مقالات کامپیوتر و تکنولوژی

آشنایی با انواع حافظه های جانبی ؛ هارد اکسترنال، فلش درایو و حافظه SSD

انواع حافظه های جانبی

همه کاربران کامپیوتر مطمئناً با حافظه های جانبی مخصوص و مورد علاقه خودشان به صورت مداوم سر و کار دارند. پیشرفت تکنولوژی و دنیای امروز منجر به افزایش اطلاعات نیز شده است . نگهداری و حفاظت از اطلاعات و داده ها آن هم به مدت طولانی از مسائل با اهمیت انسان می باشد و هر روزه تحقیق ، اختراعات جدید و روش های نوینی برای نگهداری از اطلاعات به وجود می آید . در این میان نقش انواع حافظه های جانبی روزبروز پررنگ تر می شود.

انواع حافظه های جانبی

فلش درایو و مزایای آن

انواع حافظه های جانبی

فلش درایو یک وسبله ذخیره‌سازی داده کوچک است که به پورت USB وصل می‌شود. کوچک بودن این وسیله بزرگترین مزیت آن است. در واقع این وسیله آنقدر کوچک است که به راحتی در جیب و کیف جا می‌شود و می‌توانید آن را همیشه همراه خود داشته باشید. اگر به دنبال یک وسیله ذخیره‌سازی داده کم حجم و کوچک هستید که هرجا خواستید با خود آن را ببرید بهتر است یک فلش درایو بخرید. فلش درایو در برابر ضربه و برخوردهای ناشی از حرکت و جابه‌جایی بسیار مقاوم است. در واقع، فضای ذخیره‌سازی این درایوها هیچ قطعه‌ی محرکی ندارد که باعث خرابی یا فرسودگی آن شود.

معایب فلش درایو

بزرگترین نقطه ضعف فلش درایو  فضای ذخیره‌سازی کم آن‌ها است. در واقع، برای انتقال و ذخیره فایل‌های کوچکی مانند عکس و متن می‌توان روی چنین وسیله‌ای حساب کرد اما اگر به دنبال ذخیره حجم بالایی از اطلاعات هستید این وسیله مناسب شما نیست و بهتر است به سراغ گزینه‌های بعدی بروید.

این مطلب را هم ببینید
آموزش تنظیم قابلیت تایپ خودکار متن در ورد

هارد اکسترنال

انواع حافظه های جانبی

در جهانی که تمام اطلاعات و داشته های ما بر پایه صفر و یک تنظیم شده است، از دست دادن اطلاعات، به گونه ای فاجعه به حساب می آید. هارد اکسترنال در واقع همان هارد داخلی کامپیوتر یا لپ تاپ هست که فقط ظاهر و رابط اتصال متفاوتی دارد. اگر قاب هارد اکسترنال رو باز کنید ، در زیر قاب یک هارد معمولی می بینید.

مزیت‌های هارد اکسترنال

از بین سه دستگاه‌ ذخیره‌سازی داده، هارد اکسترنال بیشترین ظرفیت‌ فضای ذخیره‌سازی را برای شما مهیا می‌کند. تقریباً با همان هزینه فلش مموری 256 گیگابایتی، می‌توانید یک هارد اکسترنال 1 ترابایتی بخرید که حافظه‌ای چهار برابر فلش مموری دارد! گذشته از این، هارد اکسترنال بهترین گزینه برای حل کردن مشکل کم بودن حافظه کامپیوتر است. می‌توانید یک هارد اکسترنال یک ترابایتی و حتی 512 گیگابایتی را با قیمت ارزان بخرید، آن را به کامپیوتر خود وصل کنید و از فضای ذخیره‌سازی گسترده آن برای ذخیره فایل‌ها و برنامه‌های بیشتر لذت ببرید. شما حتی می‌توانید روی هارد اکسترنال خود سیستم عامل هم نصب کنید!

معایب هارد اکسترنال

از بین این سه گزینه برای ذخیره‌سازی داده، هارد اکسترنال تنها وسیله‌ای است که از قطعات متحرک استفاده می‌کند. به همین دلیل، هاردهای اکسترنال در برابر ضربه، برخورد و خراش آسیب‌پذیر هستند و ضربه فیزیکی به دستگاه باعث از دست رفتن داده‌ها و خرابی خود هارد می‌شود. به همین دلیل، این نوع هاردها بیشتر برای کامپیوترهای رومیزی مناسب هستند. شما می‌توانید آن‌ها را به کامپیوتر وصل کرده و مقادیر زیادی داده را دانلود و به هارد اکسترنال منتقل کنید. با وجود این، این روزها هارد اکسترنال‌ها به اندازه‌ی یک کیف پول هستند و به راحتی می‌توان آن را با خود حمل کرد بنابراین لازم نیست برای همیشه آن را در یک جای ثابت نگهدارید.

این مطلب را هم ببینید
لپ‌تاپ Creator 15 شرکت MSI رونمایی شد

حافظه SSD اکسترنال

انواع حافظه های جانبی

حافظه SSD بر پایه حافظه فلش است که فلش مموری‌ها و مموری کارت‌ها نیز بر همین اساس ساخته می‌شوند. به زبان دیگر حافظه‌های SSD شبیه به فلش مموری‌ها البته در سایز بزرگتر هستند که در کیفیت ساخت و نوع قطعات با هم اختلافاتی دارند. حافظه SSD رقیبی برای هاردها یا حافظه‌های HDD محسوب می‌شود. زیرا بدلیل مقاومت زیاد و همچنین مصرف برق کمتر و نیز سرعت عملکرد بالا می‌تواند جایگزین خوبی برای این نوع از حافظه‌ها باشد به شرط اینکه قیمت این نوع حافظه هم کمی به صرفه تر شود.

معایب حافظه SSD اکسترنال

اگر به خرید یک حافظه SSD اکسترنال فکر می‌کنید بد نیست بدانید که این وسیله نسبت به هارد اکسترنال یا فلش درایو USB گرانتر است و در نتیجه برای خرید آن باید هزینه بیشتری بپردازید. در واقع، اگر به دنبال ذخیره مقدار زیادی داده به قیمت ارزان هستید بهتر است گزینه دوم را در نظر بگیرید. با این وجود، سرعت بارگذاری و انتقال داده حافظه SSD اکسترنال بیشتر بوده و زمان بارگذاری نرم‌افزارها را کاهش می‌دهد؛ بنابراین این گزینه بهترین انتخاب برای ذخیره بازی‌ها و برنامه‌ها به حساب می‌آید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *