ترفند های کامپیوتری, مقالات کامپیوتر و تکنولوژی

چگونه باتری لپ تاپ را سالم نگه داریم (راهنمای نکات و ترفندها)

باتری لپ‌تاپ شما یکی از حیاتی‌ترین اجزای آن است، بنابراین یکی از مهم‌ترین اجزای آن برای حفظ سلامتی است. اگرچه ما بیشتر تمایل داریم ابتدا به سخت افزارهای دیگری مانند RAM، وضوح صفحه نمایش و قدرت CPU فکر کنیم.

وقتی در مورد لپ تاپ صحبت می کنیم، فراموش می کنیم که باتری نیروگاه لپ تاپ است و بدون آن، لپ تاپ به یک پریز برق متصل می شود.

بنابراین در این مقاله قصد داریم به نحوه سالم نگه داشتن باتری لپ تاپ بپردازیم. انجام این کار باعث می‌شود صاحبان لپ‌تاپ مجبور نباشند باتری‌های خود را زودتر از زمان مورد نیاز تعویض کنند.

چگونه باتری لپ تاپ را سالم نگه داریم؟ مواقعی که کار نمی کنید لپ تاپ خود را به برق وصل نگذارید، از گرم شدن بیش از حد آن خودداری کنید، از تخلیه کامل باتری خودداری کنید و تنظیمات برق را در بهترین حالت تنظیم کنید. صفحه نمایش را کم نور کنید و وای فای و بلوتوث را غیرفعال کنید تا زمان باتری شما طولانی شود و مطمئن شوید باتری شما از قبل آسیبی ندیده است.

در اینجا چند نکته مفید برای شارژ باتری لپ تاپ برای افرادی که می خواهند از عمر باتری خود حداکثر استفاده را ببرند، آورده شده است.

آیا باید لپ تاپ خود را همیشه به برق متصل کنید؟

این سوالی است که صاحبان لپ‌تاپ اغلب می‌پرسند و پاسخ آن یک نه ساده است.

برای اینکه بیشترین عمر باتری لپ تاپ خود را داشته باشید، شارژ نگه داشتن آن بین 40٪ تا 80٪ به عنوان استفاده بهینه در نظر گرفته شده است. با این حال، با باتری‌های جدید، شارژ روی ۱۰۰ درصد متوقف می‌شود، اما برای باتری‌های قدیمی‌تر، لازم نیست لپ‌تاپ خود را همیشه در حال شارژ نگه دارید.

نسل جدید باتری‌های لیتیومی در چرخه‌های شارژ کامل عملکرد بهتری دارند، بنابراین نباید اجازه داد که باتری به زیر 40 درصد کاهش یابد و این یک اقدام ایمنی است.همچنین، از آنجایی که در برخی مدل‌ها شارژ دائمی لپ‌تاپ‌ها می‌تواند باعث داغ شدن بیش از حد باتری شود، که بدیهی است که باید از آن اجتناب کنید.

در بسیاری از مدل های لپ تاپ، هنگامی که باتری به طور کامل شارژ شود، به طور خودکار منبع تغذیه باتری قطع می شود. بنابراین وصل نگه داشتن آن پس از آن مرحله غیرضروری است، با این حال، در بیشتر موارد اجازه نمی‌دهد باتری بیش از حد گرم شود.

آیا باتری لپ تاپ قبل از شارژ مجدد باید کاملا خالی شود؟

این یکی دیگر از سوالات متداول در مورد شارژ باتری لپ تاپ است. پاسخ به این نیز منفی است. بیشتر باتری‌های نسل جدید لپ‌تاپ از نوع لیتیوم پلیمری یا لیتیوم یونی هستند و به گونه‌ای طراحی شده‌اند که توانایی تحمل چرخه‌های شارژ مکرر را داشته باشند.

همانطور که در بالا ذکر شد، همیشه وصل نگه داشتن لپ تاپ به برق لزوماً به باتری شما آسیب نمی رساند، اما از آنجایی که باتری های لپ تاپ تعداد چرخه های شارژ و دشارژ محدودی دارند، بنابراین تخلیه کامل باتری لپ تاپ به احتمال زیاد عمر مورد نظر آن را کاهش می دهد. .

نکات شارژ لپ تاپ

همه لپ تاپ ها دارای باتری های قابل جابجایی داخلی برای خنک شدن نیستند. همچنین فن های خنک کننده داخلی بعد از چند سال خراب می شوند.

در زیر چند نکته مفید برای شارژ باتری آورده شده است که به دارندگان لپ تاپ کمک می کند تا عمر باتری لپ تاپ خود را به حداکثر برسانند:

این مطلب را هم ببینید
معرفی بهترین اپلیکیشن های رژیم غذایی در موبایل

-پس از شارژ لپ تاپ از تخلیه کامل آن خودداری کنید. بهترین روش این است که سعی کنید درصد باتری را بین 40 تا 80 درصد نگه دارید. این به ویژه برای باتری های لپ تاپ قدیمی صادق است.

-اطمینان حاصل کنید که لپ تاپ شما بیش از حد گرم نمی شود و فن خنک کننده کاملاً کار می کند. بعید است باتری لپ تاپ شما بیش از حد شارژ شود و به دلیل شارژ بیش از حد به خود آسیب برساند. برای دور زدن انرژی شارژ طراحی شده است.

-باتری هایی که 100% کامل شارژ می شوند فقط 300-500 چرخه دشارژ دارند. آنهایی که تا 80 درصد شارژ می شوند، تقریباً چهار برابر تعداد چرخه های شارژ می شوند.

-انجام پشتیبان‌گیری از باتری، غیرفعال کردن پورت‌ها و دستگاه‌های بلااستفاده، و انتخاب حالت صرفه‌جویی در باتری یا حالت سازگار با محیط زیست، لپ‌تاپ شما را در حالت‌های کم مصرف قرار می‌دهد و از تخلیه غیرضروری باتری نیز جلوگیری می‌کند.

البته، این نکات شارژ و تکنیک‌هایی که بعداً برای بهبود عمر باتری شما ارائه خواهیم کرد، اگر باتری شما در حال اتمام باشد، اهمیت چندانی نخواهد داشت. بنابراین، دانستن اینکه آیا باتری شما نیاز به تعویض دارد یا خیر، مفید است.

چگونه بفهمیم باتری شما نیاز به تعویض دارد یا خیر!

دو راه اصلی برای تشخیص اینکه آیا باتری شما نیاز به تعویض دارد وجود دارد.

تست باتری – روش اول

اولین راه برای آزمایش باتری لپ‌تاپ شما می‌تواند دقیقاً در رایانه شما اتفاق بیفتد. مراحل کلی زیر را انجام دهید (بدیهی است که بسته به سیستم عامل شما، فرآیند کمی متفاوت خواهد بود):

-سیم برق را جدا کنید.
-لپ تاپ خود را با استفاده از دکمه پاور خاموش کنید.
-با فشار دادن دکمه پاور لپ تاپ را ریستارت کنید
-پس از روشن شدن، کلید Esc را فشار دهید
-زمانی که منوی Start-Up ظاهر شد، System Diagnostics را انتخاب کنید.
-یک لیست عیب یابی و آزمایشات اجزاء باید ظاهر شود تست باتری را انتخاب کنید
-سیم برق را دوباره وصل کنید
-روی دکمه Start Battery Test کلیک کنید

هنگامی که تست باتری توسط سیستم کامل شد، باید یک پیام وضعیت مانند OK، Calibrate، Weak، Very Weak، Replace، No Battery یا Unknown به شما نمایش داده شود.

برای تشخیص بیشتر سیستم و انجام اقدامات بعدی مورد نیاز، در حالت ایده آل باید به دفترچه راهنمای مدلی که همراه لپ تاپ ارائه شده یا به صورت آنلاین در دسترس است، مراجعه کنید.

تست باتری – روش دوم

اگر لپ تاپ شما به درستی کار نکند، روش دوم کاربرد بیشتری دارد. این به شما کمک می کند تا بفهمید که آیا مشکلی که با آن مواجه هستید تنها مربوط به باتری است یا فراتر از آن در لپ تاپ.

اگر لپ‌تاپ شما به درستی کار نمی‌کند، باید باتری را از معادله خارج کنیم و ببینیم چه اتفاقی می‌افتد، در این روش…

-باتری لپ تاپ خود را با احتیاط خارج کنید
-لپ تاپ خود را فقط با استفاده از آداپتور پریز برق AC اجرا کنید
-اگر لپ تاپ شما فقط با برق متناوب به خوبی کار کند، به احتمال زیاد مشکل از باتری است

تکنیک هایی برای بهبود عمر باتری لپ تاپ شما

کم نور کردن صفحه نمایش

یکی از بزرگترین تخلیه برق در لپ تاپ ها صفحه نمایش است، به طور خاص، نور پس زمینه صفحه نمایش. این چیزی است که به شما امکان می دهد رنگ ها را روی صفحه نمایش LCD ببینید.

این مطلب را هم ببینید
بهترین نرم افزارهای جایگزین آفیس که رایگان هستند!

برخی از مدل‌های لپ‌تاپ قدیمی دارای نور پس‌زمینه فلورسنت هستند. در حالی که مدل‌های جدیدتر دارای نور پس‌زمینه LED هستند، با این حال حتی آن‌ها نیز مقدار زیادی از باتری را تخلیه می‌کنند.

کاهش روشنایی صفحه می تواند تا 30 دقیقه یا بیشتر به عمر باتری شما اضافه کند.

-به طور معمول همه لپ تاپ ها دارای میانبرهای صفحه کلید برای تنظیم سطح روشنایی هستند. برای انجام این کار می توانید کلید Fn را نگه داشته و یکی از کلیدهای عملکردی در ردیف بالای یکی از کلیدهای مکان نما را فشار دهید.

-اگر لپ‌تاپ شما این‌ها را ندارد یا کار نمی‌کند، با فشار دادن کلید Windows به مرکز عمل ویندوز 10 بروید و A را نگه دارید. در آنجا یک نوار لغزنده روشنایی در پایین پیدا خواهید کرد.

-اگر لپ‌تاپ شما نسخه قدیمی‌تری از ویندوز دارد، Win+X را فشار دهید. این به طور خودکار Mobility Center را باز می کند که از آنجا می توانید روشنایی را تنظیم کنید.

وای فای و بلوتوث را غیرفعال کنید

اگر از آنها استفاده نمی کنید، هر دو یا یکی از ویژگی های Wi-Fi و بلوتوث را غیرفعال کنید. هر دوی این عملکردها انرژی باتری را تخلیه می کنند، بنابراین معقول است که آنها را خاموش کنید.

بیشتر لپ‌تاپ‌های موجود دارای یک کلید یا کلید ترکیبی برای غیرفعال کردن وای‌فای هستند، با این حال، بلوتوث ممکن است پیچیده‌تر باشد، برای این کار ممکن است لازم باشد به دفترچه راهنمای دستگاه خاص خود مراجعه کنید یا به صورت آنلاین برای پاسخ جستجو کنید.

اگر لپ تاپ شما دارای ویندوز 10 است، کار بسیار ساده ای است: به سادگی با فشار دادن کلید Windows به Action Center رفته و A را نگه دارید و سپس روی نمادهای Wi-Fi و بلوتوث کلیک کنید تا آنها را غیرفعال کنید.

برای لپ‌تاپ‌های قدیمی‌تر، ممکن است میانبری را پیدا کنید که اغلب در منوی Start وجود دارد تا بلوتوث را فعال یا غیرفعال کنید.

اگر هنوز شک دارید، می توانید به کنترل پنل بروید، روی مدیر دستگاه کلیک کنید، سپس در لیست سخت افزارها حرکت کنید. وقتی آداپتور بلوتوث را پیدا کردید، روی آن کلیک راست کرده و Disable را انتخاب کنید. با دوبار کلیک کردن روی آیکون زمانی که غیرفعال است، دوباره فعال می شود.

تغییر تنظیمات پاور

احتمالاً لپ‌تاپ شما به‌طور پیش‌فرض به‌جای حالت «بهینه‌سازی انرژی» روی «تعادل» ویندوز تنظیم شده است.

برای تغییر تنظیمات حالت پاور، باید به Control Panel دسترسی داشته باشید و سپس Power Options را جستجو کنید و ببینید کدام Power Plan انتخاب شده است.

به خاطر داشته باشید که ویندوز بسته به اینکه با باتری یا برق کار می‌کند، از تنظیمات عملکرد و قدرت متفاوتی استفاده می‌کند.

یک گزینه صرفه جویی در باتری را پیدا کنید، سپس آن را انتخاب کنید و پنجره را ببندید. همچنین می‌توانید روی «نمایش طرح‌های اضافی» کلیک کنید. اگر هنوز چیزی برای یافتن در دسترس نیست، بهترین گزینه این است که با کلیک کردن روی گزینه تغییر تنظیمات طرح، یک طرح برق را سفارشی کنید.

و در نهایت…

ما امیدواریم که این برای کمک به تشخیص هر گونه مشکل باتری مفید بوده باشد، اما همچنین در ارائه نکات ساده برای حفظ باتری سالم در لپ تاپ شما مفید بوده باشد. همچنین، به راحتی می توانید صفحه محصولات پیشنهادی ما را برای برخی از محصولات عالی لپ تاپ را بررسی کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *