آموزش و تکنیک های عکاسی, عکاسی و فیلم برداری

اصول استفاده از تک پایه دوربین

استفاده از تک پایه دوربین

در عکاسی، ثابت بودن دوربین بسیار مهم است. برای جلوگیری از تار شدن عکس ها، باید از تکان خوردن دوربین جلوگیری کرد. این مساله خصوصا زمانی که در نور کم عکاسی می کنید، بسیار اهمیت پیدا می کند. در عکاسی ورزشی، عکاسی حیات وحش، عکاسی خیابانی و دیگر حوزه های عکاسی، تک پایه می تواند جایگزین بسیار مناسبی برای سه پایه باشد. در این بخش قصد داریم نحوه استفاده از تک پایه دوربین را به شما عزیزان آموزش دهیم.

آموزش استفاده از تک پایه دوربین

بالای سر

این شاید ساده ترین راه برای استفاده از تک پایه دوربین باشد ، اما باید بدانید دلیل اصلی که باعث می شود هر عکاسی، تک پایه دوربین را تهیه و استفاده کند، همین است. این تکنیک ساده است، بدین صورت که شما، دوربین تان را به بالای تک پایه، متصل می کنید ، سپس پایه را تا ارتفاعی که مد نظرتان هست، باز کرده و سپس قفل کنید. حال، آن را در ارتفاع مورد نظر برای ثبت عکس، در دست گرفته و دکمه شاتر را فشار دهید.

این مطلب را هم ببینید
آموزش پیشرفته و قدم به قدم منوهای اپلیکیشن DJI Go

اما فراموش نکنید که در این حالت کار کردن با دکمه شاتر، چون دوربین در دست تان نیست، کار سختی است پس باید از سیستم بلوتوث یا ریموت (کنترل از راه دور) استفاده کنید و یا به سادگی دوربین خود را روی تایمر تنظیم کنید تا عکس بگیرد.

پایه سوم

روش دیگر استفاده از تک پایه دوربین این است که دوربین خود را به سر تک پایه متصل کنید،  و سپس پاهای تان را باز کرده و جورب ثابت کنید تا  تک پایه همراه با دوربین،  درست مقابل چشمان شما قرار گیرد. پاهایتان را به اندازه عرض شانه باز کنید، به گونه ای که راحت باشید، مقابل سوژه قرار گیرید، سپس پایه تک پایه دوربین تان را در مقابل نقطه مرکزی پاهای باز خود قرار دهید و آن را به سمت بدن خود تکیه دهید تا قسمت سوم پا از یک سه پایه خیالی باشد.  این تکنیک در شرایطی که زمین کمی ناهموار باشد ، مانند روی چمن یا شن ، بهتر عمل می کند.

این مطلب را هم ببینید
دوربین کانن مدل EOS 5D Mark IV و نقد و بررسی آن

حالت جلو

پس از اتصال دوربین خود به تک پایه و کشیدن پایه آن تا ارتفاع مورد نظر و ثابت کردن پای تک پایه،  به گونه ای که منظره یاب دوربین تان دقیقا مقابل چشم تان قرار بگیرد، کافی است پای تک پایه را در جلوی خود قرار دهید.

پیوستگی یا panning

این تکنیک بیشتر وقتی استفاده می شود که تک پایه مستقیماً در مقابل شما باشد. تکنیک”Panning” به حرکت دوربین در صفحه ، با همان سرعتی که سوژه در همان امتداد حرکت می کند ، اشاره دارد. عکاسی از مسابقه های اتومبیل رانی یا یک دوچرخه سوار که از مقابل شما عبور می کند دو کاربرد معمولی از عکاسی به سبک panning است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *