آموزش و تکنیک های عکاسی, عکاسی و فیلم برداری

نکاتی برای استفاده از تعادل نامتقارن در عکاسی

تعادل نامتقارن در عکاسی

یک عکس متقارن است اگر دارای دو ضلع (تقریبا) یکسان با یک نقطه مرکزی محور باشد. اما حالت دیگری وجود دارد که به آن تعادل نامتقارن در عکاسی می گویند. وقتی یک عکس نامتقارن است، از نظر دید وزنی نابرابر است. اما آن عناصر بصری تعادل یکدیگر را برقرار می‌کنند. در این نوع عکاسی نیاز است نکات زیر رعایت شوند تا بتوان از این تکنیک به نحو احسنت استفاده کرد.

نکات مهم تعادل نامتقارن در عکاسی

  • از قرار دادن عناصر به نفع خود استفاده کنید

جایگذاری می‌تواند یک روش عالی برای ایجاد تعادل نامتقارن باشد. این امر اندازه را دستکاری می‌کند، که بر وزن بصری اشیا تأثیر می‌گذارد. این عکسی که در وین گرفتم را ببینید. کلیسای موجود در پس زمینه بسیار بزرگتر از دوچرخه است. اما دوچرخه در پیش زمینه قرار گرفته است، که باعث می‌شود بزرگتر به نظر برسد.

این مطلب را هم ببینید
عدسی و لنز دوربین و معرفی آن

رنگ ها همچنین به تعادل عدم تقارن موجود در این عکس کمک می‌کنند. دوچرخه و سقف کلیسا دارای رنگ‌های مشابه هستند. حتی اگر یکسان نباشند، هر دو نوعی فیروزه‌ای هستند. بنابراین، هر دوی آن‌ها توجه بیننده را جلب می‌کنند.

  • کادر بندی را دستکاری کنید

شما همچنین می‌توانید یک شی متقارن را با قاب بندی آن به روشی دیگر به نامتقارن تبدیل کنید. تصویر برگ سبز زیر یک مثال خوب است. می‌توانید آن را طوری کادر بندی کنید تا تقارن رگ‌های آن در طول محور نشان داده شود. در عوض، میانه آن به یک طرف قاب نزدیکتر است. به این ترتیب تعادل نامتقارنی در تصویر ایجاد می‌کند.

  • قوانین ترکیب بندی را اعمال کنید

یکی از اولین چیزهایی که هنگام ترکیب بندی عکس یاد می‌گیرید، قانون یک سوم است. آیا قبلاً می‌دانستید که این قانون با ویژگی‌های تقارن نیز مخالف است؟ به جای اینکه سوژه اصلی را در وسط تصویر قرار دهید، آن را نزدیک به خطوط متقاطع قرار دهید. قانون یک سوم یک روش عالی برای ایجاد عدم تقارن در عکاسی است.

این مطلب را هم ببینید
آموزش عکاسی از کودکان در منزل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *