ترفند های کامپیوتری, مقالات کامپیوتر و تکنولوژی

آموزش تبدیل MBR به GPT

تبدیل MBR به GPT

اگر هارددیسک جدید تهیه کردید اما نمیتوانید از فضای آن استفاده کنید، باید دیسک خود را از MBR به GPT تغییر دهید. در این بخش می خواهیم نحوه تبدیل MBR به GPT را به شما عزیزان آموزش دهیم.

روشهای تبدیل MBR به GPT

تشخیص نوع پارتیشن

پیش از تبدیل MBR به GPT باید ابتدا مشخص کنید که نوع پارتیشن هارد درایو شما چیست. برای این کار روی منوی استارت بزنید و Disk Management را سرچ کنید. روی Disk 0 راست کلیک کنید و Properties را بزنید.

اگر چند هارد درایو داشته باشید، در این بخش نام آن‌ها را هم به صورت Disk 0، Disk 1 و… مشاهده خواهید کرد.

روی سربرگ Volume بزنید. در بخش Partition style اگر Master Boot Record نوشته شده باشد، پارتیشن شما MBR است.

Disk Management

برای تبدیل هارد MBR به GPT با این روش، ابتدا از داده‌های خود بکاپ بگیرید. روی منوی استارت بزنید و This PC را جستجو کنید. سپس روی آن راست کلیک کنید و Manage را بزنید. از منوی سمت چپ روی Disk Management بزنید. روی پارتیشن موردنظر خود راست کلیک کنید و Delete Volume را انتخاب کنید. در آخر، روی دیسک موردنظر کلیک کنید و Convert to GPT Disk را انتخاب کنید.

این مطلب را هم ببینید
ایرباد AKG N400 با قابلیت حذف نویز فعال رونمایی شد

CMD

برای رفع مشکل تبدیل MBR به GPT با این روش، ابتدا از تمامی اطلاعات خود بکاپ بگیرید. روی منوی استارت بزنید و cmd را جستجو کنید. سپس روی Command Prompt راست کلیک کنید و Run as Administrator را انتخاب کنید. در پنجره باز شده diskpart را وارد کنید و Enter را بزنید. سپس list disk را وارد کنید و Enter را بزنید. حال select disk X را وارد کنید و به جای X عدد دیسکی را که می‌خواهید کانورت شود، وارد کنید. سپس clean را وارد کنید تا تمامی داده‌های دیسک پاک شود. سپس پیام DiskPart succeeded in cleaning the disk را دریافت خواهید کرد. در نهایت، convert GPT را وارد کنید و Enter را بزنید. سپس صبر کنید تا دستورات تغییرات را اعمال کنند.

این مطلب را هم ببینید
آموزش رفع ارور Element Not Found در ویندوز 10

استفاده از MBR2GPT

برای تبدیل MBR به GPT با استفاده از MBR2GPT روی منوی استارت راست کلیک کنید. سپس Windows PowerShell (Admin) را انتخاب کنید. همچنین می‌توانید Command Prompt را هم انتخاب کنید.

عدد دیسک موردنظر را برای تبدیل کردن پیدا کنید. برای این کار از Disk Management GUI یا diskpart استفاده کنید. حال باید عدد دیسک را از ۰ به GPT تغییر دهید. برای این کار از دستور /allowFullOS استفاده کنید. به صورت پیش فرض MBR2GPT در حالت WinPE اجرا می‌شود. شما باید با این روش آن را به Windows environment تغییر دهید. دستور باید به شکل زیر باشد:

mbr2gpt /validate /disk: 0 /allowFullOS

وقتی این تغییر را ایجاد کردید، /validate را حذف کنید.  یعنی به جای دستور زیر:

mbr2gpt /validate

دستوری را که در ادامه مشاهده می‌کنید، وارد کنید:

mbr2gpt /convert

دستور نهایی باید به شکل زیر باشد:

mbr2gpt /convert /disk: 0 /allowFullOS

پس از اجرای تغییرات، سیستم را ری استارت کنید.

1 دیدگاه در “آموزش تبدیل MBR به GPT

  1. you movies گفت:

    سایت خیلی خوبی دارید
    امیدوارم موفق باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *