل داشته باشیم چیست؟

این مطلب را هم ببینید
مایکروسافت از ظاهر جدید منوی استارت ویندوز ۱۰ رونمایی کرد

اکثرا خانواده هایی هستند که در استفاده از اینترنت و فضای مجازی فرزندان خود را آزاد گذاشته و بهترین تجهیزات را در اختیار آنها قرار میدهند. سپس از اینکه چرا آنها دائما سرشان در گوشی همراهشان است و نمیدانند که چه کاری میکنند شاکی هستند. اینجاست که بحث نداشتن تعادل در رفتار والدین پدیدار میشود. به این ترتیب اگر دوست دارید تعادل را در رابطه با داشتن یک استفاده سالم از اینترنت در کودک و نوجوانتان حفظ کنید بهتر که به موارد ذکر شده زیر توجه کنید:

  • به جای سرزنش کودکان با آنها مهربان باشید و با سیاست آنها را تحت کنترل خود بگیرید.
  • از اینکه بهترین گوشی هوشمند را برای کودک و نوجوان خود بخرید دست بردارید.
  • بهترین تلفن همراه برای کودک و نوجوان شما تلفنی است که معمولی باشد و از همه مهمتر تنها برای استفاده از صفحات جست و جوگر به کار برده شود.
  • کودک خود را به دلیل کارهای روزانه به حال خود رها نکنید.
  • برای کودک و نوجوان خود وقت و زمان مشخص شده ای را برای استفاده از اینترنت و تلفن همراه تعیین کنید.
  • دائما بدون به کار بردن خشونت و سرزنش و تحریک کردن حس کنجکاوی کودکان و نوجوانان، برنامه های دانلود شده در تلفن همراه آن ها را چک کنید.
  • به آن ها اجازه دانلود و دریافت هر برنامه ای را ندهید.
  • حجم زیادی از اینترنت را در اختیار آن ها قرار ندهید و برای آن ها حد و مرز تعیین کنید.

سخن پایانی

در نهایت بهتر بدانید که هر چیزی با دوستی و مهربانی به پیش خواهد رفت. در غیر این صورت فرزندان از شما دست کشیده و ناامید می شوند. پس ایجاد حس تعادل با رفتاری مناسب را فراموش نکنید.

استفاده از اینترنت پاک کودک و نوجوان اصلا موضوع ناخوشایندی نیست. تنها باید با توجه به تمام مواردی که ذکر شد رفتار کنید و دست از سرزنش و رفتارهای خشونت آمیز بردارید. کودکان برای نزدیک شدن به شما نیاز به محبت و توجه دارند پس این موضوغ را فراموش نکنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *