اصطلاحات عکاسی, عکاسی و فیلم برداری

هیستوگرام ها در عکاسی و شناخت آن ها

هیستوگرام ها در عکاسی

هیستوگرام ها در عکاسی، تقریباً در هر نرم افزار مدرن ویرایش تصویر یافت می شود. حدس من این است که اکثر دوربین های دیجیتالی فعلی ، از جمله برخی کامپکت ها ، می توانند هیستوگرام ها را نیز به نمایش بگذارند. برخی حتی در صفحه نمایش خود این نمودار ها را به نمایش می گذارند. حتی زمانی که عکس می گیرید. همین مسئله نشان می‌ دهد که هیستوگرام ها بسیار مهم هستند. با این وجود، بسیاری از عکاسان مبتدی متوجه نمی‌ شوند که آن‌ها چه چیزی را نشان می‌ دهند. هیچ اشکالی ندارد. به هیچ عنوان این نکته نباید برای آن ها ایجاد سختی کند. زیرا به نظر می رسد که در ابتدا هیستوگرام ها در عکاسی بسیار پیچیده است. اما در واقع این چنین نیست.

ما در این مقاله سعی کردیم نکات مهم در ارتباط با هیستوگرام ها در عکاسی را برای مبتدیان و افرادی که نا آشنا هستند، بیان کنیم.

درک عمومی

نمودار هیستوگرام یک نمایش گرافیکی از مقادیر تنی تصویر شما است. به عبارت دیگر، هیستوگرام میزان تاثیر نور ویژه یافت‌ شده در عکس شما از سیاه %)تا سفید ۰۰ %)را نشان می‌ دهد. همان طور که در تصویر  نشان‌ داده شده‌ است، رنگ‌ های تیره در سمت چپ هیستوگرام نشان داده می‌ شوند. همچنان که حرکت می‌ کنید، رنگ‌ ها سبک‌ تر می‌ شوند. بخش میانی هیستوگرام، تن‌ های میانی را نشان می‌ دهد، که نه تاریک است و نه روشن. محور عمودی یک هیستوگرام میزان تن های آن در سبکی خاص را نشان می دهد. هیستوگرام وابسته به قرار گرفتن در معرض نور است ، اما همچنین تحت تأثیر منحنی تن و سایر تنظیمات است.
هیستوگرام ها در عکاسی چیست

نمودار اول

سایه و نقاط برجسته

سایه و نقاط برجسته نشان می‌ دهند که بخش خاصی از هیستوگرام ها در عکاسی لمس یا لبه است. در واقع نشانگر از بین رفتن جزئیات است ، که به آن قطع نیز گفته می شود. برش پر رنگ (مناطقی که به طور کامل سفید و غایب هستند) در صورتی رخ می‌ دهد که نمودار سمت راست، هیستوگرام را لمس کند. برش سایه (مناطقی که به طور کامل سیاه و غایب هستند)در صورتی رخ می‌ دهد که نمودار سمت چپ، هیستوگرام را لمس می‌ کند. هر دوی این موارد را می توان با تغییر تنظیمات نوردهی ثابت کرد. اما باید به خاطر داشته باشید که همه چیز به صحنه بستگی دارد. به عنوان مثال، اگر در تصویر خود خورشید وجود داشته باشد، طبیعی است که کاملا سفید باشد. در واقع هایلایت هایی رخ می‌ دهد.
نمودار هیستوگرام ها در عکاسی

نمودار دوم

کانال های رنگی

هیستوگرام ها در عکاسی معمولاً اطلاعات مربوط به سه رنگ اصلی –
  • قرمز ،
  • سبز و
  • آبی
را نشان می دهند و به عنوان
  • هیستوگرام RGB
شناخته می شوند.
این همان نمودار است که در بالا نشان داده شده است. متوجه خواهید شد که از چندین نمودار تشکیل شده است که با رنگ های مختلف مشخص شده اند. سه عدد از این نمودار ها نشان‌ دهنده کانال‌ های رنگی قرمز، سبز و آبی است.
  • نمودار نشان می‌ دهد که هر سه کانال با هم همپوشانی دارند.
زرد، فیروزه‌ای و سرخابی در جایی ظاهر می‌ شود که دوتا از کانال‌ ها با هم همپوشانی دارند.

هیستوگرام و نور دهی

برخی هیستوگرام ها در عکاسی در واقع میزان قرار گرفتن در معرض نور را به طور دقیق نشان می دهند. معمولاً ، یک هیستوگرام “خوب” بیشترین تن را در قسمت میانی نمودار ایجاد می کند ، و هیچ یا چند تن در لبه های افراطی پیدا نمی شود. یک هیستوگرام “بد” زنگ هایی را در لبه های نمودار ایجاد می کند که اساسا به معنای  از دست دادن جزئیات سایه (تصویر سایه و یا نوردهی بیش از حد در یک تصویر واحد است. 

سخن آخر

نمودار ها و هیستوگرام ها در عکاسی می توانند اطلاعات بسیار زیادی را در اختیار ما قرار دهند. از این رو کمک بسیار زیادی به ما خواهند کرد.
این مطلب را هم ببینید
معرفی بهترین دوربین های فوجی فیلم در سال 2020

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *