اخبار تکنولوژی, عکاسی و فیلم برداری, مقالات آموزشی پهپاد

چین یک پهپاد در حد و اندازه «نبوغ» ناسا معرفی کرد

چین در هر زمینه ای موفق به کپی شده است اما این بار در زمینه هوا فضا هم توانسته است پهپادی طراحی و تولید کند که مانند پهپاد ناسا که به نام پهپاد مریخی نبوغ شناخته می شود، پهپاد هلیکوپتری بسازد که سرانجام به مریخ فرستاده شود.

پهپاد هلیکوپتری نبوغ ناسا

پهپاد نبوغ (Ingenuity) اولین وسیله پروازی بوده که توسط بشریت به یک سیاره دیگر فرستاده شده است؛ آژانس فضایی ناسا این هلیکوپتر کوچک را همراه با جدیدترین مریخ نورد خود، استقامت (Perseverance)، به سیاره سرخ فرستاد.

در تابستان گذشته بود که سه کشور از بازیگران  حوزه صنعت هوافضا ماموریت‌هایی را برای کاوش سیاره سرخ آغاز کردند؛ چین، امارات متحده عربی و آمریکا هرکدام کاوشگری را در ماه‌های گذشته به سیاره مریخ فرستادند و در میان این تجهیزات پیشرفته، هلیکوپتری به نام نبوغ همراه با کاوشگر استقامت ناسا به مریخ فرستاده شد.

پهپاد هلیکوپتری چینی

مرکز ملی علوم فضایی چین هم پهپادی طراحی کرده است که به هلی‌کوپتر مریخی نبوغ ناسا شباهت بسیار زیادی دارد. این پهپاد چهار پایه منعطف، دو موتور روی هم سوار شده و بدنه ساده‌ای دارد. به همین دلیل دقیقا کپی هلی‌کوپتر مریخی ناسا است.

این مرکز طی یک خبر و بیانیه مطبوعاتی اعلام کرد که اسم این وسیله «پهپاد گشتی مریخ» (Mars cruise drone) است و احتمالا در مرحله بعدی تولید و توسعه قرار خواهد گرفت. سرانجام این پهپاد چینی به سیاره مریخ فرستاده خواهد شد و نواحی و قسمت های مختلف مریخ را مورد بررسی قرار خواهد داد.

این مطلب را هم ببینید
نکات مهم برای عکاسی در مسافرت

همان طور که گفته می شود چین ید طولانی در کپی محصولات از هر نوعی دارد اما بنا بر نظرات کارشناسان این پهپاد با این که از لحاظ طراحی دقیقا مانند نبوغ ناسا است اما از لحاظ عملکرد با آن تفاوت دارد.

مطمئنا اگر قرار باشد روزی سطح سیاره مریخ توسط بشریت به شکلی گسترده‌تر کاوش شود، باید اولین نمونه‌های پهپاد و وسیله‌های پروازی دیگر روی این جرم آسمانی آزمایش شوند تا بتوان اثبات کرد که انجام چنین کاری ممکن است. از طرف دیگر یک هلیکوپتر مریخی نه تنها با سرعت بیشتری سطح مریخ را آنالیز می‌کند، بلکه به کمک این وسیله می‌توان با راحتی بیشتری به قسمت‌های صعب‌العبور و پردردسر مریخ دست پیدا کرد و از گوشه گوشه سیاره سرخ اطلاعات  زیادی جمع‌آوری کرد.

به علاوه هر بخش از داده‌هایی که پهپاد نبوغ به زمین می‌فرستد، به دانشمندان کمک می‌کند تا در مورد به پرواز درآوردن وسیله‌های گوناگون در آسمان مریخ دانش باارزشی کسب کنند و برای پروازهای پیچیده‌تر آماده شوند.

چین  هم  جز سه کشوری است که ربات‌های زیادی را به ماه و مریخ فرستاده است و اکنون هم در حال ساخت ایستگاه فضایی مستقلی در مدار زمین است. افزون بر این، چین در نظر دارد تا در سال ۲۰۳۳ میلادی ماموریتی سرنشین‌دار به مریخ بفرستد.

این مطلب را هم ببینید
معرفی و بررسی نمایشگر گیمینگ BenQ MOBIUZ EX3415R

می توان گفت که چین تنها کشوری نیست که در صنعت فضا تقلید می‌کند. روسیه نیز شاتل فضایی خود را به نام «بوران» ‌(Buran) معرفی کرده است که هیچ وقت به فضا نرفته است.

چالش های سیاره مریخ

باید دید این پهپاد چینی هم می تواند چالش های سیاره مریخ  را که قبلا نبوغ ناسا با آن درگیر بوده حل کند یا نه؟ چالش‌هایی که پرواز در سطح مریخ را با چنین کاری در سطح سیاره زمین متفاوت می‌کنند، یکی از آن موارد  می توان به سرمای منفی 90درجه آن اشاره کرد که محافظت از هر وسیله ای در آن مشکل است، غلظت اتمسفر و همچنین میزان انرژی خورشیدی دریافتی این سیاره در مقایسه با زمین کم است بررسی‌ها نشان داده که جاذبه مریخ حدودا یک سوم زمین بوده و جو این سیاره هم به اندازه ۱ درصد اتمسفر زمین غلیظ است. چنین چالش هایی باعث می‌شود تا به پرواز در آوردن یک وسیله کنترل از راه دور که با برهم زدن توده‌های هوا کار می‌کند، در اتمسفری به رقیقی مریخ کار دشواری باشد. حال باید دید آیا چین هم می تواند با این چالش هایی که نبوغ ناسا داشته است هم راه حلی داشته باشد یا نه؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *