بازی و سرگرمی

کاهش حجم بازیها در ps5 با فناوری فشرده‌ سازی سونی

کاهش حجم بازیها در ps5

یکی از مشکلاتی که گیمرها با کنسول‌های نسل هشتمی داشتند، محدودیت ظرفیت حافظه‌ی ذخیره‌سازی بود؛ به‌خصوص اگر حجم حافظه پر می‌شد و گیمرها می‌خواستند بازی جدیدی نصب کنند. اما شرکت‌های سازنده‌ی کنسول‌های خانگی از جمله سونی روش‌هایی ارائه کرده‌اند که برای کاهش حجم بازیها در ps5 بسیار موثر می باشند.

کاهش حجم بازیها در ps5

در همین راستا، Tom’sHardware به تکنیکی پرداخته است که سونی برای فشرده‌سازی اطلاعات بازی‌های پلی استیشن ۵ استفاده می‌کند. پلی استیشن ۵ یکی از محدودترین حافظه‌های ذخیره‌سازی در میان کنسول‌های یک دهه اخیر را دارد؛ اما وضعیت آن‌قدر که به نظر می‌رسد بد نیست. بر اساس گزارش‌های منتشرشده، سونی در حال استفاده از یک تکنولوژی فشرده‌سازی مخصوص برای کاهش قابل‌ توجه حجم بازی‌های پلی استیشن ۵ است که اندازه فایل بازی‌ها را تا سقف ۶۰ درصد کاهش می‌دهد. این راهکار می‌تواند جبرانی برای حجم ۸۲۵ گیگابایتی فضای ذخیره‌سازی در این کنسول نسل نهمی باشد.

این مطلب را هم ببینید
عرضه بازی God of War برای کامپیوتر تایید شد

در گزارش‌ها ذکر شده  است که بازی Subnautica روی پلی استیشن ۵ فقط ۵ گیگابایت حجم اشغال می‌کند. این مقدار در مقایسه با حجم ۱۴ گیگابایتی این بازی روی PS4، کاهش ۶۰ درصدی نشان می‌دهد. تک رادار نیز گزارش داده است که حجم بازی Control: Ultimate Edition به لطف تکنولوژی فشرده‌سازی اختصاصی سونی به ۲۵٫۷۹ گیگابایت رسیده است که به‌مراتب کمتر از حجم ۴۲٫۵ گیگابایتی این بازی روی ایکس باکس سری ایکس است. در واقع اینجا با یک کاهش ۳۹ درصدی مواجه هستیم.

البته هنوز بسیاری از جوانب تکنولوژی اختصاصی سونی برای ما ناشناخته است. تمام اطلاعاتی که فعلاً از آن در اختیار داریم، نام نسبت داده‌شده به فناوری سونی است که ظاهراً به‌عنوان «Kraken» شناخته می‌شود. هنوز نمی‌دانیم آیا همه‌ی بازی‌های پلی استیشن ۵ از این قابلیت بهره‌مند خواهند شد یا اینکه توسعه‌دهندگان باید بازی‌های خود را برای استفاده این فناوری بهینه‌سازی کنند. ضمناً ممکن است Kraken به بازی‌های پلی استیشن ۴ گسترش یابد و بازی‌های قدیمی‌تر را تحت پوشش بگیرد. در حال حاضر همه‌ی این موارد احتمالاتی هستند که منبع موثقی ندارند.

این مطلب را هم ببینید
معرفی بازی Alien Isolation

معمولاً این‌طور بوده که تکنولوژی‌های فشرده‌سازی نیازی به دخالت توسعه‌دهندگان در بهینه‌سازی حجم بازی‌ها نداشته است؛ لذا از نظر فنی همه‌ی بازی‌هایی که روی SSD اختصاصی پلی استیشن ۵ اجرا می‌شوند، باید از Kraken پشتیبانی کنند.

امید آن می‌رود که فناوری فشرده‌سازی Kraken در درگاه ثانویه M.2 SSD کنسول نیز قابل‌ استفاده باشد. شاید حتی در آینده از این فناوری در درایوهای اکسترنال USB نیز استفاده شودِ اما برای اطلاع از این موارد باید فعلاً منتظر ماند. با دو برابر شدن حجم بازی‌های ویدئویی در طول سه چهار سال اخیر، این می‌تواند خبر خوبی برای کسانی باشد که نگران حجم حافظه کنسول جدید خود هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *