آموزش و تکنیک های عکاسی, عکاسی و فیلم برداری

دلایل فوکوس نکردن دوربین چیست؟

دلایل فوکوس نکردن دوربین

یکی ازمشکلاتی که در بسیاری از مواقع عکاسان را با چالش روبرو می سازد ، عدم فوکوس دهی صحیح دوربین است. در این بخش قصد داریم دلایل فوکوس نکردن دوربین را به شما عزیزان توضیح دهیم.

دلایل فوکوس نکردن دوربین

لنز باید کالیبره شود

اگر لنز شما به طور مداوم در جلو یا عقب نقطه فوکوس مورد نظر فوکوس می‌کند، لنز شما باید کالیبره شود. این مسئله واقعاً جدی نیست و می‌تواند خیلی سریع تنظیم شود، با این حال یکی از دلایل عمده فوکوس نکردن دوربین است. بعضی از دوربین‌ها با یک فرایند داخلی ساخته می‌شوند تا لنزهای شما را برای آن ترکیب خاص دوربین-لنز دوباره کالیبراسیون کنند. این ویژگی به عنوان تنظیم دقیق AF یا تنظیم دقیق میکرو (AF) شناخته می‌شود. گزینه‌های خارج از دوربین دیگری مانند LensAlign و FoCal نیز وجود دارد.

کثیف بودن سنسورهای فوکوس خودکار

وقتی از سنسورها صحبت می‌کنیم فقط به سنسور اصلی که در پشت آینه قرار دارد مراجعه فکر می‌کنیم. مجموعه دیگری از سنسورها وجود دارد که در پایه دوربین قرار دارند. این سنسورهای AF شما هستند. سنسورهای AF کثیف می‌توانند دلیل فوکوس نکردن دوربین باشد و این مشکل هنگام عکاسی از سوژه‌های کم نور یا کنتراست کم افزایش می‌یابد. بهتر است به طور مرتب سنسور خود را تمیز کنید وقتی دوربین مرتباً در جلو یا در عقب نقطه فوکوس قرار دارد. برای این کار دوربین خود را روی حالت تمیز کردن سنسور تنظیم کنید. سپس از یک دمنده دستی برای گردگیری حسگر AF استفاده کنید.

این مطلب را هم ببینید
نکات مهم برای عکاسی از منظره کوهستان

حالت فوکوس خودکار اشتباه

یکی از رایج ترین مشکلات برای گرفتن مداوم عکس واضح این است که دوربین شما در حالت AF اشتباه است. به عنوان مثال، اگر از پرندگان عکاسی می‌کنید و به نظر می‌رسد همیشه تصاویر تار دارید، حالت AF فعال را بررسی کنید. اگر چیزی غیر از AF-C (Continuous Servo AF) باشد، با مشکل روبرو خواهید شد. به همین ترتیب، اگر حالت منطقه AF دوربین شما به درستی تنظیم نشده باشد، به مشکل می‌خورید.

تکنیک بد

اگر تکنیک شما دقیق نباشد، از هر ده بار، 9 بار با تار شدن عکس مواجه خواهید شد. تکنیک ضعیف می‌تواند مواردی از استفاده از سرعت شاتر کندتر از بهینه گرفته تا حرکت ردیابی نادرست یا عدم تمایل به استفاده از سه پایه باشد، یا حتی تنفس نادرست هنگام عکسبرداری.

این مطلب را هم ببینید
ساعت آبی در عکاسی چیست؟

شرایط نوری ضعیف

شرایط کم نور تقریباً همان مشکلی را دارد که صحنه های کم کنتراست دارند. دوربین شما ممکن است در شرایط کم نور بتواند نوردهی زیادی داشته باشد، به شرطی که از سه پایه و سرعت شاتر به اندازه کافی آهسته استفاده کنید، اما در تاریکی به اندازه کافی نمی‌تواند ببیند تا کجا فوکوس کند. برخی از دوربین‌ها سعی می‌کنند با یک “لامپ کمکی AF” که یک نور کوچک است که در بالا یا کنار لنز شما قرار دارد، این مشکل را برطرف کنند.

این چراغ به طور موقت سوژه شما را به اندازه کافی روشن می‌کند تا دوربین شما بتواند فوکوس را قفل کند، (با مزایای ناخوشایند سوژه‌های آزار دهنده انسان و حیوان، که به طور کلی دوست ندارند توسط نورهای کوچک کور شوند. برخی از دوربین‌ها از مادون قرمز برای دور زدن مشکل استفاده می‌کنند).

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *