ترفند های کامپیوتری, مقالات کامپیوتر و تکنولوژی

چند ترفند کاربردی برای ارتقا لپ تاپ قدیمی

ارتقا لپ تاپ قدیمی

بسیاری از افراد یک لپ تاپ قدیمی و کهنه در خانه دارند که تقریبا از کارافتاده شده و فقط برای کارهای ساده و پیش پا افتاده قابل استفاده است. اما در این بخش می خواهیم چند روش ساده اما کاربردی را به شما عزیزان آموزش دهیم تا بتوانید لپ تاپ قدیمی خود را دوباره زنده کنید. در این بخش با ما همراه  باشید تا روش های ارتقا لپ تاپ قدیمی را یاد بگیرید.

روش های ارتقا لپ تاپ قدیمی

شرایط را بسنجید

اول گامی مهم بردارید و شرایط را بسنجید: آیا دستگاه بوت می‌شود؟ اگر می‌شود، مشکل کجاست؟ آیا هارد درایوش به درستی کار نمی‌کند؟ آیا نمایشگرش شکسته؟ آیا دکمه‌های کیبورد گم شده؟ یا اینکه شرایط وخیم‌تر بوده و تنها راه باقی‌مانده، بازیافت دستگاه است؟ برطرف کردن برخی مشکلات کار سختی نیست. مثلا اگر مشکل فقط محدود به هارد درایو باشد، می‌توانید یک قطعه جدید بخرید، هرچند که طبیعتا باید هزینه‌اش را هم بپردازید.

اگر سخت‌افزار هنوز در شرایط قابل قبول باشد، گزینه‌های زیادی پیش رویتان است. بدیهی‌ترین گزینه: هارد درایو را فرمت کرده و ویندوز را دوباره نصب کنید. چنین کاری قطعا ارزش زحمتش را دارد، اما آنقدرها هم ضروری نیست. ولی به فرض اینکه دستگاه ورژن‌های قدیمی‌تر ویندوز را به اجرا در آورد، باید نصب آخرین ورژن از ویندوز ۱۰ را در اولویت قرار دهید، چون ویندوزهای قبلی اکنون انبوهی از آسیب‌پذیری‌های امنیتی دارند.

این مطلب را هم ببینید
علائم تشخیص خرابی هارد دیسک

راهکار کلاسیک: نصب لینوکس

این احتمالا محبوب‌ترین گزینه میان کاربران باشد، چون با یک تیر، چند نشان خواهید زد. وقتی شما لینوکس را نصب می‌کنید، می‌توانید آن را به طور کامل جایگزین سیستم عامل قبلی کنید. به جای ویندوز، ناگهان سیستمی عاملی با بوت سریع، مقاوم در برابر ویروس و محیطی شبیه به ویندوز گیرتان می‌آید که قادر به انجام هر کاری نیز هست.

اگر با لینوکس آشنایی ندارید، این یک سیستم عامل متن‌باز است که هزاران برنامه‌ را به اجرا در می‌آورد، از جمله نرم‌افزارهای LibreOffice و OpenOffice که مشابه پکیج آفیس مایکروسافت هستند. مرورگرهایی مانند کروم، فایرفاکس و اپرا، بازی‌هایی مانند Civilization V و ماینکرفت، سرویس‌های ایمیلی مانند Thunderbird و نرم‌افزارهای ادیت تصویر هم‌سطح با فوتوشاپ مانند GIMP نیز روی لینوکس اجرا می‌شوند.

به کروم‌بوک تبدیلش کنید

فرق کروم‌بوک با یک لپتاپ عادی که قدرت پردازشی محدود دارد و رابط کاربری گوگل که نیازمند توان پردازشی چندان نیست را به اجرا در می‌آورد چیست؟

اگر شما هم تفاوتی احساس نمی‌کنید، پس باید به سراغ یک سیستم عامل متفاوت به نام کرومیوم (Chromium) بروید. چرا کرومیوم را به لینوکس ترجیح دهیم؟ عمدتا به این خاطر که بسیار سبک‌وزن است و روی متوسط‌ترین سخت‌افزارها نیز به اجرا در می‌آید. از سوی دیگر، این سیستم به مذاق کاربران اندروید نیز حسابی خوش خواهد آمد.

این مطلب را هم ببینید
آموزش غیر فعال کردن حالت Sticky Keys ویندوز

مغز لپتاپ را به دانش هدیه کنید

شاید پروژه SETI@Home را هنوز به یاد داشته باشید. این پروژه مدتی نه‌چندان پیش شروع به کار کرد و برای همین شاید نامش به گوشتان نخورده باشد. SETI@home کامپیوتر شخصی شما را به یک شبکه توزیع‌شده متصل کرده و از توان پردازشی آن برای تحلیل اطلاعات رادیو تلسکوپ استفاده می‌کند. به عبارت دیگر، بقایای لپتاپ شما می‌تواند به جستجو برای هوش فرازمینی کمک کند.

تمام کاری که باید انجام دهید، دانلود نرم‌افزار Boinc (برای ویندوز، مک و لینوکس) و سپس انتخاب SETI@home در لیست پروژه‌های در دسترس است. اگر به فضایی‌ها و بیگانگان علاقه چندانی ندارید، می‌توانید در Boinc به سراغ پروژه‌های «پردازش داوطلبانه» دیگر در حوزه‌هایی مانند تحقیقات پزشکی و تحلیل‌های اقلیمی بروید. تنها هزینه روی دست‌تان، هزینه برقی خواهد بود که صرف روشن نگه داشتن لپتاپ می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *