عکاسی با موبایل, عکاسی و فیلم برداری

آموزش فیلمبرداری با موبایل

فیلمبرداری با موبایل

برای همه ما موقعیتی پیش می آید که به جای استفاده از دوربین های حرفه ای باید از گوشی موبایل خود برای فیلمبرداری استفاده کنیم. اگر اصول فیلمبرداری با موبایل را بدانید قعا می توانید ویدیوهای باکیفیت و حرفه ای تهیه کنید.

فیلمبرداری با موبایل

عدم فیلمبرداری عمودی با موبایل

سازندگان موبایل به دلایل متعددی این امکان را در اختیار شما گذاشته‌اند که بتوانید ویدیوهای خودتان را به صورت افقی یا عمودی ضبط کنید. با اینکه فیلمبرداری عمودی با گوشی موبایل روی دستگاه‌هایی که صفحه نمایش عمودی دارند کار عاقلانه‌ای به نظر می‌رسد، این ویدیوها روی دستگاه‌های دیگر خیلی خوب دیده نمی‌شوند. مانیتور کامپیوتر، تلویزیون و حتی وبسایت‌ها نیز ویدیو را به صورت افقی نشان می‌دهند. شما انتظار ندارید که به سینما بروید و ببینید پرده نمایش به صورت عمودی قرار گرفته است؟ ما در عصر صفحه نمایش‌های عریض زندگی می‌کنیم.

استفاده از سه پایه

در زمان فیلمبرداری توصیه ما این است که گوشی را با هر دو دست نگه دارید و آرنج خود را به بدنتان بچسبانید. دست‌های من هنگام فیلم برداری با گوشی موبایل خیلی نمی‌لرزند ولی اگر بخواهم چندین فیلم گوشی خودم را بعدا ویرایش کنم، کوچک‌ترین حرکات هم باعث می‌شود فیلم‌های من غیرحرفه‌ای به نظر برسند. از این روی استفاده از یک سه پایه برای کاهش لرزش فیلم‌های گرفته شده توسط گوشی موبایل یکی از نکات مهم فیلم برداری با موبایل است.

این مطلب را هم ببینید
مقایسه GoPro hero 8 با GoPro hero 9

عدم استفاده از زوم دیجیتال

برخی اوقات ممکن است استفاده از زوم دیجیتال گوشی هوشمند برای ثبت یک تصویر نزدیک‌تر به سوژه خیلی وسوسه انگیز باشد ولی به خاطر اینکه لنز دوربین توانایی زوم اپتیکال را ندارد و شما فقط تصویر را به صورت دیجیتالی زوم می‌کنید، این کار فقط یک نتیجه خواهد داشت: پیکسل‌دار شدن تصویر

ضبط صدا

در پرسه ی فیلمبرداری و فلیم سازی یکی از بخش های مهم ضبط صدا است؛ ممکن است گوشی شما قادر نباشد که صدا هارا به وضوح ضبط کند یا نتواند صداهای اضافی را مانند صدای باد و سایر های نویزها کاهش دهد؛ اگر متوجه شدید که حتما به ابزار های صدابرداری نیاز دارید اقدام به تهیه آن کنید. در اکثر مواقع می‌توانید از میکروفون داخلی دوربین برای ضبط صدا هنگام فیلم برداری با موبایل استفاده کنید اما برای ضبط ویدیوهای حرفه‌ای مانند مصاحبه‌ها باید از یک میکروفون استفاده کنید و آن را تا جایی که ممکن است به سوژه نزدیک کنید.

این مطلب را هم ببینید
دوربین FX3 سونی رونمایی شد

لنز کلیپسی

شما ممکن است در شرایطی قرار بگیرید که بخواهید تصویر عریض‌تری داشته باشید و یا روی یک سوژه خیلی نزدیک فوکوس کنید. خوشبختانه لنزهای اپتیکال کلیپسی که برای تلفن‌های همراه عرضه می‌شوند خیلی ارزان هستند و از آن‌ها می‌توانید برای تصاویر واید و یا ماکرو استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *