آموزش و تکنیک های عکاسی, عکاسی و فیلم برداری

آشنایی با مدل های مختلف عکاسی پرتره

مدل های مختلف عکاسی پرتره

شاخه ای از عکاسی که عکس برداری از چهره انجام می شود به عکاسی پرتره معروف است. این شاخه یکی از زمینه هایی است که اغلب عکاسان به آن علاقه مند هستند. بسیاری از عکاسان حرفه ای از عکس های پرتره به عنوان زمینه های یادگاری کار خود استفاده می کنند. این سبک از عکاسی مدل های مختلفی دارد. اگر می خواهید مدل های مختلف عکاسی پرتره را بشناسید با ما در این بخش همراه باشید.

مدل های مختلف عکاسی پرتره را بشناسید

پرتره معمول یا سنتی

عکاسی پرتره‌ی سنتی یا Traditional Portrait یکی از مشهورترین انواع عکاسی پرتره است. هر فرد در طول زندگی خود، بارها این نوع از عکاسی پرتره را تجربه کرده است. در سبک پرتره‌های سنتی، فرد مستقیم به دوربین خیره می‌شود. معمولا در این عکس‌ها ته قسمت بالاتنه‌ی فرد در عکس وجود خواهد داشت. امروزه این عکس‌ها را در آتلیه و جلوی یک پرده شفاف می‌گیرند. عکس‌های سه در چهار نمونه‌ای از پرتره‌های سنتی هستند که در هر کار اداری، لازم می‌شوند. این سبک عکاسی از سال‌های دور رواج داشته و به عنوان عکاسی رسمی شناخته شده است.

پرتره گروهی و خانوادگی

عکس‌های گروهی نیز یکی از انواع عکس پرتره است که با گسترش تلفن‌های هوشمند، رواج پیدا کرده است. البته پرتره‌های گروهی سابقه طولانی دارند. همه ما در خانه خود چندین آلبوم عکاسی داریم. تعداد زیادی از این عکس‌ها نیز، به شکل پرتره‌ی گروهی هستند. بنابراین این سبک نیز برای شما بسیار آشنا است و بسیاری از خاطرات شما با پرتره‌های گروهی ثبت شده است.

این مطلب را هم ببینید
نقد دقیق در عکاسی از تصاویر خود

پرتره‌های رسمی

پتره‌ها رسمی شباهت بسیاری به پرتره‌های سنتی دارند. البته شرایط آن‌ها نسبت به سایر عکس‌ها کمی متفاوت‌تر است. در این سبک باید نور به خوبی تنظیم شود و فرد سوژه‌ی عکس در محیط مناسب قرار گیرد. پرتره‌های رسمی مانند گرفتن عکس‌های یادگاری نیستند و به عکاسان حرفه‌ای نیاز دارند. شما می‌توانید نمونه‌هایی ‌از از عکس‌های رسمی را در بیلبوردهای تبلیغاتی مشاهده کنید. معمولا شرکت‌های عرضه کننده لباس،‌ از پرتره رسمی برای تبلیغات استفاده می‌کنند.

 پرتره مفهومی

هر یک انواع عکس پرتره هدف خاصی را دنبال می‌کنند. برخی برای ثبت خاطرات هستند. برخی دیگر برای تبلیغات به کار می‌روند. در مورد هدف پرتره‌های مفهومی، می‌توان گفت که برای نشان دادن یک مفهوم به کار می‌روند. این سبک نیز معمولا توسط عکاسان حرفه‌ای انجام می‌شود. عکاسان در پرتره‌های مفهومی سعی دارند تا موضوع مورد نظر خود را به مخاطبان خود نیز منتقل کنند.

این مطلب را هم ببینید
نکات مهم برای عکاسی در فضاهای داخلی

پرتره‌های محیطی

این سبک از انواع عکس پرتره چیزی مابین سنتی و سبک زندگی است. منظور از محیط زیست، می‌تواند محل کار یا زندگی افراد باشد. هدف از اینگونه عکاسی معرفی کار یا سبک زندگی یک فرد است. بنابراین معمولا پرتره محیطی را در فضاهای متداولی چون محل کار یا خانه‌ی فرد می‌گیرند. از این نوع عکاسی برای معرفی مشاغل نیز انجام می‌شود. برای مثال یک باغبان قصد دارد شرایط کار خود را با دیگران به اشتراک بگذارد. بنابراین پرتره‌ی محیطی او در باغ شما گرفته می‌شود.

پرتره‌های انتزاعی

چنین پرتره‌ای شاید فراتر از یک عکس سورئال باشد. عکاسی چکیده نیز از دیگر انواع عکس پرتره است که نیاز به تخیلی قوی دارد. این عکس‌ها با استفاده از ذهن رویاپرداز یک فرد ساخته می‌شود. در چنین اثر هنری، ویرایشگرها نقش اصلی را دارند. چراکه برای خلق آن‌ها زمان زیادی صرف ویرایش می‌شود. هدف از چنین عکاسی،‌ خلق یک اثر هنری زیبا و نشان دادن ذهن یک فرد خلاق است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *