مقالات کامپیوتر و تکنولوژی

چند ترفند ساده برای افزایش شارژدهی باتری موبایل

افزایش شارژدهی باتری موبایل

شارژ باتری موبایل شما زود تمام می‌شود؟ باتری گوشی شما شارژ را برای مدت کمی نگه‌داری می‌کند؟ از عملکرد باتری گوشی خود راضی نیستید؟ شاید وقت آن رسیده تا اقداماتی را برای استفاده زمان بیشتر از باتری موبایل خود انجام دهید! در این بخش با ما همراه باشید تا ترفندهای افزایش شارژدهی باتری موبایل را یاد بگیرید.

ترفندهای افزایش شارژدهی باتری موبایل

برنامه‌‌های پرمصرف را شناسایی کنید

عمر و مدت‌زمان شارژدهی باتری آن‌قدر موضوع پراهمیت و نگران‌کننده‌ای است که هر دو شرکت بزرگ اپل و گوگل ابزارهای نظارتی بر این موضوع را در سیستم عامل موبایل خود گنجانده‌اند. از طریق این ابزارها کاربران می‌توانند در گوشی خود برنامه‌هایی که بیشترین مصرف انرژی را دارند شناسایی کنند. در iOS یا اندروید به بخش تنظیمات بروید و روی گزینه‌ی باتری (Battery) ضربه بزنید. در این قسمت می‌توانید برنامه‌هایی که بیشترین انرژی باتری را از زمان آخرین شارژ گوشی مصرف کرده‌اند، مشاهده کنید.

پس از شناسایی پرمصرف‌ترین اپ‌ها، چند گزینه پیش رو دارید. می‌توانید ساده‌ترین راه را انتخاب و برنامه‌های پرمصرف را کاملاً حذف کنید تا  از صرفه‌جویی در مصرف باتری لذت ببرید یا به تنظیمات جداگانه‌ی هر برنامه وارد شوید و سعی کنید مصرف باتری آن‌ها را کاهش بدهید. به‌عنوان مثال می‌توانید در تنظیمات هر اپ جست‌وجو برای به‌روزرسانی‌ جدید را متوقف کنید. به یاد داشته باشید حتی اگر اپ بعضی برنامه‌ها را از گوشی حذف کنید (مانند توییتر و فیسبوک) می‌توانید از طریق مرورگر گوشی به وب‌سایت‌ آن‌ها دسترسی پیدا کنید.

این مطلب را هم ببینید
لپ تاپ AORUS 15P گیگابایت رونمایی شد

ویژگی صرفه‌جویی در مصرف باتری را فعال کنید

علاوه بر غیرفعال کردن عواملی که باعث کاهش شارژ باتری می‌شوند می‌توانید گزینه‌هایی که اندروید و iOS برای صرفه‌جویی در مصرف باتری تعبیه کرده‌اند فعال کنید. این گزینه‌ها معمولاً زمانی فعال می‌شوند که شارژ باتری به مقدار خاصی برسد؛ اما به‌صورت دستی نیز قابل تنظیم هستند. در دستگاه‌های اپل این گزینه، Low Power Mode نام دارد که از بخش Battery در تنظیمات قابل دسترسی است. می‌توانید زمان فعال‌ شدن این گزینه را دستی فعال کنید یا اجازه بدهید به شکل پیش‌فرض وقتی میزان شارژ باتری به ۲۰ درصد رسید، این گزینه فعال شود؛ در این صورت پس از رسیدن انرژی باتری به ۲۰ درصد یک پنجره‌ی پاپ‌آپ برای اطلاع‌رسانی به شما باز می‌شود. این گزینه باعث کاهش برخی از فرایندهای در حال اجرا در پس‌زمینه‌ی تلفن شما مانند گوش دادن به کنترل فعال‌سازی صدای «هی، سیری!» می‌شود.

در نسخه‌های اخیر اندروید این گزینه Battery Saver نام دارد؛ برای فعال کردن آن به بخش Battery در تنظیمات بروید. درست مانند گزینه‌ی Low Power Mode در iOS، این گزینه در اندروید چند سرویس پس‌زمینه را خاموش می‌کند، فعالیت برنامه‌هایی که در حال استفاده نیستند محدود می‌کند و می‌تواند به‌صورت دستی یا خودکار هنگامی‌که شارژ باتری به سطح خاصی می‌رسد فعال شود.

این مطلب را هم ببینید
بررسی هارد اکسترنال ای دیتا HD770G

این حالت مانند قرار دادن لپ‌تاپ در حالت low-power sleep mode است؛ با این تفاوت که همچنان قادر خواهید بود از گوشی خود تقریباً به شکل معمول استفاده کنید. وقتی حالت صرفه‌جویی در مصرف باتری فعال است، ممکن است متوجه شوید که برخی برنامه‌ها، استفاده از بعضی ویژگی‌های خود را متوقف می‌کنند (مانند بارگذاری خودکار عکس) یا انجام برخی کارها بیشتر طول می‌کشد (مانند دریافت پیام‌های جدید).

تنظیمات گوشی خود را بهینه کنید

نمایشگر بزرگ و شفاف تلفن‌های همراه یکی از بزرگ‌ترین عوامل کاهش سریع شارژ باتری است؛ بنابراین کاهش روشنایی یا تغییر تم گوشی به حالت تاریک (Dark mode) می‌تواند به افزایش عمر باتری کمک کند. در تنظیمات اندروید می‌توانید این گزینه را در بخش Display و در تنظیمات iOS در بخش Display & Brightness پیدا کنید.

اندروید و iOS هردو به شما امکان می‌دهند سرعت فعال شدن قفل‌ صفحه را روی تلفن خود تنظیم کنید. برای اینکه مطمئن شوید صفحه‌نمایش دستگاه شما پس از اینکه دیگر کاری با آن ندارید زمان زیادی روشن نمی‌ماند، زمان این گزینه را کمترین مقدار ممکن در نظر بگیرید. برای تنظیم این گزینه در اندروید از بخش تنظیمات وارد Display & Brightness شوید سپس گزینه‌ی Auto-Lock را انتخاب کنید. در تنظیمات اندروید نیز به Display بروید و با ورود به Advanced گزینه‌ی Screen timeout را انتخاب کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *