اصطلاحات عکاسی, عکاسی و فیلم برداری

قانون متقابل در عکاسی چیست؟

نکات سوال قانون متقابل چیست؟

یکی از بزرگترین چالش هایی که بسیاری از عکاسان با آن روبرو هستند ، ارائه عکس های شارپ هنگام عکاسی دستی دوربین است. بسیاری از آن ها بدون درک منبع مشکل ، که معمولاً لرزش دوربین است ، به تصاویر مبهم ختم می شوند. متأسفانه ، لرزش دوربین می تواند از منابع مختلفی ناشی شود. از تکنیک های اولیه نادرست نگه داشتن دست گرفته تا لرزش های آینه ای و ناشی از شاتر که می توانند واقعاً چالش برانگیز باشد و گاه مقابله با آنها ناممکن باشند. ما در این مقاله به معرفی قانون متقابل در عکاسی پرداخته ایم. با استفاده از این قاعده می توان عکس های زیبا تری گرفت.

در واقع می توان گفت شایع ترین علت لرزش دوربین سرعت شاتر پایین‌تر از حد قابل قبولی در هنگام نگه داشتن دوربین است. قانون متقابل یا دوجانبه می‌ تواند به میزان زیادی شانس گرفتن عکس‌ های شارپ را در زمانی که شما یک سه‌ پایه در دست ندارید، افزایش دهد. 

 

تعریف این قاعده

به خاطر این واقعیت که  چون انسان‌ ها نمی‌ توانند کاملا بی‌ حرکت باشند، به خصوص وقتی که یک شی را مانند یک دوربین نگه می‌ دارند،

حرکات ایجاد شده توسط بدن ما می‌ تواند باعث

  • لرزش دوربین
  • و ایجاد تاری

در تصاویر شود.

این مطلب را هم ببینید
دوربین بدون آینه چیست؟

فرض پایه قاعده متقابل این است که

  • سرعت شاتر دوربین شما باید حداقل به صورت معکوس فاصله کانونی موثر لنز باشد.
  • قانون متقابل در واقع کمک می کند تا تاری تصویر  برطرف گردد.

اجازه دهید مثالی بزنیم.

پاسخ به قانون متقابل چیست؟

صحرا

فرض کنید که با یک لنز زوم مانند Nikkor 80-400mm f / 4.5-5.6G VR (یک نگاهی عمیق به ما) در حال عکسبرداری با دوربین کامل فریم مانند Nikon D750 (بررسی عمیق) هستید. تمام آنچه قانون متقابل  بیان می‌ کند، این است که اگر در حال عکاسی از ۸۰ mm هستید، سرعت شاتر شما باید حداقل ۱ / ۸۰ ثانیه تنظیم شود، در حالی که اگر شما به ۴۰۰ میلی متر زوم کنید، سرعت شاتر شما باید حداقل ۱ / ۱ ثانیه باشد. استفاده از چنین سرعت شاتر های سریع باید از تاری دوربین جلوگیری کند. چرا؟ از آنجا که ارتباط مستقیمی بین فاصله کانونی و لرزش دوربین وجود دارد، هرچه فاصله کانونی طولانی تر باشد ، احتمال لرزش دوربین نیز بیشتر است.

تفاوت تاری دوربین با تاری حرکتی

مهم است به این نکته اشاره کنیم که تاری ناشی از لرزش دوربین بسیار متفاوت از تاری حرکتی است (که در آن سوژه سریع‌تر از تنظیم سرعت شاتر است).

  • در تاری دوربین معمولا کل تصویر محو می‌شود،
  • در حالی که تاری حرکتی ممکن است تنها سوژه را داشته باشد،
  • یا بخشی از سوژه مات به نظر می‌ رسد،
  • در حالی که بقیه تصویر شارپ به نظر می‌ رسد.
این مطلب را هم ببینید
دوربین عکاسی کانن canon 2000D با لنز ۵۵-۱۸ IS II

همچنین لازم به ذکر است که قانون متقابل فقط در هنگام نگه داشتن دوربین اعمال می شود – نصب دوربین شما روی یک جسم پایدار مانند سه پایه به چنین سرعت شاتر سریع احتیاج ندارد.

قانون متقابل چیست؟

نور

فاصله کانونی موثر

لطفاً توجه داشته باشید که من از کلمه “فاصله کانونی مؤثر” در تعریف استفاده کردم و با یک دوربین فول فریم نمونه ای از آن را برای شما قرار دادم. اگر دوربینی با سنسور کوچکتر از 35 mm / استفاده می کنید. ، (و بیشتر دوربین های ورودی DSLR و دوربین های بدون آینه دارای سنسورهای کوچکتر هستند) ، ابتدا باید فاصله کانونی مؤثر را محاسبه کنید ، که به عنوان “میدان دید معادل” شناخته می شود. ، با ضرب کردن فاصله کانونی با ضریب محصول. بنابراین اگر از همان لنزهای ۸۰- ۴۰۰ میلی متری در دوربین Nikon DX با ضریب 1.5x محصول استفاده می کنید و از ۴۰۰ میلی متر عکس می گیرید ، حداقل سرعت شاتر شما حداقل باید 1 / 600th ثانیه باشد.

  • ۴۰۰* ۱.۵ = ۶۰۰

سخن آخر

ما در این م قاله با مفهوم مهم قانون متقابل یا دو جانبه آشنا شدیم. قاعده ای که کمک زیادی به ما می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *