آموزش و تکنیک های عکاسی, عکاسی و فیلم برداری

نکات مهم در عکاسی از هواپیما

عکاسی از هواپیما

یکی از چالش برانگیزترین و خلاقانه ترین زانرهای  عکاسی ، عکاسی از هواپیما می باشد. این نوع عکاسی به عهده دو دسته از عکاسان است. یکی افرادی که دسترسی به فرودگاه‌ها و خطوط هوایی دارند و یکی آن‌هایی که بدون این دسترسی‌ها هستند. در این بخش می توانید نکات مهم در عکاسی از هواپیما را یاد بگیرید.

عکاسی از هواپیما

تجهیزات مورد نیاز

بطور ایده آل باید از سیستم دوربینی استفاده کنید که بتوانید از لنزهای نرمال تا لنزهای سوپر تله فتو برای هنگامی که از فاصله دور عکاسی می کنید را برای آن تهیه کنید. برای عکاسی از پشت نرده ها و فنس ها استفاده از لنزهایی با فاصله کانونی 500-200 میلیمتر کاربرد زیادی دارد اما برای مواقعی که هواپیماها در جلوی شما بر روی زمین حرکت می کنند لنزهای 80-16 و 200-55 میلیمتر عالی هستند. در فضاهای داخلی فرودگاه باید از لنزهای واید و حتی سوپرواید برای به تصویر کشیدن سالن ها و گیت ها استفاده کنید. شناخت کامل دوربین و اتخاذ سریع تنظیمات بهینه برای ثبت سوژه های متحرک و شرایط متغیر کاملاً ضروری است. هرچند استفاده از دوربین هایی باسرعت عکاسی پیاپی بالا و لنزهایی با دیافراگم باز، ایده آل است اما می توانید با دوربین های آماتوری و لنز کیت آن ها هم عکس های قابل قبولی بگیرید.

این مطلب را هم ببینید
دوربین میرورلس لایکا SL2-S معرفی شد

عکاسی هنگام فرود و برخاست

برای بسیاری از عکس ها، لحظه کلیدی می توانید هنگام برخاستن و جمع شدن چرخ های هواپیما یا لحظه فرود و لمس باند باشد. بهترین مکان برای این نوع عکس ها قرار گرفتن بر روی باند و روبروی هواپیما می باشد. اگر می توانید روی باند پرواز باشید بهترین فاصله از هواپیماهای در حال فرود حدود یک سوم از انتهای باند، و برای هواپیماهای در حال برخاست حدود سه چهارم انتهایی باند است. با توجه به اینکه طول باندهای فرودگاه های مدرن حدود 3 کیلومتر است، مسافت زیادی را باید پیاده روی کنید اما ارزشش را دارد.

قبل از شروع عکاسی، چندین و چند بار فوکوس را چک کنید، نوردهی را در شرایط نوری مختلف بررسی کنید و بطور پیاپی عکاسی کنید. دوربینی با سرعت عکاسی پیاپی 7 فریم در ثانیه ایده آل است. هنگام ویرایش عکس ها پس از عکسبرداری، عکسی را انتخاب کنید که سوژه در اوج حرکت بوده و بهترین فوکوس و ساده ترین پس زمینه را داشته باشد.

این مطلب را هم ببینید
شاخه های گوناگون عکاسی

عکاسی هوانوردی در هوای بد

در هوای بد و نامناسب هم عکاسی کنید. در هوای بد و هنگامی که کسی در اطراف حضور ندارد بهترین موقعیت برای عکاسی شماست. عکس هایی که در آب و هوای نامناسب از هواپیماها گرفته می شوند (بخصوص هنگام پرواز) بسیار مورد توجه خطوط هوایی هستند و می توانید از فروش آن ها درآمد قابل توجهی کسب کنید. آب و هوای بشدت ابری می تواند جایگزین خوبی برای پس زمینه های همیشه آبی آسمان هنگام فرود و برخاست هواپیماها باشد. لازم نیست حتماً زیر باران ایستاده باشید تا از آذرخش و صاعقه عکاسی کنید، کافی است آن ها در پس زمینه باشند. از اینکه در جای امن ایستاده اید و پوشش مناسبی هم دارید اطمینان حاصل کنید.

اطلاع از برنامه پروازها

اطلاع از برنامه پرواز هواپیماها فرصت کافی برای برنامه ریزی عکسبرداری از هواپیماها را در اختیار شما قرار می دهد. استفاده از اپلیکیشن FlightRadar 24 بهترین روش برای اطلاع از برنامه پروازی برای هر فرودگاه است. اگر قصد دارید از یک خط هوایی خاص عکاسی کنید باید از ساعات ورود و خروج هواپیماها اطلاع دقیقی داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *