اخبار تکنولوژی

مقایسه سری آیفون ۱۳؛ گوشی‌های جدید اپل چه تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند؟

مقایسه سری های آیفون 13 با سری جدید اپل

23 شهریور ماه 1400، تاریخی است که کمپانی اپل از سری های آیفون 13 شامل آیفون 13 مینی، آیفون 13 و آیفون 13 پرو و پرومکس رو نمایی کرد. و این رونمایی در کالیفرنیا بدون حضور خبرنگاران به علت شیوع ویروس کرونا برگزار شد. اپل مانند گذشته این سری از آیفون های 13 را در چهار مدل مینی تا پرومکس را عرضه کرده است. پیش تر ویژگی های این سری از گوشی های آیفون توسط تحلیلگران بررسی شده بود اما چیزی که در ظاهر پیداست تفاوت چندانی با سری های آیفون 12 ندارد. در این مقاله قصد داریم به مقایسه سری آیفون ۱۳ با گوشی های سری جدید اپل بپردازیم.

تفاوت ها و شباهت های سری های آیفون 13 با سری جدید اپل

در این سری ها تفاوت ها و شباهت هایی وجود دارد. برای مثال همه ی آن ها دارای A15 Bionic می باشند که اپل معتقد است این چیپست توان پردازش بسیار بالایی دارد. در طراحی سری های آیفون 12 از تکنولوژی لرزشگیر سنسور شیفت بهره گرفته شده است. از شباهت های دیگر بین این مدل ها می توان به دوربین سلفی 12 مگاپیکسلی و حافظه ی 128 گیگابایت اشاره کرد که برای همه ی مدل ها یکسان است.

تفاوت هایی در سایز نمایشگر سری آیفون 13 وجود دارد. برای مثال آیفون 13 مینی دارای سایز 5.4 اینچ می باشد و آیفون 13 و مدل پرو دارای سایز 6.1 اینچ می باشند. مدل پرومکس نیز از سایز نمایشگر 6.7 برخوردار است.

این مطلب را هم ببینید
دوربین ماژول گوشی_های سری گلکسی S22

در مدل های پرو، نمایشگر پروموشن از فرکانس 120 هرتزی بهره برده است. این ویژگی سبب شده تا موبایل بتواند با توجه به برنامه ای که در صفحه اجرا می شود و سبک محتوایی آن، نرخ تازه سازی را جهت صرفه جویی بین 10 تا 120 هرتز تنظیم کند. پرومکس از لحاظ نوع باتری نسبت به سایر مدل ها دارای باتری با حجم بیشتر است.

مقایسه دوربین در سری های آیفون 13 با سری جدید اپل

مدل های پرو آیفون 13 از دوربین سه تایی بهره گرفته اند و در سایر، دوربین دوتایی استفاده شده است. در طراحی مدل های پرو یک دوربین تله فوتو در کنار سایر دوربین ها با  اسکنر LiDAR  به کار برده شده است. در مقایسه سری آیفون ۱۳ با گوشی های سری جدید اپل می توان گفت آیفون 13 پرو و پرومکس در نمونه های پیشرفته دارای 1 ترابایت فضای خالی جهت ذخیره سازی دارند.

مقایسه سری های آیفون 13 با سری جدید اپل

حافظه رم

حافظه ی رم در مدل های استاندارد و مینی 4 و در مدل پرو و پرومکس 6 می باشد. سری های آیفون از لحاظ ظرفیت باتری نیز دارای تفاوت هایی می باشند. آیفون 13 مینی داری ظرفیت 2406 میلی آمپر ساعت، آیفون 13 و پرو 3095 میلی آمپر ساعت و مدل پرومکس 4352 میلی آمپر ساعت می باشد.

از لحاظ ظاهری تفاوتی میان سری های آیفون وجود ندارد. اما در قیمت ها تفاوت به چشم میخورد. آیفون 13 مدل مینی 699 دلار، آیفون 13 حدود 799 دلار، پرو 999 دلار و پرومکس 1099 دلار می باشد.

این مطلب را هم ببینید
ایجاد محدودیت دسترسی برای کودکان در iOS

مقایسه سری های آیفون 13 با سری جدید اپل

در ادامه مقایسه سری آیفون ۱۳ با گوشی های سری جدید اپل می توانیم به بهبود سنسور های دوربین نسبت به سری های قبلی اشاره کنیم. این بهبودی، افزایش 2.2 برابری در مدل های پرو داشته است. در دوربین اولترا واید از دیافراگم f/ 1.8 و سیستم اتوفوکوس استفاده شده است که سبب می شود در محیط هایی که نور کم است و فضای تقریبا تاریکی به وجود آمده است تا 92 درصد می تواند عکس هایی با وضوح و شفافیت بهتری را به ثبت برساند.

کمپانی اپل برای اولین بار از ویژگی ماکرو در طراحی گوشی های خود استفاده کرد و از آن در دوربین، اسلوموشن و تایم لپس نیز بهره گرفته است. هم چنین اپل با استفاده از تکنولوژی 5 نانومتری موفق شده است تا برای نخستین بار، توانسته عملکرد گرافیکی را تا حد زیادی افزایش دهد. این کمپانی مدعی شده است که بهره گیری از این ویژگی باعث پیشی گیری 50 درصدی او از سایر رقیب های بازار می شود.

سری های پرو شش هسته ای می باشند و شامل دو هسته با قدرت بالا و 4 هسته ی پردازشگر هستند.

آیفون 13 و آیفون 13 مینی از پنل OLED برای نمایشگر بهره مند هستند و گوشه های بدنه ی آن ها از محافظ آلومینیومی استفاده شده است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *