اصطلاحات عکاسی, عکاسی و فیلم برداری

تفاوت لنز تله و واید چیست؟

تفاوت لنز تله و واید

در کار با دوربین های عکاسی یکی از مهم ترین موضوعاتی که در نظر گرفته می شود نوع لنز است که در دوربین استفاد شده است،دوربین های عکاسی اصولا مجهز به دو لنز واید و تله هستند. اما اینکه تفاوت لنز تله و واید چیست را ما به شما خواهیم گفت.

تفاوت لنز تله و واید

میدان دید

لنزهای واید به شما زاویه دید زیادی می‌دهند اما لنزهای تله فوتو یک نمای محدود به شما می‌دهند و این در حالی است که مناظر به طور کلی عالی به نظر می‌رسند، این عادت خوبی است که چند لحظه وقت بگذارید و به دنبال جزئیات بگردید. این‌ها عناصر زیبایی از یک منظره هستند که ممکن است کوچک شوند، یا در وسعت یک تصویر واید نادیده گرفته شوند. این زمانی است که لنز تله فوتو به میان می‌آید. زاویه دید محدود آن برای نشان دادن عناصر اضافی عالی است، و برای فوکوس صحیح روی صحنه‌های کوچک و زیبا مانند منحنی کوه، بازتاب یک حوضچه دور افتاده یا تصویر ضد نور یک درخت مناسب است

این مطلب را هم ببینید
دوربین بدون آینه چیست؟

عمق میدان

زمان عکاسی واید، ثبت تمام جزئیات در فوکوس بسیار راحت‌تر است، از چمن زیر پا گرفته تا خط الراس افق. این به ویژه هنگامی‌که می‌خواهید از واضح‌ترین دیافراگم استفاده کنید، خودش را نشان می‌دهد. با این حال، عمق میدان کوچک‌تر برای جداکردن سوژه از پس زمینه خیلی بهتر است، و این زمانی است که لنزهای تله فوتو به کار می‌آیند. با استفاده از چشم انداز به عنوان یک پس زمینه خوب بوکه، از جزئیات نزدیک در دیافراگم کم عکس بگیرید.

فشردگی عمق

بر هیچ کس پوشیده نیست که لنزهای واید با بزرگ کردن عناصر در پیش زمینه و کوچک کردن قسمت‌های پشت، حس عمق یک تصویر را گسترش می‌دهند. این امر برای ایجاد تصویری که به شما احساس این را بدهد که می‌توانید به داخل تصویر رفته و در آن قدم بزنید بسیار عالی است. اما از طرف دیگر، ممکن است کوه‌های زیبایی که در فواصل دور وجود دارند را مانند تپه‌های کوچک نشان دهید. اما از طرف دیگر لنز‌های تله فوتو، با فشرده سازی عمق، باعث می‌شوند که سوژه‌های دور و نزدیک از نظر اندازه به یک شکل به چشم برسند. یک حس عمق فشرده شده برای انتزاع یک صحنه عالی است.

این مطلب را هم ببینید
بررسی گیمبال موبایل دی جی آی DJI Osmo Mobile 4 Smartphone Gimbal

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *