اخبار تکنولوژی

پربازدید ترین مقاله های ویکی پدیای فارسی در سال 2021

پربازدید ترین مقاله های ویکی پدیا

امروز می خواهیم بیشتر درباره ی پربازدید ترین مقاله های ویکی پدیا صحبت کنیم. رتبه‌بندی چند ساله پربازدیدترین صفحات ویکی‌پدیا از 1 دسامبر 2007 تا کنون نشان‌دهنده علایق انسانی در آن دوره است. داده‌های بازدید برای اولین سال‌های ویکی‌پدیا (۲۰۰۱–۲۰۰۷) تکه‌تکه است و داده‌های کامل در مورد نماهای موبایل فقط از ۱ ژوئیه ۲۰۱۵ در دسترس است. اگر می خواهید بیشتر درباره ی پربازدید ترین مقاله های ویکی پدیا بدانید، تا انتهای متن با ما همراه باشید.

پربازدیدترین کدام است؟

لیست های زیر شامل بازدیدهای دسکتاپ از 1 دسامبر 2007 و بازدیدهای تلفن همراه از 1 ژوئیه 2015 است. فهرست پربازدیدترین صفحات ویکی‌پدیا که یکی از بهترین شاخص‌های «آنچه جهان جمعی به آن فکر می‌کند»، در مؤسسات غیر مرتبط و منابع رسانه‌ای محبوب خارجی مورد توجه گسترده‌ای قرار می‌گیرد. بنابراین پربازدید ترین مقاله های ویکی پدیا را می توانید بیابید.

دانشگاه Degli Studi di Milano موتوری از رتبه بندی کامل تمام مقالات ویکی پدیا برای سال های 2014-2019 ایجاد کرد. در سال 2013، یک منبع رسانه ای خارجی تلاش کرد تا 10 صفحه محبوب ویکی پدیا را در تمام دوران تعیین کند. در همان سال وب‌سایت خبری بی‌بی‌سی مقاله‌ای را منتشر کرد که در آن بیشتر مقالات جستجو شده ویکی‌پدیا در سال 2012 به زبان‌های مختلف مورد بحث قرار گرفت. نسخه‌های دیگر فهرست‌های برتر برای دوره‌های کوتاه‌تر مرتباً توسط رسانه‌های معروف خارجی منتشر و مورد بحث قرار می‌گیرند.

صفحات پربازدید از لیست های قبلی برای دوره های کوتاه تر “پیوندهای خارجی” در زیر نامگذاری شده است و موتورهایی مانند Wikitally (تا سال 2017 وجود داشت) و Massview شناسایی شدند. Massview بازدیدها را بر اساس دسته از 1 ژوئیه 2015 شمارش می کند. تعداد بازدیدها برای صفحات شناسایی شده در رتبه بندی چند ساله بازدید صفحات ویکی پدیا یافت شد.

چرا ویکی پدیا انقدر محبوب است؟

این سایت تعداد تقریبی بازدیدهای دسکتاپ را از 1 دسامبر 2007 و بازدیدهای تلفن همراه را از 1 ژوئیه 2015 نشان می دهد. شمارش سایت تا پایان سال 2019 متوقف شد. بازدیدهای این سایت تا ژوئن 2015 برای دسکتاپ شامل بازدید از صفحه ربات می شود، در حالی که بازدیدهای ژوئیه در این سایت متوقف شد.

این مطلب را هم ببینید
هدست Kraken V3 X ریزر معرفی شد

هنگامی که ویکی‌پدیا را می‌خوانید، ممکن است در برخی مواقع از خود بپرسید: “چرا ویکی‌پدیا اینقدر عالی است؟ رشد و موفقیت عظیم آن چیست؟” برای پاسخ به این سوال، برخی از بزرگان در این صفحه توضیحات و استدلال هایی نوشته اند. برای مقایسه، همچنین ببینید چرا ویکی‌پدیا چندان عالی نیست، اما شما می توانید نهایتا به یک نتیجه گیری نهایی برسید و پربازدید ترین مقاله های ویکی پدیا را شناسایی کنید.

این مقاله تجزیه و تحلیل می کند که کدام صفحات و موضوعات در ویکی پدیا محبوب ترین هستند و چرا. برای بازه زمانی سپتامبر 2006 تا ژانویه 2007، 100 صفحه پربازدید ویکی‌پدیا در یک ماه شناسایی و از نظر موضوعات اصلی مورد علاقه طبقه‌بندی شده‌اند. موضوعات مشاهده شده با رفتار جستجو در وب مقایسه می شوند.

پرس و جوهای جستجو، که با عناوین محبوب ترین صفحات ویکی پدیا یکسان است، به موتورهای جستجوی اصلی ارسال می شود و موقعیت صفحات محبوب ویکی پدیا در 10 نتیجه جستجوی برتر مشخص می شود. داده های ارائه شده به توضیح اینکه چگونه موتورهای جستجو، و به ویژه گوگل، به رشد و شکل دادن به آنچه در ویکی پدیا محبوب است کمک می کند.

موتور جستجوی ویکی پدیا چگونه کار می کند؟

ویکی‌پدیا به یک مقصد اصلی در وب برای اطلاعات دایره‌المعارفی تبدیل شده است که توسط طیف متنوعی از کاربران مورد استفاده قرار می‌گیرد، مانند دانش‌آموزانی که به دنبال اطلاعات مرتبط برای پروژه‌های مدرسه و مقالات ترم خود هستند (پرسکات، 2006؛ 2007 ب). اندازه و وسعت ویکی‌پدیا از زمان شروع آن به شدت افزایش یافته است و نسخه انگلیسی آن اکنون بیش از 1.6 میلیون مقاله دارد (ویکی‌پدیا، 2007).  بنابراین شناسایی پربازدید ترین مقاله های ویکی پدیا بسیار راحت تر است.

بر اساس رتبه بندی ترافیک وب comScore برای ژانویه 2007، ویکی پدیا با 43 میلیون بازدیدکننده منحصر به فرد، نهمین سایت پربازدید در ایالات متحده است (comScore، 2007a). این سوال پیش می آید که کدام صفحات در ویکی پدیا بیشترین بازدید را دارند. شما انتظار دارید که صفحات مربوط به جغرافیا، تاریخ یا علم جزو پربازدیدترین صفحات باشند، زیرا آنها موضوعات نمونه اولیه موجود در یک دایره المعارف را نشان می دهند.

این مطلب را هم ببینید
معرفی سیستم گیمینگ Alienware Aurora با طراحی تازه

هدف این مقاله این است که بفهمد کدام صفحات و موضوعات در ویکی‌پدیا محبوب‌ترین هستند و چرا. منشأ آن در مطالعه‌ای است که از searchCrystal [1] برای تجسم همپوشانی بین 100 صفحه پربازدید در ویکی‌پدیا برای ماه‌های سپتامبر 2006 تا ژانویه 2007 استفاده کرد (Spoerri، 2007).

چگونه پربازدید ترین های شناسایی می شوند؟

شناسایی پربازدید ترین مقاله های ویکی پدیا خیلی سخت نیست. در کمال تعجب نویسنده، درصد بسیار کمتری از صفحات محبوب ویکی‌پدیا با موضوعات دایره‌المعارفی معمولی نسبت به آنچه انتظار می‌رفت مرتبط بودند. همانطور که این مقاله نشان خواهد داد، صفحات مربوط به سرگرمی و تمایلات جنسی بیش از 50 درصد از صفحات ویکی پدیا را که بیشترین بازدید را دارند، تشکیل می دهند.

پربازدید ترین مقاله های ویکی پدیا

به طور خاص، بسیاری از محبوب‌ترین صفحات مربوط به افراد مشهور رسانه‌ای و برنامه‌های تلویزیونی هستند، که برخی از محبوب‌ترین پرسش‌هایی را تشکیل می‌دهند که در سال 2006 به موتورهای جستجو ارسال شده‌اند (Google Zeitgeist، 2006؛ Yahoo، 2006؛ Hitwise، 2007).

آنچه در ویکی‌پدیا پرطرفدار است، این سوال بزرگ‌تر را ایجاد می‌کند که دقیقاً چه چیزی باعث ترافیک ویکی‌پدیا و محبوبیت فزاینده آن می‌شود. همانطور که با جزئیات بیشتر بحث خواهد شد، گزارش شده است که 70 درصد از ترافیک ویکی‌پدیا از موتورهای جستجو می‌آید. این بدان معناست که پیوندهای صفحات ویکی‌پدیا در نتایج جستجو یا صفحه نتایج گنجانده شده است و افراد این پیوندها را انتخاب می‌کنند.

سخن پایانی

این مقاله بررسی می‌کند که دقیقاً کجا یک صفحه محبوب ویکی‌پدیا در نتایج جستجو قرار می‌گیرد، اگر درخواستی را فرموله کنید که با عنوان صفحه ویکی‌پدیا یکسان باشد. این به درک اینکه چگونه موتورهای جستجو به طور خاص ترافیک را به ویکی‌پدیا هدایت می‌کنند کمک می‌کند. امیدواریم تا اینجای کار با پربازدید ترین مقاله های ویکی پدیا آشنا شده باشید. ابزار WikiCharts برای شناسایی 100 صفحه پربازدید ویکی‌پدیا در ماه‌های سپتامبر 2006 تا ژانویه 2007 استفاده می‌شود. لیست ها، در چهار لیست از پنج لیست و غیره. سوم، صفحات منحصربه‌فرد که در فهرست‌های مورد مقایسه قرار دارند، برای شناسایی موضوعات اصلی مورد علاقه دسته‌بندی می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *